Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Henkilökohtainen profiili

Ansioluettelo

since 03/2015

Doctoral student

Doctoral Programme of Psychology, Learning and Communication (PsyCo)

University of Helsinki, Helsinki, Finland

Doctoral thesis: ‘Language processing in the dyslexic brain – neural markers of dyslexia in human development‘

09/2012 – 11/2014

Master of Science (Technology), with distinction

Degree Programme in Brain and Mind

Aalto University, Helsinki, Finland

Master's thesis: 'Magnetoencephalographic (MEG) Inter-subject Correlation using Continuous Music Stimuli'

10/2008 – 10/2011

 

Bachelor of Science

Programme: Molecular Life Science (MLS)

University of Lübeck, Lübeck, Germany

Bachelor’s thesis: „Sequenzanalyse einer Kandidatenregion in einer Familie mit spinozerebellärer Ataxie” (Sequence analysis of a candidate region in a family with spinocerebellar ataxia)

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Current PhD project: “Language processing in the dyslexic brain – neural markers of dyslexia in human development”

Abstract: Developmental dyslexia is a highly heritable disorder in which reading skills are compromised despite normal intelligence and education. Reading problems in dyslexia are thought to primarily originate from weak speech sound representations in the brain or poor phonological skills. This doctoral project investigates the neuroplasticity of language in the developing and mature brain, with focus on the heritable learning disorder dyslexia. The thesis will address the presence of problems in linguistic processing in infants at familial risk for dyslexia and dyslexic adults using different brain imaging modalities and behavioral tests. In the two studies of the thesis with newborn infants, neural speech sound discrimination, representations and rapid learning of novel words will be compared between individuals with familial risk for dyslexia and healthy controls. In the two adult studies of the thesis, a recent influential hypotheses on the types of phonological impairments underlying dyslexia and dyslexia subtypes will be tested. In addition, a new approach to characterize the neural responses during comprehension of complex real-life speech will be used. It opens up possibilities of comparing the brain activity of dyslexic and non-dyslexic participants during a natural every-day task, which has only scarcely been investigated. The reading, phonological and memory abilities will be determined with a neuropsychological test battery. This project will illuminate the nature of neurocognitive dysfunctions in dyslexia, shed light on how dyslexia manifests in the developing and mature brain and it may detect neural dyslexia markers. The results have an important application value to, for example, the development of intervention programs for ameliorating or preventing dyslexic symptoms, as well as early identification of dyslexia.

Supervisors: Prof. Teija Kujala and Dr. Paula Virtala, Cognitive Brain Research Unit, University of Helsinki

Koulutus / tieteellinen pätevyys

Brain and Mind, M.Sc. (tech.), Aalto University

Molecular Life Science , B.Sc., Universitaet zu Luebeck

Asemat yliopiston ulkopuolella

Visiting Researcher, McMaster University

marraskuuta 2016toukokuuta 2017

Visiting Researcher, Aalto University

joulukuuta 2012 → …

Keywords

  • 515 Psykologia
  • 3112 Neurotieteet
  • 6163 Logopedia
  • 6162 Kognitiotiede
  • 516 Kasvatustieteet

Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö Publications and projects within past five years.

Julkaisut 2014 2019

An extensive pattern of atypical neural speech-sound discrimination in newborns at risk of dyslexia

Thiede, A., Virtala, P., Ala-Kurikka, I., Partanen, E., Huotilainen, M., Mikkola, K., Leppänen, P. HT. & Kujala, T., toukokuuta 2019, julkaisussa : Clinical Neurophysiology. 130, 5, s. 634-646 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tiedosto

Atypical speech sound processing in newborns with familial risk for dyslexia

Thiede, A., 2 maaliskuuta 2018.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitPosteriTutkimus

Diminished mismatch fields to speech-sound changes in dyslexic adults

Thiede, A., 12 kesäkuuta 2018.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitPosteriTutkimusvertaisarvioitu

Atypical speech sound processing in newborns with familial risk for dyslexia

Thiede, A., 5 elokuuta 2017.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitPosteriTutkimusvertaisarvioitu

Effects of Familial Dyslexia on Neonatal Speech Sound Processing as Reflected by Auditory ERPs

Thiede, A., 16 elokuuta 2016.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitPosteriTutkimusvertaisarvioitu

Aktiviteetit 2014 2018

  • 13 Konferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen
  • 4 Akateeminen vierailu toiseen organisaatioon
  • 2 Muun opinnäytteen ohjaus (pro gradu, lisensiaattityö)

Brain Twitter Conference 2018

Anja Thiede (Puhuja: esitelmän pitäjä)
8 maaliskuuta 2018

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Australasian Cognitive Neuroscience Society

Anja Thiede (Puhuja: esitelmän pitäjä)
22 marraskuuta 201825 marraskuuta 2018

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Department of Clinical Medicine - Center for Music In the Brain

Anja Thiede (Vieraileva tutkija)
25 tammikuuta 2018

Aktiviteetti: Ulkoisessa instituutiossa vierailun tyypitAkateeminen vierailu toiseen organisaatioon

MEG Nord 2018

Anja Thiede (Puhuja: esitelmän pitäjä)
16 toukokuuta 201818 toukokuuta 2018

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

MMN2018: The 8th Mis­match Neg­at­iv­ity conference

Anja Thiede (Posteriesitys), Anja Thiede (Järjestäjätoimikunnan jäsen)
12 kesäkuuta 201815 kesäkuuta 2018

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen