Valokuva Elina Lahelma

Elina Lahelma

Docent (sociology of education)

1971 …2020

Tutkimustuotoksia vuodessa

Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut

Suodatin
Kirjan luku tai artikkeli
2017

Feministinen kasvatusalan tutkimus: marginaalista osallisuuden vahvistajaksi

Ylätapio-Mäntylä, O., Vaattovaara, V., Jauhiainen, A. & Lahelma, E., 2017, Toiveet ja todellisuus: Kasvatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. Toom, A., Rautiainen, M. & Tähtinen, J. (toim.). Turku: Finnish Educational Research Association, s. 143-165 23 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 75).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Skola och kön

Lahelma, E. & Öhrn, E., 2017, Allmändidaktik: Vetenksap för lärare. Hansén, S-E. & Forsman, L. (toim.). 2. upplagan toim. Lund: Studentlitteratur, s. 111-126 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2016

Troubling discourses of gender and education: [originally published in a special issue of Educational Research, vol.56 (2013), issue 2]

Lahelma, E., 2016, Gender and Educational Achievement. Hadjar, A. (toim.). London: Routledge - Taylor & Francis Group, 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2015

Introduction: [to the Genre 4: Ethnography in Educational Research: Applying Ethnographic Methods in Educational Inquiry]

Beach, D. & Lahelma, E., 2015, International Handbook of Interpretation in Educational Research. Smeyers, P., Bridges, D., Burbules, N. C. & Griffiths, M. (toim.). Dordrecht: Springer Science+Business Media, Vuosikerta Volume 1. s. 679-683 5 Sivumäärä (Springer International Handbooks of Education).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Problematizing Evaluative Categorisations: Collaborative and Multisited Interpretations of Constructions of Normality in Estonia and Finland

Lappalainen, S., Lahelma, E. & Mietola, R., 2015, International Handbook of Interpretation in Educational Research . Smeyers, P., Bridgges, D., Burbules, N. C. & Griffiths, M. (toim.). Dordrecht: Springer Science+Business Media, Vuosikerta Volume 1. s. 843-864 22 Sivumäärä (Springer International Handbooks of Education).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tackling the gender divide

Lahelma, E., 6 tammikuuta 2015, Centre of Educational Research and Practice (CERP). AQA

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

2014

Negotiating sexualities, constructing possibilities: Teachers and diversity

Lehtonen, J., Palmu, T. & Lahelma, E., 2014, Inequalities in the Teaching Profession: A Global Perspective. Moreau, M-P. (toim.). Basingstoke: Palgrave Macmillan, s. 118-135 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Teoria vapauttaa

Lahelma, E., Lappalainen, S. & Tolonen, T., 2014, Mutta mikä on tutkimuksen teoreeettinen kysymys?: Leena Kosken juhlakirja. Harinen, P., Käyhkö, M. & Rannikko, A. (toim.). Joensuu: University Press of Eastern Finland, s. 192-206 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Unfolding the context and the contents: Critical perspectives on contemporary Nordic schooling

Arnesen, A-L., Lahelma, E., Lundahl, L. & Öhrn, E., 2014, Fair and competitive? Critical perspectives on contemporary Nordic schooling. Arnesen, A-L., Lahelma, E., Lundahl, L. & Öhrn, E. (toim.). London: Tufnell Press, s. 1-19 19 Sivumäärä (Ethnography and Education).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliYleistajuinen

2013

Ammatillista koulutusta tutkimaan

Lahelma, E., 2013, Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (toim.). Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press, s. 17-27 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Avauksia ammatilliseen koulutukseen ja yhteiskunnallisiin erontekoihin

Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A., 2013, Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. . Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (toim.). Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press, s. 9-16 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliYleistajuinen

Perspectiva de género: un desafío para las escuelas y para la formación del profesorado

Lahelma, E., 2013, Aprender de Finlandia: la apuesta por un profesorado investigador. Jakku-Sihvonen, R. & Niemi, H. (toim.). Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Työntekijäkansalaisuus tekeillä ja käsillä

Hakala, K., Brunila, K., Teittinen, A. & Lahelma, E., 2013, Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (toim.). Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press, s. 257-265 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2012

Gender equality in Finnish teacher education – with reflections on Nordic and European collaboration

Lahelma, E. & Hynninen, P., 2012, Education for Social Justice , Equity and Diversity: An Honorary Volume for Professor Anne-Lise Arnesen. Strand, T. & Roos, M. (toim.). Berlin: Lit Verlag, s. 109-130 22 Sivumäärä (Studies on Education; Vuosikerta Vol. 1).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2011

Eroja ja siirtymiä jäljittämässä - tutkimuksia peruskoulun jälkeisistä koulutuksista

Hakala, K., Jauhiainen, A., Kurki, T., Lahelma, E., Laiho, A., Lappalainen, S., Mietola, R., Niemi, A-M., Palmu, T. & Lehtonen, J., 2011, Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Lehtonen, J. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteiden laitos, s. 129-145 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Ohjaus ja verkostot sukupuolen tutkimuksen tukena

Helakorpi, J., Isosomppi, L., Keskitalo-Foley, S., Lahelma, E., Saarinen, J. & Lehtonen, J., 2011, Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Lehtonen, J. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteiden laitos, s. 156-163 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Perspective de género: un desafio para les escuelas y para la formación del profesorado

Lahelma, E., 2011, Aprender de Finlandia: La apuesta por un profesorado investigador. Jakku-Sihvonen, R. & Niemi, H. (toim.). Madrid: Ministerio de Educacion, Secretariat General Tecnica, Institutio de Formacion del Profesorado, Investigation e Innovacion Educativa, Editorial Kaleida Forma, s. 253-266 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Skola och kön

Lahelma, E. & Öhrn, E., 2011, Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Hansén, S-E. & Forsman, L. (toim.). Lund: Studentlitteratur, s. 115-131 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Sukupuolen haasteet peruskoulussa sekä luokan- ja aineenopettajien työssä

Lahelma, E., Linnanmäki, K., Palmu, T., Tainio, L., Sunnari, V. & Lehtonen, J., 2011, Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Lehtonen, J. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteiden laitos, s. 64-78 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Sukupuolitietoisuuden lisääminen opettajankoulutuksessa ja oppilaitoksissa opetushallinnon ja projektien tavoite

Brunila, K., Heikkilä, M., Hynninen, P., Jakku-Sihvonen, R., Lahelma, E., Sunnari, V., Virkkunen, H. & Lehtonen, J., 2011, Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Lehtonen, J. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteiden laitos, s. 9-33 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Sukupuolitietoisuuden lisääminen opettajankoulutuksessa ja oppilaitoksissa opetushallinnon ja projektien tavoitteena

Brunila, K., Heikkilä, M., Hynninen, P., Jakku-Sihvonen, R., Lahelma, E., Sunnari, V., Virkkunen, H. & Lehtonen, J., 2011, Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Helsinki: Helsingin yliopisto, s. 9-33 25 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

2010

Comparative and Cross-cultural Ethnography

Lahelma, E. & Gordon, T., 2010, Restructuring the Truth of Schooling: Essays on Discursive Practices in Sociology and the Politics of Education : a Festschrift for Hannu Simola. Kauko, J., Rinne, R. & Kynkäänniemi, H. (toim.). Turku: Finnish Educational Research Association, s. 93-107 15 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 48).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Found in voice, space and gaze: Cross cultural comparisons and translations

Lahelma, E., Tolonen, T. & Gordon, T., 2010, Collaboration and Duration : A celebration of the research and practice of Janet Holland. Thomson, R. & Edwards, R. (toim.). London : London Southbank University, s. 26-30 5 Sivumäärä (Working paper / Families & Social Capital Research Group; nro 26).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Kohti työmarkkinakansalaisuutta hoiva-alan ammatillisessa koulutuksessa

Lappalainen, S., Isopahkala-Bouret, U. & Lahelma, E., 2010, Yrittäjyyskasvatus hallintana. Komulainen, K., Keskitalo-Foley, S., Korhonen, M. & Lappalainen, S. (toim.). Tampere: Vastapaino, s. 187-206 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2009

Tytöt, pojat ja kysymys koulumenestyksestä

Lahelma, E., 2009, Sukupuoli ja toimijuus koulutuksessa. Ojala, H., Palmu, T. & Saarinen, J. (toim.). Tampere: Vastapaino, s. 136-156 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2008

Gender perspective: a challenge for schools and teacher education : [in Japanese]

Lahelma, E., 2008, フィンランドの先生 学力世界. Jakku-Sihvonen, R. & Niemi, H. (toim.). Tokyo: Sakurai Shoten, s. 229-240 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2007

Koulumenestys ja valinnat tyttöjen ja poikien mahdollisuuksien avaajina ja rajaajina

Lahelma, E., 2007, CHANCES - opinto-ohjauksen kehittäminen nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Kasurinen, H. & Launikari, M. (toim.). Helsinki: Opetushallitus, s. 152-165 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Koulun arkea tutkimassa

Gordon, T., Hynninen, P., Lahelma, E., Metso, T., Palmu, T. & Tolonen, T., 2007, Etnografia metodologiana: lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Lappalainen, S., Hynninen, P., Kankkunen, T., Lahelma, E. & Tolonen, T. (toim.). Tampere: Vastapaino, s. 41-64 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Naiset ja naistutkimus Suomen kasvatustieteellisessä seurassa: muistelmia ja pohdintoja naistutkijan positiosta

Lahelma, E., 2007, Neljäkymmentä vuotta tiedeseuraa: Suomen kasvatustieteellisen seuran 40-vuotisjuhlakirja. Tähtinen, J. & Havu-Nuutinen, S. (toim.). Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, s. 315-322 8 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 33).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Taustoja, lähtökohtia ja avauksia kouluetnografiaan

Lahelma, E. & Gordon, T., 2007, Etnografia metodologiana: lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Lappalainen, S., Hynninen, P., Kankkunen, T., Lahelma, E. & Tolonen, T. (toim.). Tampere: Vastapaino, s. 17-38 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2006

Achieve and endure? Finnish girls at school

Lahelma, E., 2006, Politics of gender: a century of women's suffrage in Finland. Moring, A. (toim.). Helsinki: Otava, s. 85-91, 142-144 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Att vara framgångsrik eller uthärda? Finska flickor i skolan

Lahelma, E., 2006, Kön och politik: 100 år av kvinnlig rösträtt i Finland. Moring, A. (toim.). Helsingfors: Otava, s. 86-92, 142-144 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Gendered conflicts in secondary school: fun or enactment of power?

Lahelma, E., 2006, Integracionnye processy i problemy Mezdisciplinarnogo vzaimodejstvia v sovrmennoj nauke: materialy mezdunarodnoj naucnoj konferencii (16-17 noabra 2006 g.). Tomsk: Izdatel’sto Tomskogo gosudarstvennogo pedagogičeskogo universiteta, s. 291-311 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Gendernyj aspekt v školah i pedagogičeskom obrazovanii: razmyšleniâ iz Finlândii

Lahelma, E., 2006, Integracionnye processy i problemy Meždisciplinarnogo vzaimodejstviâ v sovrmennoj nauke: materialy meždunarodnoj naučnoj konferencii (16-17 noâbrâ 2006 g.). Tomsk: Izdatel’sto Tomskogo gosudarstvennogo pedagogičeskogo universiteta, s. 238-251 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Gender perspective: a challenge for schools and teacher education

Lahelma, E., 2006, Research-based teacher education in Finland - reflections by Finnish teacher educators. Turku: Finnish Educational Research Association, s. 203-213 11 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 25).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Menestyjiä ja kestäjiä? Suomalaiset tytöt koulussa

Lahelma, E., 2006, Sukupuolen politiikka: naisten äänioikeuden 100 vuotta Suomessa. Moring, A. (toim.). Helsinki: Otava, s. 85-92, 142-143 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Naistutkimuksen näkökulmia ET-opintojen sisältöihin ja käytäntöihin

Lahelma, E., 2006, Kaikki virtaa: elämänkatsomustiedon perusta ja tulevaisuus. Elo, P., Hulkki, E. & Kaila, E. (toim.). Helsinki: Opetushallitus, Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry, Suomen humanistiliitto, s. 114-118 5 Sivumäärä (Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n 2006 vuosikirja).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

School grades and other resources: the "failing boys" discourse revisited

Lahelma, E., 2006, Diversity - a challenge for educators. Talib, M-T. (toim.). Helsinki: Finnish Educational Research Association, s. 109-125 17 Sivumäärä (Research in educational sciences; nro 27).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2005

Johdattelua kohtaamisiin kasvatuksen, koulutuksen ja tutkimuksen kentillä

Mietola, R., Lahelma, E., Lappalainen, S. & Palmu, T., 2005, Kohtaamisia kasvatuksen ja koulutuksen kentillä: erontekoja ja yhdessä tekemistä. Mietola, R., Lahelma, E., Lappalainen, S. & Palmu, T. (toim.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, s. 9-19 11 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 22).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kaverisuhteiden merkityksiä koulussa

Lahelma, E., 2005, Opetuksen ja ohjauksen tasa-arvoiset käytännöt. Kajaani: Oulun yliopisto, Kajaanin yliopistokeskus, s. 17-21 5 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Nuoret miehet ja koulutus - arvosanojen merkitystä etsimässä

Lahelma, E., 2005, Koulutuksen ja kulttuurin merkitystä etsimässä = Searching for the meaning of education and culture. M'hammed, S. & Koski, L. (toim.). Joensuu: Joensuu University Press, s. 99-108 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Yhden sukupuolen opetus

Hynninen, P. & Lahelma, E., 2005, Opetuksen ja ohjauksen tasa-arvoiset käytännöt: sukupuolen huomioiva opas kasvatuksen arkeen. Haataja, M-L. & Leinonen, E. (toim.). Oulu: Oulun yliopisto, Kajaanin yliopistokeskus, s. 22-24 3 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Yhteisöllisyyden rakentamista ja erontekoja: nuoret miehet puhuvat armeijasta

Lahelma, E., 2005, Kohtaamisia kasvatuksen ja koulutuksen kentillä: erontekoja ja yhdessä tekemistä. Mietola, R., Lahelma, E., Lappalainen, S. & Palmu, T. (toim.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, s. 195-210 16 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 22).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2004

20 vuotta koulun tasa-arvotyön alkamisesta - entä nyt?

Lahelma, E., 2004, Suunnistuksia: tiede, kasvatus, taide. Taajamo, M. (toim.). Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, s. 57-63

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Flickor, pojkar och skoldebatten : hur konstrueras utbildningspolitiska problem?

Lahelma, E., 2004, Skola - kön - inlärningsresultat. [Helsingfors]: Utbildningsstyrelsen

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Tytöt, pojat ja koulukeskustelu: miten koulutuspoliittiset ongelmat rakentuvat?

Lahelma, E., 2004, Koulu - sukupuoli - oppimistulokset. Vitikka, E. (toim.). Helsinki: Opetushallitus, s. 54-67 (Monisteita; nro 8).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Vertaileva ja poikkikulttuurinen tutkimus

Gordon, T. & Lahelma, E., 2004, Vertailevan tutkimuksen ulottuvuuksia. A. R. . A. I. . . (toim.). Vantaa: WSOY, s. 95-108

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Ystäviä vai vihollisia? tulkintoja tyttöjen vuorovaikutussuhteista koulussa

Gordon, T., Lahelma, E. & Holland, J., 2004, Feministinen tietäminen. Tampere: Vastapaino, s. 169-190

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2003

Citizens in the text? international presentations of citizenship in textbooks

Aapola, S., Gordon, T. & Lahelma, E., 2003, The international handbook on the sociology of education. T. C. A. . A. A. . (toim.). Lanham: Rowman & Littlefield Publishers , s. 381-397

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Erot ja erilaisuus koulussa

Gordon, T. & Lahelma, E., 2003, Koulun arkea tutkimassa : yläasteen erot ja erilaisuudet. Helsinki: Yliopistopaino, s. 74-77 (Helsingin kaupungin opetusviraston julkaisusarja. A; nro 1).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen