Ei valokuvaa Helena Thuneberg
  • PL 9 (Siltavuorenpenger 3A)

    00014

    Suomi

20012020

Research output per year

Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut

2020
Open access
Tiedosto
2019

Koulutuksen tasa-arvotaseet

Hautamäki, J. & Thuneberg, H., 2019, Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta. Hautamäki, J., Rämä, I. & Vainikainen, M-P. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopisto, s. 77-96 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Opettajaopiskelijat suomalaisten alkuperää selvittämässä: Tapaustutkimus tiedonalalähtöisestä eheyttämisestä opettajien peruskoulutuksessa

Rantala, J., Thuneberg, H. & Salmi, H., 16 elokuuta 2019, julkaisussa : Ainedidaktiikka. 3, 1, s. 63-81 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Osaaminen ja asenteet: muutostrendit ja yhteydet

Vainikainen, M-P., Thuneberg, H. & Hautamäki, J., 2019, Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta. Hautamäki, J., Rämä, I. & Vainikainen, M-P. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopisto, s. 43-76 34 Sivumäärä (Kasvatustieteellisiä tutkimuksia; nro 52).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

The role of self-determination in informal and formal science learning contexts

Salmi, H. S. & Thuneberg, H. M., 2019, julkaisussa : Learning environments research.. 22, 1, s. 43–63 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Yhteisopettajuus ja joustavat oppimisryhmät yläkoulun matematiikan opetuksen tukena

Makkonen, K., Thuneberg, H., Jahnukainen, M. & Hotulainen, R., 2019, julkaisussa : Ainedidaktiikka. 3, 1, s. 2-20 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2018

How creativity, autonomy and visual reasoning contribute to cognitive learning in a STEAM hands-on inquiry-based math module

Thuneberg, H. M., Salmi, H. S. & Bogner, F. X., syyskuuta 2018, julkaisussa : Thinking Skills and Creativity. 29, s. 153-160 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Näkymätön havaittavaksi - klusterianalyysi abstraktin ilmiön oppimisesta konkreettisesti lisäketodellisuuden (augmented reality) avulla

Thuneberg, H. & Salmi, H., 28 elokuuta 2018, julkaisussa : Psykologia. 53, 2-3, s. 201-215 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelyt

Lintuvuori, M., Thuneberg, H. & Vainikainen, M-P., 27 syyskuuta 2018, Oppimisen tuki varhaislapsuudesta toisen asteen siirtymään: tasa-arvon toteutuminen ja kehittämistarpeet. Helsinki: Valtioneuvoston kanslia, s. 102-120 19 Sivumäärä (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; nro 55/2018).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access

Oppimisen tuki varhaislapsuudesta toisen asteen siirtymään: tasa-arvon toteutuminen ja kehittämistarpeet

Vainikainen, M-P., Lintuvuori, M., Paananen, M., Eskelinen, M., Kirjavainen, T., Hienonen, N., Jahnukainen, M., Thuneberg, H., Asikainen, M., Suhonen, E., Alijoki, A., Sajaniemi, N., Reunamo, J., Keskinen, H-L. & Hotulainen, R., 27 syyskuuta 2018, Helsinki: Valtioneuvoston kanslia. 126 Sivumäärä (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; nro 55/2018)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Teachers' perceptions of educational reform aimed at inclusion

Lakkala, S. & Thuneberg, H., 22 elokuuta 2018, julkaisussa : Education in the North. 25, 1-2, s. 295-319 25 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

To know or not to know: uncertainty is the answer: Synthesis of six different science exhibition contexts

Thuneberg, H. & Salmi, H., 7 toukokuuta 2018, julkaisussa : Journal of Science Communication. 17, 2, 28 Sivumäärä, A01.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2017

Hands-On Math and Art Exhibition Promoting Science Attitudes and Educational Plans

Thuneberg, H., Salmi, H. & Fenyvesi, K., 18 lokakuuta 2017, julkaisussa : Education Research International. 2017, 13 Sivumäärä, 9132791.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

How do Finns know? Educational monitoring without inspection and standard-setting

Vainikainen, M-P., Thuneberg, H., Marjanen, J., Hautamäki, J., Kupiainen, S. & Hotulainen, R., 2017, Standard setting in education: The Nordic countries in an international perspective. Blömeke, S. & Gustafsson, J-E. (toim.). Cham: Springer International Publishing AG, s. 243-259 17 Sivumäärä (Methodology of educational measurement and assessment).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Making the Invisible Observable by Augmented Reality in Informal Science Education Context

Julkaisun otsikon käännös: Näkymätön havaittavaksi lisäketodellisuuden avulla informalin tiedeopetuksen kontekstissaSalmi, H., Thuneberg, H. & Vainikainen, M-P., 2017, julkaisussa : International Journal of Science Education, Part B: Communication and Public Engagement. 7, 3, s. 253-268 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

The Probability Distribution of the Response Times in Self-paced Continuous Search Tasks

van der Ven, A., Hotulainen, R. & Thuneberg, H., 2017, julkaisussa : Psychological Test and Assessment Modeling. 59, 1, s. 3-30 28 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2016

Effects of situational interest on learning in science and mathematics exhibitions

Salmi, H., Thuneberg, H., Vainikainen, M-P. & Fenyvesi, K., 2016, Proceedings of the ESERA 2015 Conference. Science education research: Engaging learners for a sustainable future, Part 2 (co-ed. Russell Tytler & Albert Zeyer). Lavonen, J., Juuti, K., Lampiselkä, J., Uitto, A. & Hahl, K. (toim.). Helsinki: University of Helsinki, s. 351-362 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

How do engineering attitudes vary by gender and motivation? Attractiveness of outreach science exhibitions in four countries

Salmi, H., Thuneberg, H. & Vainikainen, M-P., joulukuuta 2016, julkaisussa : European Journal of Engineering Education. 41, 6, s. 638-659 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Osaaminen ja hyvinvointi yläkoulusta toiselle asteelle: Tutkimus metropolialueen nuorista

Hotulainen, R., Rimpelä, A., Hautamäki, J., Karvonen, S., Kinnunen, J., Kupiainen, S., Lindfors, P., Minkkinen, J., Pere, L., Thuneberg, H., Vainikainen, M-P. & Wallenius, T., 21 lokakuuta 2016, Helsinki: Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos. 212 Sivumäärä (Tutkimuksia; nro 398)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

Role of self-determination in informal and formal science learning contexts

Salmi, H. S. & Thuneberg, H. M., 2 elokuuta 2016, (Jätetty) julkaisussa : Learning and Instruction. 29, 2, 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Science center audiences: potential of engagement and commitment for STEM

Salmi, H. S. & Thuneberg, H. M., 28 kesäkuuta 2016, (Jätetty) julkaisussa : Journal of Research in STEM Education. 3, 1, 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2015

Erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen

Jahnukainen, M. (toim.), Kontu, E. (toim.), Thuneberg, H. (toim.) & Vainikainen, M-P. (toim.), 2015, Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura. 205 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 67)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKokoomateos tai erikoisnumeroTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Kolmiportaiseen tukeen liittyvät pedagogiset dokumentit uuden lain toteutumisen ilmentäjänä

Thuneberg, H. & Vainikainen, M-P., 2015, Erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Jahnukainen, M., Kontu, E., Thuneberg, H. & Vainikainen, M-P. (toim.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 67).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Mathematical thinking skills, self-concept and learning outcomes of 12-year-olds visiting a Mathematics Science Centre Exhibition in Latvia and Sweden

Salmi, H., Vainikainen, M-P. & Thuneberg, H., 2015, julkaisussa : Journal of Science Communication. 14, 4, s. 1-19 19 Sivumäärä, A03.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Moniammatillinen yhteistyö lähikouluperiaatteen toteuttamisen tukena

Vainikainen, M-P., Thuneberg, H. & Mäkelä, T., 2015, Erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Jahnukainen, M., Kontu, E., Thuneberg, H. & Vainikainen, M-P. (toim.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, s. 107-133 27 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 67).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Multiprofessional collaboration in Finnish schools

Vainikainen, M-P., Thuneberg, H., Greiff, S. & Hautamaki, J., 2015, julkaisussa : International Journal of Educational Research. 72, s. 137-148 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Scientific Reasoning, School Achievement and Gender: A Multilevel Study of between and within School Effects in Finland

Thuneberg, H., Hautamäki, J. & Hotulainen, R., 2015, julkaisussa : Scandinavian Journal of Educational Research. 59, 3, s. 337-356 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Situational interest and learning in a science center mathematics exhibition

Vainikainen, M-P., Salmi, H. & Thuneberg, H., 2015, julkaisussa : Journal of Research in STEM Education. 1, 1, s. 15-29 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Conceptual Change in Adopting the Nationwide Special Education Strategy in Finland

Julkaisun otsikon käännös: Conceptual Change in Adopting the Nationwide Special Education Strategy in FinlandThuneberg, H., Hautamäki, J., Ahtiainen, R., Lintuvuori, M., Vainikainen, M-P. & Hilasvuori, T., 2014, julkaisussa : Journal of Educational Change. 15, 1, s. 37-56 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Measured Attention in Prolonged Over-Learned Response Tasks and its Correlation to High Level Scientific Reasoning and School Achievement

Hotulainen, R., Thuneberg, H., Hautamäki, J. & Vainikainen, M-P., 2014, julkaisussa : Psychological Test and Assessment Modeling. 56 , 3, s. 237-254 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Tiedenäyttely, motivaatio ja oppiminen

Thuneberg, H., Salmi, H. & Vainikainen, M-P., 2014, julkaisussa : Psykologia. 49, 6, s. 420-435 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2013

Education is special for all – the Finnish support model

Thuneberg, H., Vainikainen, M-P., Ahtiainen, R., Lintuvuori, M., Salo, K. & Hautamäki, J., 2013, julkaisussa : Gemeinsam Leben. 21, 2, s. 67-78 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

2012

Tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen kehittäminen 2007–2011: Kehittävän arvioinnin loppuraportti

Ahtiainen, R., Beirad, M., Hautamäki, J., Hilasvuori, T., Lintuvuori, M., Thuneberg, H., Vainikainen, M-P. & Österlund, I., 2012, Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö, koulutus- ja tiedepolitiikan osasto. 74 Sivumäärä (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja; nro 2012:5)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

2011

Samanaikaisopetus on mahdollisuus: Tutkimus Helsingin pilottikoulujen uudistuvasta opetuksesta

Ahtiainen, R., Beirad, M., Hautamäki, J., Hilasvuori, T. & Thuneberg, H., 2011, Helsinki: Helsingin kaupungin opetusvirasto. 72 Sivumäärä (Helsingin kaupungin opetusviraston julkaisusarja A; nro A1:2011)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

2010

Changes in academic and prosocial self-regulation from the sixth to the ninth grade

Thuneberg, H., 2010, Piaget is dead, Vygotsky is still alive, or?: An honorary book for professors Airi and Jarkko Hautamäki. Aunio, P., Jahnukainen, M., Kalland, M. & Silvonen, J. (toim.). Jyväskylä: Finnish Educational Research Association, s. 105-125 21 Sivumäärä (Research in Educational Sciences / Kasvatusalan tutkimuksia; nro 51).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

KELPO Kehittävä arviointi: 7. väliraportti

Thuneberg, H., Nyström, S., Hilasvuori, T., Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., maaliskuuta 2010, Koulutuksen arviointikeskus.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

KELPO Kehittävä arviointi: 9. väliraportti

Thuneberg, H., Nyström, S., Hilasvuori, T., Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., syyskuuta 2010, Koulutuksen arviointikeskus.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

KELPO Kehittävä arviointi: 8. väliraportti

Thuneberg, H., Nyström, S., Hilasvuori, T., Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., kesäkuuta 2010, Koulutuksen arviointikeskus.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

KELPO Kehittävä arviointi: 2. vuosiraportti

Thuneberg, H., Nyström, S., Hilasvuori, T., Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., helmikuuta 2010, Koulutuksen arviointikeskus.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

2009

KELPO Kehittävä arviointi: 5. väliraportti

Thuneberg, H., Nyström, S., Hilasvuori, T., Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., syyskuuta 2009, Koulutuksen arviointikeskus.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

KELPO Kehittävä arviointi: 1. vuosiraportti

Nyström, S., Hilasvuori, T., Thuneberg, H., Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., helmikuuta 2009, Koulutuksen arviointikeskus.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

KELPO Kehittävä arviointi: 4. väliraportti

Thuneberg, H., Nyström, S., Hilasvuori, T., Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., kesäkuuta 2009, Koulutuksen arviointikeskus.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

KELPO Kehittävä arviointi: 3. väliraportti

Thuneberg, H., Nyström, S., Hilasvuori, T., Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., maaliskuuta 2009, Koulutuksen arviointikeskus.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

KELPO Kehittävä arviointi: 6. väliraportti

Thuneberg, H., Nyström, S., Hilasvuori, T., Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., joulukuuta 2009, Koulutuksen arviointikeskus.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

2008

KELPO Kehittävä arviointi: 1. väliraportti

Thuneberg, H., Nyström, S., Hilasvuori, T., Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., syyskuuta 2008, Koulutuksen arviointikeskus.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

KELPO Kehittävä arviointi: 2. väliraportti

Thuneberg, H., Nyström, S., Hilasvuori, T., Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., joulukuuta 2008, Koulutuksen arviointikeskus.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

Vahvuuksien tunnistaminen ja tukeminen sosio-emotionaalista kompetenssia rakentamassa

Lappalainen, K., Hotulainen, R., Kuorelahti, M. & Thuneberg, H., 2008, Pedagoginen hyvinvointi. Lappalainen, K., Kuittinen, M. & Meriläinen, M. (toim.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, s. 111-131 21 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu