Valokuva Helena Tyrväinen
19972021

Tutkimustuotoksia vuodessa

Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Henkilökohtainen profiili

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Toimin musiikinhistorian teoreettisiin ja metodisiin kysymyksiin erikoistuneena musiikkitieteilijänä Helsingin yliopistossa, jossa olen antanut opetusta vuodesta 1988 henkilökunnan jäsenenä ja apurahatutkijana. Tutkimukseni painottuu Suomen ja Ranskan 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alkupuolen ajan musiikkiin. Näiden maiden musiikkisuhteiden ohella olen tutkinut laajemminkin Ranskan ja Pohjois-Euroopan ylirajaista vuorovaikutusta Venäjän keisarivallan kontekstissa ja maailmansotien välisenä aikana. Helsingin yliopistossa tarkastettu väitöskirjani Kohti Kalevala-sarjaa: Identiteetti, eklektisyys ja Ranskan jälki Uuno Klamin musiikissa (Suomen musiikkitieteellinen seura & Suomen musiikkikirjastoyhdistys, 2013) selvitti tämän Sibeliuksen elinaikana menestykseen kohonneen suomalaissäveltäjän tyylin muodostumista ajallisine, paikallisine (Kaakkois-Suomen Virolahti, Helsinki, Pariisi) ja yhteiskunnallisine reunaehtoineen. Olen toimittanut musiikkitieteellisiä kokoomateoksia yksin ja yhteistyössä. Olen käsitellyt suomen-, ranskan-, englannin- ja venäjänkielisissä tutkimusartikkeleissa mm. Jean Sibeliuksen, Ilmari Krohnin, Aino Acktén, Armas Launiksen, Hector Berliozin ja Claude Debussyn panoksen kantavuutta esteettisistä, analyyttisista, aatehistoriallisista, oppihistoriallisista ja yhteiskuntahistoriallisista lähtökohdista käsin. Tutkimuskysymykseni kohdistuvat musiikin ja musiikkikulttuurien muutokseen, alueisiin, kulttuuripääkaupunkien voimatasapainoon, eliitteihin, verkostoihin, instituutioihin, liikkuvuuteen, kulttuurisiirtoihin, nationalismiin, kosmopoliittisuuteen, kolonialismiin, identifikaatioon, luovaan ja esittävään säveltaiteeseen ja musiikkitieteen historiaan.

Kansainvälinen yhteistyö on tärkeä osa tutkijaprofiiliani. Olen harjoittanut musiikkitieteen opintoja myös New Yorkin Columbia Universityssä (undergraduate studies) ja Pariisin École Pratique des Hautes Étudesissä (François Lesuren ranskalaisen musiikin tohtoriseminaari), jonka vierailevana tutkijana  toimin 2015. Vuonna 2019 olin University of Cambridgen vieraileva tutkija. Osallistuin 1994–1998 pohjoismaiseen tutkimusprojektiin France in Nordic Music. Osallistun aktiivisesti kansainvälisiin tutkijatapaamisiin; olen esitellyt tutkimustani 18 maassa. International Musicological Societyn kongresseissa esitelmöin 2002, 2007, 2012 ja 2017, ja olin 2017 ainoa pohjoismainen esitelmöitsijä Société Française de Musicologien satavuotissymposiumissa Pariisissa. Olen järjestänyt kansainvälisiä tutkijatapaamisia kotimaassa, Pariisissa ja Pietarissa yksin ja kollegiaalisessa yhteistyössä.

Kotimaassa olen toiminut useissa musiikkialan tehtävissä myös yliopistoinstituution ulkopuolella. Olen Uuno Klami -seuran kunniajäsen toimittuani vuosina 1988–2010 seuran puheenjohtajana. Olen ollut Suomen musiikkitieteellisen seuran ja useiden muiden tieteellisten yhdistysten hallituksen jäsen. Ennen tutkijauraa valmistuin pianonsoiton opettajaksi Sibelius-Akatemian solistiselta linjalta. Toimin tässä ammatissa perustamassani Keski-Helsingin musiikkiopistossa, jonka rehtori olin, sekä Länsi-Helsingin musiikkiopistossa. Olen toiminut sanomalehtien musiikkiarvostelijana (Helsingin Sanomat, Turun Sanomat) ja mm. Euroopan Kulttuurisäätiön Suomen osaston hallituksessa (vpj.).

Minulle ovat myöntäneet apurahoja Suomen Akatemia, Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Niilo Helanderin säätiö, Koneen Säätiö, Suomen Kulttuurirahaston Kymenlaakson rahasto, Alfred Kordelinin säätiö, Emil Aaltosen säätiö, Helsingin yliopisto, Sibelius-Akatemia, Suomalainen Konkordia-liitto ja Suomen ulkoministeriö.

Tieteenalat

  • 6131 Teatteri, tanssi, musiikki, muut esittävät taiteet

Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö

Viimeisin maatasolla toteutettu yhteistyö. Saat syvempiä lisätietoja pisteitä napsauttamalla.
Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.