Valokuva Ismo Koponen

Ismo Koponen

Professori

  • PL 64 (Gustaf Hällströmin katu 2)

    00014

    Suomi

1987 …2021

Research output per year

Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Henkilökohtainen profiili

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Tutkimusalani on didaktinen fysiikka. Tutkimukseni keskittyy fysiikan käsitteiden, käsiterakenteiden ja niiden kehittymisen tutkimukseen ja soveltaa tätä tietoa fysiikan opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja sen kehittämisessä. Didaktisen fysiikan tavoitteena on fysiikan opetuksen ja oppimisen kehittäminen opetuksen kaikilla tasoilla korkeakouluopetuksesta kouluopetukseen. Didaktinen fysiikka on osa fysiikan tutkimusta, koska se keskittyy fysiikan sisältötietoon, analysoi sen rakennetta ja pyrkii tunnistamaan fysiikalle ominaisten tietorakenteiden keskeiset piirteet siten, että tätä tietoa voidaan käyttää fysiikan opetuksen ja opiskelun suunnittelussa ja kehittämisessä. Didaktinen fysiikka on monitieteinen tutkimusala, joka edellyttää perehtyneisyyttä fysiikan historiaan, tieteen filosofiaan, kognitiotieteeseen ja oppimispsykologiaan, sosiologiaan sekä pedagogiikkaan ja didaktiikkaan. 

Didaktisella fysiikka tutkimusalana rinnastuu fysiikan opetuksen tutkimukseen (Physics Education Research, PER) mutta keskittyy PER tutkimusta sitä selvemmin fysiikan oppimisen ja oppimiseen kognitiiviseen puoleen.

 

 

Koulutus / tieteellinen pätevyys

Dosentti, didaktinen fysiikka, University of Jyväskylä

Tieteenalat

  • 114 Fysiikka
  • Didaktinen fysiikka

Julkaisut

  • 70 Artikkeli
  • 26 Konferenssiartikkeli
  • 5 Kirjan luku tai artikkeli
  • 2 Kirja

Lexical Networks and Lexicon Profiles in Didactical Texts for Science Education

Koponen, I. & Nousiainen, M., 2020, COMPLEX NETWORKS 2019: Complex Networks and Their Applications VIII. Cherifi, H., GaitoJosé, S., Mendes, J. F., Moro, E. & Rocha, L. M. (toim.). Springer International Publishing AG, Vuosikerta 1. s. 15-27 (Studies in Computational Intelligence ; Vuosikerta 882).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Agent-based-model of students’ sociocognitive learning process in acquiring tiered knowledge

Koponen, I., 2019, Modelling and Simulation of Social-Behavioral Phenomena in Creative Societies: First International EURO Mini Conference, MSBC 2019, Vilnius, Lithuania, September 18–20, 2019, Proceedings. Agarwal, N., Sakalauskas, L. & Weber, G-W. (toim.). Cham: Springer International Publishing AG, s. 82-95 14 Sivumäärä (Communications in Computer and Information Science ; Vuosikerta 1079).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Initial knowledge and the intensity of online discussion

Turkkila, M., Lommi, H. & Koponen, I., 2019, Computer-Supported Collaborative Learning Conference, CSCL. Lund, K., Niccolai, G. P., Lavoue, E., Hmelo-Silver, C., Gweon, G. & Baker, M. (toim.). ISLS International Society of the Learning Sciences, Vuosikerta 2. s. 837-838 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Modelling Students’ Thematically Associated Knowledge: Networked Knowledge from Affinity Statistics

Koponen, I., 2019, Complex Networks X: Proceedings of the 10th Conference on Complex Networks CompleNet 2019. Cornelius, S. P., Granell Martorell, C., Gomez-Gardenes, J. & Gonçalves, B. (toim.). Cham: Springer International Publishing AG, s. 123-134 12 Sivumäärä (Springer Proceedings in Complexity).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Projektit

Aktiviteetit

  • 1 Konferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Networks Applied in Science Education Research

Ismo Koponen (Järjestäjätoimikunnan puheenjohtaja), Maija Nousiainen (Järjestäjätoimikunnan jäsen), Tommi Kokkonen (Järjestäjätoimikunnan jäsen)
2019 → …

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen