Ismo Koponen

Professori

  • PL 64 (Gustaf Hällströmin katu 2)

    00014

    Suomi

1987 …2023

Tutkimustuotoksia vuodessa

Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Henkilökohtainen profiili

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Tutkimusalani on didaktinen fysiikka. Tutkimukseni keskittyy fysiikan käsitteiden, käsiterakenteiden ja niiden kehittymisen tutkimukseen ja soveltaa tätä tietoa fysiikan opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja sen kehittämisessä. Didaktisen fysiikan tavoitteena on fysiikan opetuksen ja oppimisen kehittäminen opetuksen kaikilla tasoilla korkeakouluopetuksesta kouluopetukseen. Didaktinen fysiikka on osa fysiikan tutkimusta, koska se keskittyy fysiikan sisältötietoon, analysoi sen rakennetta ja pyrkii tunnistamaan fysiikalle ominaisten tietorakenteiden keskeiset piirteet siten, että tätä tietoa voidaan käyttää fysiikan opetuksen ja opiskelun suunnittelussa ja kehittämisessä. Didaktinen fysiikka on monitieteinen tutkimusala, joka edellyttää perehtyneisyyttä fysiikan historiaan, tieteen filosofiaan, kognitiotieteeseen ja oppimispsykologiaan, sosiologiaan sekä pedagogiikkaan ja didaktiikkaan. 

Didaktisella fysiikka tutkimusalana rinnastuu fysiikan opetuksen tutkimukseen (Physics Education Research, PER) mutta keskittyy PER tutkimusta sitä selvemmin fysiikan oppimisen ja oppimiseen kognitiiviseen puoleen.

 

 

Koulutus / tieteellinen pätevyys

Dosentti, didaktinen fysiikka, University of Jyväskylä

Myöntöpäivä: 20 tammik. 2015

Tieteenalat

  • 114 Fysiikka
  • Didaktinen fysiikka

Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö

Viimeisin maa-/aluetasolla toteutettu yhteistyö. Saat tarkempia lisätietoja pisteitä napauttamalla, tai