Valokuva Jaana Herranen
  • PL 55 (A. I. Virtasen aukio 1)

    00014

    Suomi

20082019

Research output per year

Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Henkilökohtainen profiili

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

01/2020

Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto, Kemian laitos, Kemian opettajankoulutusyksikkö, opettaja kursseilla  “Kestävä kehitys opetuksessa”, ”Tutkimuksellinen kemian opetus”, “Kemia elinympäristösssä”, LUMAT Science Research Forum:n koordinaattori, kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö

01/2018

Tohtorikoulutettava, Helsingin yliopisto, Kemian laitos, Kemian opettajankoulutusyksikkö, Hyvä kysymys!-kehittämishankkeen koordinaattori, kurssiassistentti kurssilla kestävä kehitys opetuksessa, VESO-koulutukset tutkimusaiheista

01/2015

Tohtorikoulutettava, Helsingin yliopisto, Kemian laitos, Kemian opettajankoulutusyksikkö,

Hyvä kysymys!-kehittämishankkeen koordinaattori sekä LUMA SUOMI-kehittämishankkeen "Tutkimuksellisuus ja argumentointi" aliohjelman koordinaattori, kurssiassistentti kursseilla tutkimuksellisuus kemian opetuksessa I ja II sekä actshen-hankkeeseen liittyvällä kestävä kehitys opetuksessa-kurssilla

08/2014

Tohtorikoulutettava, Helsingin yliopisto, Kemian laitos, Kemian opettajankoulutusyksikkö,  kurssiassistentti kursseilla tutkimuksellisuus kemian opetuksessa II

01/2013-05/2013

Tohtorikoulutettava, Helsingin yliopisto, Kemian laitos, Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemianluokka Gadolinin varakoordinaattori, kurssiassistentti kursseilla kokeellisuus kemian opetuksessa II ja kemia elinympäristössä, luokanopettajien täydennyskoulutus, kysy kemiasta -palsta

08/2012-12/2012

Harjoittelija, Helsingin yliopisto, Kemian laitos, Kemian opettajankoulutusyksikkö, tutkimuksessa avustaminen, luokanopettajien täydennyskoulutus, kurssiassistentti kurssilla kokeellisuus kemian opetuksessa I

6/2010

Leiriohjaaja, lasten ja nuorten kemian tiedeleirien suunnittelu ja toteutus, Helsingin yliopisto, Kemian laitos, Kemian opettajankoulutusyksikkö

2008-2012

Luokan- ja aineenopettajien sijaisuudet, Helsingin kaupunki, Vantaan kaupunki, Helsingin yliopisto

Koulutustiedot

2012-
Kemian jatko-opinnot, Helsingin yliopisto
2012
FM, Kemia (Kemian opettajan suuntautumisvaihtoehto), Helsingin yliopisto
- Pro gradu -tutkielma: Kemian opetuksen nykytila perusopetuksen 5. ja 6. luokalla luokanopettajien näkökulmasta
- sivuaine biologia ja kasvatustiede
2011
Terveystiedon approbatur, Jyväskylän avoin yliopisto
2010
FK, Kemia, University of Helsinki
- Kandidaatin tutkielma: Makeutusaineet ja niiden vaikutukset ihmiselimistöön
- sivuaine fysiikka
2005
Ylioppilastutkinto, Ressun lukio

Tieteenalat

  • 116 Kemia
  • opetus ja opetuksen kehittäminen
  • 516 Kasvatustieteet

Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö Viimeisin maatasolla toteutettu yhteistyö. Saat syvempiä lisätietoja pisteitä napsauttamalla.

Julkaisut

Inquiry as a context-based practice – a case study of pre-service teachers’ beliefs and implementation of inquiry in context-based science teaching

Herranen, J., Kousa, P., Fooladi, E. & Aksela, M., 20 elokuuta 2019, julkaisussa : International Journal of Science Education. 41, 14, s. 1977-1998 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Student-question-based inquiry in science education

Herranen, J. & Aksela, M., 2 tammikuuta 2019, julkaisussa : Studies in Science Education. 55, 1, s. 1-36 36 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Towards learner-driven science teacher education for sustainability

Herranen, J., 2019, Helsinki: Helsingin yliopisto.

Tutkimustuotos: OpinnäyteVäitöskirjaArtikkelikokoelma

Open access

From learner-centered to learner-driven sustainability education

Herranen, J. K., Vesterinen, V-M. & Aksela, M. K., heinäkuuta 2018, julkaisussa : Sustainability. 10, 7, 14 Sivumäärä, 2190.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Higher education students`challenges in designing a course "Sustainable Development in Education"

Herranen, J. K., Tolppanen, S., Vesterinen, V-M. J. & Aksela, M. K., 24 elokuuta 2017.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitPosteri

Projektit

Inquiry-based learning and good questions

Aksela, M. & Herranen, J.

01/01/2015 → …

Projekti: Tutkimusprojekti

Education for sustainable development (ESD)

Aksela, M. & Herranen, J.

01/08/2014 → …

Projekti: Tutkimusprojekti

ActSHEN Action for Sustainability in Higher Education in the Nordic region

Vesterinen, V., Aksela, M., Herranen, J. & Tolppanen, S.

31/08/201331/08/2016

Projekti: Tutkimusprojekti

Aktiviteetit

Etäkoulutuksen etäkoulutus

Jaana Herranen (Konsultti), Johannes Pernaa (Neuvonantaja)
24 huhtikuuta 2020

Aktiviteetti: KonsultointityypitKonsultointi

Tiedosto

International LUMAT Research Summer School

Maija Aksela (Järjestäjätoimikunnan puheenjohtaja), Veli-Matti Vesterinen (Järjestäjätoimikunnan puheenjohtaja), Jaana Herranen (Järjestäjätoimikunnan sihteeri), Johannes Pernaa (Järjestäjätoimikunnan jäsen), Pasi Nieminen (Järjestäjätoimikunnan jäsen)
1 kesäkuuta 20202 kesäkuuta 2020

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Relevance of mathematics and science MOOCs for teachers as part of their professional development

Maija Aksela (Puhuja), Jaana Herranen (Puhuja)
25 lokakuuta 2019

Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypitSuullinen esitys

Stockholm University

Maija Aksela (Vieraileva tutkija), Johannes Pernaa (Vieraileva tutkija), Jaakko Samuli Turkka (Vieraileva tutkija), Jaana Herranen (Vieraileva tutkija), Outi Haatainen (Vieraileva tutkija)
23 lokakuuta 201924 lokakuuta 2019

Aktiviteetti: Ulkoisessa instituutiossa vierailun tyypitAkateeminen vierailu toiseen organisaatioon

Tiedosto

MFK-K301 Tutkiva ja eheyttävä kemian opetus (5 op)

Johannes Pernaa (Opettaja), Jaana Herranen (Opettaja)
tammikuuta 2019toukokuuta 2019

Aktiviteetti: Muiden aktiviteettien tyypitTyypit: Muut aktiviteetit - Muu opetustyö