Valokuva: Jarkko Hautamäki

Jarkko Hautamäki

  • Suomi

1981 …2019
Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut 1981 2019

2019

Evaluation culture in organizational change of schooling

Kantasalmi, K. & Hautamäki, J., 2019, Culture and education: Social transformations and multicultural communication: Proceeding of the Middle-Term Conference RC04 Sociology of Education ISA. Moscow: Peoples’ Friendship University of Russia, s. 13-19 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Oppimaan oppimisen arvioinnin teoreettisia lähtökohtia

Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., 2019, Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta. Hautamäki, J., Vainikainen, M-P. & Rämä, I. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopisto, s. 9-27 19 Sivumäärä (Kasvatustieteellisiä tutkimuksia; nro 52).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Oppimaan oppimisen arviointi tehostetun ja erityisen tuen näkökulmasta

Lintuvuori, M., Hienonen, N. & Hautamäki, J., 18 syyskuuta 2019, Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta. Hautamäki, J., Rämä, I. & Vainikainen, M-P. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopisto, s. 125-137 13 Sivumäärä (Kasvatustieteellisiä tutkimuksia / Helsinki Studies in Education; nro 52).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta

Hautamäki, J. (toim.), Rämä, I. (toim.) & Vainikainen, M-P. (toim.), 2019, Helsinki: Helsingin yliopisto. 257 Sivumäärä (Kasvatustieteellisiä tutkimuksia; nro 52)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKokoomateos tai erikoisnumero

Open access

Task Behaviour In Educational Assessment Studies: What Can Log Data Tell Us About The Gender Gap In Performance?

Vainikainen, M-P., Greiff, S. & Hautamäki, J., 2019, (Jätetty) julkaisussa : Journal of Educational Psychology.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Three studies on learning to learn: Anti-Flynn effects 2001-2012-2017

Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., 2019, (Jätetty) julkaisussa : Scandinavian Journal of Educational Research.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2018

Selittääkö yrittäminen oppilaiden osaamisessa havaittuja ryhmäeroja? Itsearvioitu yrittäminen, investoitu työaika ja osaamiserot lokitietoanalyysin valossa

Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., 2018, julkaisussa : Psykologia. 53, 2-3, s. 152-165 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2017

Erityisten nimeäminen ja käsitteet perusopetuksessa - lyhyt historia ja nykytila

Ahtiainen, R., Lintuvuori, M., Hienonen, N., Jahnukainen, M. & Hautamäki, J., 2017, Toiveet ja todellisuus: Kasvatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. Toom, A., Rautiainen, M. & Tähtinen, J. (toim.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, s. 119-142 24 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 75).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tiedosto

How do Finns know? Educational monitoring without inspection and standard-setting

Vainikainen, M-P., Thuneberg, H., Marjanen, J., Hautamäki, J., Kupiainen, S. & Hotulainen, R., 2017, Standard setting in education: The Nordic countries in an international perspective. Blömeke, S. & Gustafsson, J-E. (toim.). Cham: Springer International Publishing AG, s. 243-259 17 Sivumäärä (Methodology of educational measurement and assessment).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Metropolialueen nuortet toisen asteen opiskelijoina: osaamisen ja oppimisasenteiden kehitys yläkoulun alusta lukion ja ammatillisten opintojen toisen opiskeluvuoden kevääseen

Kupiainen, S., Hotulainen, R., Hautamäki, J. & Vainikainen, M-P., 2017, Toiveet ja todellisuus: Kavatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. Toom, A., Rautiainen, M. & Tähtinen, J. (toim.). Turku: FERA Suomen kasvatustieteellinen seura, s. 283-316 34 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 75).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen vaihtelu kunnissa - Alueellinen tasa-arvo perusopetuksessa

Lintuvuori, M., Jahnukainen, M. & Hautamäki, J., 2017, julkaisussa : Kasvatus. 48, 4, s. 320–335 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Perusopetuksen tuen tarjonnan muutokset 1970–2016 – erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen

Lintuvuori, M., Hautamäki, J. & Jahnukainen, M., 20 joulukuuta 2017, julkaisussa : Kasvatus & Aika. 11, 4, s. 4-21 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Suomi 100 vuotta ja psykologia (Pääkirjoitus)

Hautamäki, J., Ihanus, J. & Silvonen, J., 2017, julkaisussa : Psykologia. 52, 2-3, s. 82-83 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

2016

Johdanto ja tutkimusaineistot

Hautamäki, J. J. & Hotulainen, R. H. E., 2016, Risto Hotulainen, Arja Rimpelä, Jarkko Hautamäki, Sakari Karvonen, Jaana M. Kinnunen, Sirkku Kupiainen, Pirjo Lindfors, Jaana Minkkinen, Lasse Pere, Helena Thuneberg, Mari-Pauliina Vainikainen, Tommi Wallenius : Osaaminen ja hyvinvointi yläkoulusta toiselle asteelle: Tutkimus metropolialueen nuorista. Helsinki: Helsingin yliopisto, s. 25-32 8 Sivumäärä (Tutkimuksia / [Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta, opettajankoulutuslaitos]; nro 398).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Oppimistuloksia ennustavat tekijät Helsingin metropolialueen yläkouluissa

Vainikainen, M-P., Hienonen, N., Lindfors, P., Rimpelä, A., Asikainen, M., Hotulainen, R. & Hautamäki, J., 2016, julkaisussa : Kasvatus. 47, 3, s. 214-229 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Osaaminen ja hyvinvointi yläkoulusta toiselle asteelle: Tutkimus metropolialueen nuorista

Hotulainen, R., Rimpelä, A., Hautamäki, J., Karvonen, S., Kinnunen, J., Kupiainen, S., Lindfors, P., Minkkinen, J., Pere, L., Thuneberg, H., Vainikainen, M-P. & Wallenius, T., 21 lokakuuta 2016, Helsinki: Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos. 212 Sivumäärä (Tutkimuksia; nro 398)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraportti

The Prediction of Problem-Solving Assessed Via Microworlds A Study on the Relative Relevance of Fluid Reasoning and Working Memory

Greiff, S., Krkovic, K. & Hautamäki, J., lokakuuta 2016, julkaisussa : European Journal of Psychological Assessment. 32, 4, s. 298-306 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The problem posed by exam choice on the comparability of results in the Finnish matriculation examination

Kupiainen, S. A., Marjanen, J. M. & Hautamäki, J. J., elokuuta 2016, julkaisussa : Journal for Educational Research Online. 8, 2, s. 87-106 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2015

A longitudinal study of higher-order thinking skills: working memory and fluid reasoning in childhood enhance complex problem solving in adolescence

Greiff, S., Wuestenberg, S., Goetz, T., Vainikainen, M-P., Hautamäki, J. & Bornstein, M. H., 27 heinäkuuta 2015, julkaisussa : Frontiers in Psychology. 6, 9 Sivumäärä, 1060.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Development of learning to learn skills in primary school

Vainikainen, M-P., Wüstenberg, S., Kupiainen, S., Hotulainen, R. & Hautamäki, J., 2015, julkaisussa : International Journal of Lifelong Education. 34, 4, s. 376-392 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Epilogi

Jahnukainen, M. & Hautamäki, J., 2015, Erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Jahnukainen, M., Kontu, E., Thuneberg, H. & Vainikainen, M-P. (toim.). Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, s. 201-205 5 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 67).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Erikoispedagogiikan perusteet

Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S., 2015, 3. uudistettu painos toim. Jyväskylä: PS-kustannus. 231 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

Exploring the relation between time on task and ability in complex problem solving

Scherer, R., Greiff, S. & Hautamäki, J., 2015, julkaisussa : Intelligence (Kidlington). 48, s. 37-50 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

General and specific thinking skills and schooling: Preparing the mind to new learning

Vainikainen, M-P., Hautamaki, J., Hotulainen, R. & Kupiainen, S., 2015, julkaisussa : Thinking Skills and Creativity. 18, s. 53-64 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Multiprofessional collaboration in Finnish schools

Vainikainen, M-P., Thuneberg, H., Greiff, S. & Hautamaki, J., 2015, julkaisussa : International Journal of Educational Research. 72, s. 137-148 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Scientific Reasoning, School Achievement and Gender: A Multilevel Study of between and within School Effects in Finland

Thuneberg, H., Hautamäki, J. & Hotulainen, R., 2015, julkaisussa : Scandinavian Journal of Educational Research. 59, 3, s. 337-356 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tukea tarvitsevien oppilaiden ajattelutaitojen kehittyminen erikokoisissa luokissa

Vainikainen, M-P., Hienonen, N., Hautamäki, J. & Hotulainen, R., 2015, julkaisussa : NMI-bulletin. 25, 3, s. 36-51 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2014

Conceptual Change in Adopting the Nationwide Special Education Strategy in Finland

Julkaisun otsikon käännös: Conceptual Change in Adopting the Nationwide Special Education Strategy in FinlandThuneberg, H., Hautamäki, J., Ahtiainen, R., Lintuvuori, M., Vainikainen, M-P. & Hilasvuori, T., 2014, julkaisussa : Journal of Educational Change. 15, 1, s. 37-56 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Domain-general problem solving skills and education in the 21st century

Greiff, S., Wüstenberg, S., Csapó, B., Demetriou, A., Hautamäki, J., Graesser, A. C. & Martin, R., 7 marraskuuta 2014, julkaisussa : Educational research review.. 13, s. 74-83 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Oppimaan oppiminen Vantaan toisen asteen oppilaitoksissa keväällä 2012

Kupiainen, S., Marjanen, J., Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., 2014, Vantaa: Vantaan kaupungin Sivistysvirasto. 108 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraportti

Open access
Tiedosto

Teacher evaluation of student ability: what roles do teacher gender, student gender, and their interaction play?

Krkovic, K., Greiff, S., Kupiainen, S., Vainikainen, M-P. & Hautamaki, J., 3 huhtikuuta 2014, julkaisussa : Educational Research. 56, 2, s. 244-257 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The role of Strategy Knowledge for the Application of Strategies in Complex Problem Solving Tasks

Wüstenberg, S., Stadler, M., Hautamäki, J. & Greiff, S., 26 huhtikuuta 2014, julkaisussa : Technology, knowledge and learning . 19, 1-2, s. 127-146 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The role of the working memory and language skills in the prediction of word problem solving in 4-to 7-year-old children

Kyttala, M., Aunio, P., Lepola, J. & Hautamaki, J., lokakuuta 2014, julkaisussa : Educational Psychology : An International Journal of Experimental Educational Psychology . 34, 6, s. 674-696 23 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The role of time on task in computer-based low-stakes assessment of cross-curricular skills

Kupiainen, S., Vainikainen, M-P., Marjanen, J. & Hautamäki, J., 2014, julkaisussa : Journal of Educational Psychology. 106, 3, s. 627-638 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2013

Education is special for all – the Finnish support model

Thuneberg, H., Vainikainen, M-P., Ahtiainen, R., Lintuvuori, M., Salo, K. & Hautamäki, J., 2013, julkaisussa : Gemeinsam Leben. 21, 2, s. 67-78 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

Evaluando el aprender a aprender. Herramientas polivalentes para medir y mejorar la eficacia y la equidad del sistema educativo: Herramientas polivalentes para medir y mejorar la eficacia y la equidad del sistema educativo

Hautamäki, J., Kupiainen, S., Arinen, P., Hautamäki, A., Niemivirta, M., Rantanen, P. & Scheinin, P., huhtikuuta 2013, Aprender de Finlandia: La apuesta por un profesorado investigador. Jakku-Sihvonen, R. & Niemi, H. (toim.). Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio , s. 235-251 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Oppimaan oppiminen peruskoulun päättövaiheessa: Tilanne vuonna 2012 ja muutos vuodesta 2001

Hautamäki, J., Kupiainen, S., Marjanen, J., Vainikainen, M-P. & Hotulainen, R., 2013, Helsinki: Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos. 128 Sivumäärä (Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos/ Tutkimuksia; nro 347)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

2012

Erityisopetuksen kasvurakenne: sukupuolisuhteen muutokset vuosina 2001–2010

Hautamäki, J. & Lintuvuori, M., 4 joulukuuta 2012, Rajankäyntejä: Tutkimuksia normaaliuden, erilaisuuden ja poikkeavuuden tulkinnoista ja määrittelyistä: Juhlakirja Joel Kivirauman täyttäessä 60 vuotta. Silvennoinen, H. & Pihlaja, P. (toim.). Turku: Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos, s. 413-423 11 Sivumäärä (Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja. A; nro 214).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

2011

Evaluando el aprender a aprender: Herramientas polivalentes para medir y mejorar la eficacia y la equidad del sistema educativo

Hautamäki, J., Kupiainen, S., Arinen, P., Hautamäki, A., Niemivirta, M. J., Rantanen, P. & Scheinin, P., toukokuuta 2011, Aprender de Finlandia: La apuesta por un profesorado investigador. Jakku-Sihvonen, R. & NIemi, H. (toim.). Madrid: Ministerio de Educacion, Secretariat General Tecnica, Institutio de Formacion del Profesorado, Investigation e Innovacion Educativa, Editorial Kaleida Forma, s. 235-251 17 Sivumäärä (Ministerio de Educacion, Secretaria General Tecnica).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Individualized service provision in the new welfare state: lessons from special education in Finland

Sabel, C., Saxenian, A., Miettinen, R., Hull Kristensen, P. & Hautamäki, J., 2011, Helsinki: Sitra. 70 Sivumäärä (Sitra Studies ; nro 62)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja