Valokuva: Jarkko Hautamäki

Jarkko Hautamäki

  • Suomi

1981 …2019
Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut 1981 2019

Suodatin
Artikkeli
2019

Three studies on learning to learn: Anti-Flynn effects 2001-2012-2017

Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., 2019, (Jätetty) julkaisussa : Intelligence (Kidlington).

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2018

Selittääkö yrittäminen oppilaiden osaamisessa havaittuja ryhmäeroja? Itsearvioitu yrittäminen, investoitu työaika ja osaamiserot lokitietoanalyysin valossa

Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J., 2018, julkaisussa : Psykologia. 53, 2-3, s. 152-165 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2017

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen vaihtelu kunnissa - Alueellinen tasa-arvo perusopetuksessa

Lintuvuori, M., Jahnukainen, M. & Hautamäki, J., 2017, julkaisussa : Kasvatus. 48, 4, s. 320–335 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Perusopetuksen tuen tarjonnan muutokset 1970–2016 – erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen

Lintuvuori, M., Hautamäki, J. & Jahnukainen, M., 20 joulukuuta 2017, julkaisussa : Kasvatus & Aika. 11, 4, s. 4-21 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Suomi 100 vuotta ja psykologia (Pääkirjoitus)

Hautamäki, J., Ihanus, J. & Silvonen, J., 2017, julkaisussa : Psykologia. 52, 2-3, s. 82-83 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

2016

Oppimistuloksia ennustavat tekijät Helsingin metropolialueen yläkouluissa

Vainikainen, M-P., Hienonen, N., Lindfors, P., Rimpelä, A., Asikainen, M., Hotulainen, R. & Hautamäki, J., 2016, julkaisussa : Kasvatus. 47, 3, s. 214-229 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The Prediction of Problem-Solving Assessed Via Microworlds A Study on the Relative Relevance of Fluid Reasoning and Working Memory

Greiff, S., Krkovic, K. & Hautamäki, J., lokakuuta 2016, julkaisussa : European Journal of Psychological Assessment. 32, 4, s. 298-306 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The problem posed by exam choice on the comparability of results in the Finnish matriculation examination

Kupiainen, S. A., Marjanen, J. M. & Hautamäki, J. J., elokuuta 2016, julkaisussa : Journal for Educational Research Online. 8, 2, s. 87-106 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2015

A longitudinal study of higher-order thinking skills: working memory and fluid reasoning in childhood enhance complex problem solving in adolescence

Greiff, S., Wuestenberg, S., Goetz, T., Vainikainen, M-P., Hautamäki, J. & Bornstein, M. H., 27 heinäkuuta 2015, julkaisussa : Frontiers in Psychology. 6, 9 Sivumäärä, 1060.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Development of learning to learn skills in primary school

Vainikainen, M-P., Wüstenberg, S., Kupiainen, S., Hotulainen, R. & Hautamäki, J., 2015, julkaisussa : International Journal of Lifelong Education. 34, 4, s. 376-392 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Exploring the relation between time on task and ability in complex problem solving

Scherer, R., Greiff, S. & Hautamäki, J., 2015, julkaisussa : Intelligence (Kidlington). 48, s. 37-50 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

General and specific thinking skills and schooling: Preparing the mind to new learning

Vainikainen, M-P., Hautamaki, J., Hotulainen, R. & Kupiainen, S., 2015, julkaisussa : Thinking Skills and Creativity. 18, s. 53-64 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Multiprofessional collaboration in Finnish schools

Vainikainen, M-P., Thuneberg, H., Greiff, S. & Hautamaki, J., 2015, julkaisussa : International Journal of Educational Research. 72, s. 137-148 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Scientific Reasoning, School Achievement and Gender: A Multilevel Study of between and within School Effects in Finland

Thuneberg, H., Hautamäki, J. & Hotulainen, R., 2015, julkaisussa : Scandinavian Journal of Educational Research. 59, 3, s. 337-356 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tukea tarvitsevien oppilaiden ajattelutaitojen kehittyminen erikokoisissa luokissa

Vainikainen, M-P., Hienonen, N., Hautamäki, J. & Hotulainen, R., 2015, julkaisussa : NMI-bulletin. 25, 3, s. 36-51 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2014

Conceptual Change in Adopting the Nationwide Special Education Strategy in Finland

Julkaisun otsikon käännös: Conceptual Change in Adopting the Nationwide Special Education Strategy in FinlandThuneberg, H., Hautamäki, J., Ahtiainen, R., Lintuvuori, M., Vainikainen, M-P. & Hilasvuori, T., 2014, julkaisussa : Journal of Educational Change. 15, 1, s. 37-56 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Domain-general problem solving skills and education in the 21st century

Greiff, S., Wüstenberg, S., Csapó, B., Demetriou, A., Hautamäki, J., Graesser, A. C. & Martin, R., 7 marraskuuta 2014, julkaisussa : Educational research review.. 13, s. 74-83 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Teacher evaluation of student ability: what roles do teacher gender, student gender, and their interaction play?

Krkovic, K., Greiff, S., Kupiainen, S., Vainikainen, M-P. & Hautamaki, J., 3 huhtikuuta 2014, julkaisussa : Educational Research. 56, 2, s. 244-257 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The role of Strategy Knowledge for the Application of Strategies in Complex Problem Solving Tasks

Wüstenberg, S., Stadler, M., Hautamäki, J. & Greiff, S., 26 huhtikuuta 2014, julkaisussa : Technology, knowledge and learning . 19, 1-2, s. 127-146 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The role of the working memory and language skills in the prediction of word problem solving in 4-to 7-year-old children

Kyttala, M., Aunio, P., Lepola, J. & Hautamaki, J., lokakuuta 2014, julkaisussa : Educational Psychology : An International Journal of Experimental Educational Psychology . 34, 6, s. 674-696 23 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The role of time on task in computer-based low-stakes assessment of cross-curricular skills

Kupiainen, S., Vainikainen, M-P., Marjanen, J. & Hautamäki, J., 2014, julkaisussa : Journal of Educational Psychology. 106, 3, s. 627-638 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2013

Education is special for all – the Finnish support model

Thuneberg, H., Vainikainen, M-P., Ahtiainen, R., Lintuvuori, M., Salo, K. & Hautamäki, J., 2013, julkaisussa : Gemeinsam Leben. 21, 2, s. 67-78 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

2010

MetrOP-Educational outcomes and health of children in the differentiating Helsinki Metropolitan Area 2010-13

Rimpela, A., Rimpela, M., Alho, L., Bernelius, V., Hautamaki, J., Karvonen, S., Kauppinen, T., Kuusela, J., Oja, H., Saaristo, V., Stahl, T. & Vaattovaara, M., 2010, julkaisussa : European Journal of Public Health. 20, s. 27-27 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Working memory resources in young children with mathematical difficulties

Kyttala, M., Aunio, P. & Hautamaki, J., 2010, julkaisussa : Scandinavian Journal of Psychology. 51, 1, s. 1-15 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2009

Early numeracy in low-performing young children

Aunio, P., Hautamäki, J., Sajaniemi, N. & Van Luit, J. E. H., 2009, julkaisussa : British Educational Research Journal. 35, 1, s. 25-46 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2007

Tehokkuuslistaus kaukana todellisuudesta

Hautamäki, J. & Scheinin, P., 17 lokakuuta 2007, julkaisussa : Helsingin Sanomat. s. C 5 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliYleistajuinen

2006

The Early Numeracy Test in Finnish: children's norms

Aunio, P., Hautamäki, J., Heiskari, P. & Van Luit, J. E. H., 2006, julkaisussa : Scandinavian Journal of Psychology. 47, 5, s. 369-378 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Young children's number sense in China and Finland

Aunio, P., Niemivirta, M., Hautamäki, J., Van Luit, J. E. H., Shi, J. & Zhang, M., 2006, julkaisussa : Scandinavian Journal of Educational Research. 50, 5, s. 483-502 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2005

Mathematical thinking intervention programmes for preschool children with normal and low number sense

Aunio, P., Hautamäki, J. & Van Luit, J. E. H., 2005, julkaisussa : European Journal of Special Needs Education. 20, 2, s. 131-146 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Virheitä laskelmissa

Scheinin, P. & Hautamäki, J., 2005, julkaisussa : Yliopisto : Helsingin yliopiston tiedelehti. 53, 8, s. 45-46 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliYleistajuinen

Yliopistojen tuloksellisuuden arvioinnista

Scheinin, P. & Hautamäki, J., 2005, julkaisussa : Yliopisto : Helsingin yliopiston tiedelehti. 53, 6, s. 42 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliYleistajuinen

2004

Young Children’s Number Sense in Finland, Hong Kong and Singapore

Aunio, P., Ee, J., Lim, S. E. A., Hautamäki, J. & Van Luit, J. E. H., 2004, julkaisussa : International journal of early years education.. 12, 3, s. 195-216 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2003

Visuospatial working memory and early numeracy

Kyttälä, M., Aunio, P., Lehto, J., Van Luit, J. & Hautamäki, J., 2003, julkaisussa : Educational & Child Psychology. 20, 3, s. 65-76 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2001

National survey of reading comprehension in Finland

Lehto, J. E., Scheinin, P., Kupiainen, S. & Hautamäki, J., 2001, julkaisussa : Journal of Research in Reading. 24, 1, s. 99-110 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

1981

På jakt efter en metod: Den kulturhistoriska skolan och ett konkret studium av psyket

Hautamäki, A. & Hautamäki, J., 1981, julkaisussa : Nordisk psykologi : officielt organ for Dansk psykologforening ... Sveriges psykologförbund . 33, 1, s. 1-10 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu