Valokuva Jenni Vartiainen
  • Yliopistonkatu 3

    00014 Helsingin yliopisto

    Suomi

20082020

Tutkimustuotoksia vuodessa

Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut

2020

Leikitään tutkijaa! Pedagogisia näkökulmia leikilliseen tiedekasvatukseen

Vartiainen, J., 24 elokuuta 2020, Esi- ja alkuopetuksen käsikirja. Kyrönlampi, T., Mäkitalo, K. & Uitto, M. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Makerspaces, Multiliteracies and Early Science Education: The Finnish Approach

Vartiainen, J. & Kumpulainen, K., 2020, Enhancing Digital Literacy and Creativity: Makerspaces in the Early Years: Makerspaces in the Early Years. Blum-Ross, A., Kumpulainen, K. & Marsh, J. (toim.). Abingdon, Oxon: Routledge, s. 38-52 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Playing with science: manifestation of scientific play in early science inquiry

Vartiainen, J. & Kumpulainen, K., 3 heinäkuuta 2020, julkaisussa : European Early Childhood Education Research Journal. 28, 4, s. 490-503 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Ohjelmoinnin ABC varhaiskasvatukseen

Kangas, J. & Vartiainen, J., toukokuuta 2019, Helsinki: Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos. 35 Sivumäärä (Opettajankoulutuslaitoksen muut julkaisut)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Open access

Podcast: Ihmettelyn mestarit – tiedekasvatus kotona ja kouluissa

Vartiainen, J., Cantell, H. & Päivärinta-Jokinen, H. (toim.), 2019

Tutkimustuotos: Ei-tekstimuotoinenAudiovisuaalinen tuotosAmmatillinen

Open access

Promoting young children’s scientific literacy as a dynamic practice

Vartiainen, J. & Kumpulainen, K., syyskuuta 2019, Multiliteracies and Early Years Innovation: Perspectives from Finland and Beyond. Kumpulainen, K. & Sefton-Green, J. (toim.). London: Routledge, s. 77-94 18 Sivumäärä (Routledge Research in Early Childhood Education).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Science at home: parents’ need for support to implement video-based online science club with young children

Vartiainen, J. & Aksela, M., 2019, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 7, 1, s. 59-78 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Tiedelorukortit

Vartiainen, J., 2019, 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaTieteellinenvertaisarvioitu

Tiedeseikkailu: Energia

Vartiainen, J. & Tuominen, S., 2019, Helsinki: Sanoma Pro. 46 Sivumäärä (Oppi & ilo: helppoja tutkimustehtäviä)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaYleistajuinen

Tiedeseikkailu: Vesi

Vartiainen, J. & Tuominen, S., 2019, Helsinki: Sanoma Pro. 46 Sivumäärä (Oppi &a ilo: helppoja tutkimustehtäviä)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaYleistajuinen

Tiedeseikkailu: Omat tutkimukseni

Vartiainen, J. & Tuominen, S., 2019, Helsinki: Sanoma Pro. 32 Sivumäärä (Oppi & ilo: helppoja tutkimustehtäviä)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaYleistajuinen

Tiedonjyvä II

Vartiainen, J. & Kuronen, A., 2019

Tutkimustuotos: Ei-tekstimuotoinenAudiovisuaalinen tuotosAmmatillinen

Open access

Varhainen tiedekasvatus: luontaisesta uteliaisuudesta elinikäiseen oppimiseen

Vartiainen, J., 2019, Aino Gunn, Heli Hemilä, Jerkka Laakkonen, Reetta Niemelä, Teemu Juhani: Kummaa – esiopetus: opettajan opas. Helsinki: Lasten Keskus

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

2018

Bångstyriga bitar: Inlärning av multilitteracitet med glädje

Kumpulainen, K., Sintonen, S., Vartiainen, J., Sairanen, H., Nordström, A., Byman, J. S. & Renlund, J. A., 20 marraskuuta 2018, Helsingfors: Helsingfors universitet. 60 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Open access
Open access

Leikitään luonnontieteillä! Varhainen tieteellinen lukutaito ja lasten leikki merkitysten annon ytimessä

Vartiainen, J., 14 joulukuuta 2018, julkaisussa : Tutkittua varhaiskasvatuksesta -blogi. 2018, 14.12.2018

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Open access

Mistä syntyy tuulen voima? Tiedekasvatusta ihmetellen ja leikkien

Vartiainen, J., 20 maaliskuuta 2018, Jyväskylä: PS-kustannus. 169 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Tiedonjyvä

Vartiainen, J. & Kuronen, A., 2018

Tutkimustuotos: Ei-tekstimuotoinenAudiovisuaalinen tuotosAmmatillinen

Open access

Young children’s imaginative play and dynamic literacy practices in the digital age

Sintonen, S., Kumpulainen, K. & Vartiainen, J., marraskuuta 2018, Mobile Technologies in Children's Language and Literacy: Innovative Pedagogy in Preschool and Primary Education. Oakley, G. (toim.). Bingley, UK: Emerald, s. 15-28 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2017

Kirjainten välistä tiedettä: Pikku tipu Tp - voiko taivas pudota?

Vartiainen, J., 4 elokuuta 2017, julkaisussa : Monilukutaito.com -blogi. 2017, 4.8.2017

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuMuu artikkeliTieteellinen

Open access

Tiedeaiheisista kuvakirjoista hyötyä varhaiselle luonnontieteiden ja monilukutaidon oppimiselle

Vartiainen, J., 4 elokuuta 2017, julkaisussa : Monilukutaito.com -blogi. 2017, 4.8.2017

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuMuu artikkeliTieteellinen

Open access

Väitöstutkimus: Lapsille luonnontieteitä leikin kautta varhaisista vuosista lähtien

Vartiainen, J., helmikuuta 2017, julkaisussa : Dimensio. 81, 2, s. 50-51 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

2016

Kehittämistutkimus: pienten lasten tutkimuksellisen luonnontieteiden opiskelun edistäminen tiedekerho-oppimisympäristössä

Vartiainen, J., 12 marraskuuta 2016, Helsinki: Helsingin yliopisto. 199 Sivumäärä

Tutkimustuotos: OpinnäyteVäitöskirjaMonografia

Promoting Meaningful Science Teaching and Learning Through ICT in the Finnish LUMA Ecosystem

Julkaisun otsikon käännös: Tietokoneavusteisen luonnontieteiden opetuksen edistäminen LUMA-ekosysteemissäAksela, M., Vartiainen, J., Tuomisto, M., Turkka, J., Pernaa, J. & Tolppanen, S., 2016, New Ways to Teach and Learn in China and Finland: Crossing Boundaries with Technology. Niemi, H. & Jia, J. (toim.). Frankfurt am Main: Peter Lang , s. 255-278 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Science process skills in small children’s science education

Vartiainen, J., 16 joulukuuta 2016, julkaisussa : LUMAT-B: International journal of math, science and technology education . 4 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Suomi100-juhlavuoden haaste kouluille: projektityöskentelyä matematiikan, fysiikan ja kemian opetukseen yli oppiainerajojen

Vartiainen, J., toukokuuta 2016, julkaisussa : Dimensio. 80, 5, s. 24-27 4 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

2015

Luonnontieteiden kerho-opetus ja muu soveltaminen -kurssi Helsingin yliopistossa

Vartiainen, J. L., Aksela, M. K., Räsänen, J. J. & Kesler, M., 2015, Tiede- ja teknologiakasvatus: Laatua asiantuntevasta kerhotoiminnasta. Helsinki: Kehittämiskeskus Opinkirjo, s. 58-59

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Relevance of Non-Formal Education in Science Education

Tolppanen, S. P., Vartiainen, J., Ikävalko, V-M. & Aksela, M. K., kesäkuuta 2015, Relevant Chemistry Education: From Theory to Practice. Eilks, I. & Hofstein, A. (toim.). Rotterdam: Sense publishers, Vuosikerta 2015. s. 335-354 20 Sivumäärä 18

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tiede- ja teknologiakasvatus: Laatua asiantuntevasta kerhotoiminnasta

Vartiainen, J., 2015

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKokoomateos tai erikoisnumeroAmmatillinen

2013

Introduction to molecular gastronomy and to its applications in science education

Julkaisun otsikon käännös: Johdatus molekyyligastronomiaan ja sen sovelluksiin luonnontieteiden opetuksessaVartiainen, J., Aksela, M. K. & Hopia, A., 2013, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 1, 2, s. 143-150 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

LUMAT: Foreward

Julkaisun otsikon käännös: AlkusanatAksela, M. K., Hopia, A., Vartiainen, J. & Tuomisto, M., 2013, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 1, 2

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

Pikku-Jipot: Tiedettä tunteella

Vartiainen, J., Juuti-Aho, M. & Aksela, M., 2013, julkaisussa : Dimensio. 77, 2, s. 12-13 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Science clubs for 3 to 6-year-olds: Science with joy of learning and achievement

Julkaisun otsikon käännös: Tiedekerhot 3-6-vuotiaille: Oppimisen ja onnistumisen iloa tieteestä.Vartiainen, J. & Aksela, M. K., 2013, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 1, 3, s. 315-321 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

2012

LUMA Science Education Centre

Vartiainen, J. & Aksela, M. K., 2012, Miracle of Education: The Principles and Practices of Teaching and Learning in Finnish Schools. Niemi, H., Toom, A. & Kallioniemi, A. (toim.). Rotterdam: Sense publishers, s. 263-272 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

USING KITCHEN STORIES AS STARTING POINT FOR CHEMICAL INSTRUCTION IN HIGH SCHOOL

Vartiainen, J., Aksela, M. K. & Hopia, A., 2012, PROCEEDINGS OF THE ESERA 2011 CONFERENCE: Science learning and Citizenship. s. 232-239 6 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Yhdessä olemme enemmän! Kansallinen LUMA-verkosto tekee yhteistyötä lasten, nuorten ja opettajien tueksi

Aksela, M. K. & Vartiainen, J., 2012, julkaisussa : Dimensio. 76, 3, s. 18-22 66 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

2010

ENHANCING STUDENTS’ INTEREST IN CHEMISTRY THROUGH COMPUTER-BASED MOLECULAR MODELING

Julkaisun otsikon käännös: Tietokonepohjainen molekyylimallinnus kemian kiinnostuksen tukenaVästinsalo, J. & Aksela, M. K., 2010, XIV IOSTE Symposium, Bled, Slovenia, June 13. - 18. 2010: Conference Proceedings. Dolinšek, S. & Lyons, T. (toim.). IRI UL, Institute for Innovation and Development of University of Ljubljana

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kemian mallit ja visualisointi -kurssin yhteisöllinen uudistaminen malliteoriaan pohjautuvalla kehittämistutkimuksella

Pernaa, J., Aksela, M. & Västinsalo, J., 7 joulukuuta 2010, Tutkiva lähestymistapa kemian opetukseen: V valtakunnalliset kemian opetuksen päivät -symposiumkirja. Aksela, M., Pernaa, J. & Rukajärvi-Saarela, M. (toim.). Helsinki: Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto, s. 96–114 19 Sivumäärä (Kemian opetus).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Molekyyligastronomia – uusi lähestymistapa kemian opetukseen?

Västinsalo, J., Aksela, M. & Hopia, A., 7 joulukuuta 2010, Tutkiva lähestymistapa kemian opetukseen: V Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät -symposiumkirja. Pernaa, J., Aksela, M. & Rukajärvi- Saarela, M. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos, s. 177-185 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinen

2009

Ilman kaasujen molekyylimallinnus 7-9 -luokkalaisten kiinnostuksen tukena

Västinsalo, J., 2009, 97 Sivumäärä

Tutkimustuotos: OpinnäytePro graduOpinnäytteet