Johannes Pernaa

yliopistonlehtori

  • PL 55 (A. I. Virtasen aukio 1)

    00014

    Suomi

20022020

Tutkimustuotoksia vuodessa

Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut

2020

Developing technological pedagogical science knowledge through educational computational chemistry: a case study of pre-service chemistry teachers’ perceptions

Rodriguez-Becerra, J., Cáceres-Jensen, L., Díaz, T., Druker, S., Bahamonde Padilla, V., Pernaa, J. & Aksela, M., 1 huhtikuuta 2020, julkaisussa : Chemistry Education Research and Practice. 21, 2, s. 638–654 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Emil Henriksson: ABLOY-lukon keksijä ja Kemian osaston mekaanikko

Pernaa, J. & Räsänen, M., 1 huhtikuuta 2020, julkaisussa : Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews. 12, 1, s. 36–38 3 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Kemialuokka Gadolin – Innostava oppimisympäristö kemian aineenopettajakoulutuksessa

Pernaa, J. & Aksela, M., 1 huhtikuuta 2020, julkaisussa : Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews. 12, 1, s. 22–25 4 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Kemian osaston mekaanikko oli myös Abloy-lukon keksijä

Pernaa, J. & Räsänen, M., 6 toukokuuta 2020, julkaisussa : Kemia - Kemi. 47, 3, s. 56–57 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Millainen kemian opetus innostaisi nuoria?

Pernaa, J., 16 huhtikuuta 2020, julkaisussa : Suomen Akatemian blogit.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuMuu artikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Päätoimittajan alkusanat

Pernaa, J., 1 huhtikuuta 2020, julkaisussa : Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews. 12, 1, s. 3 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuPääkirjoitusAmmatillinen

Open access
Tiedosto

RSS Mashup

Pernaa, J., 7 huhtikuuta 2020

Tutkimustuotos: Ei-tekstimuotoinenOhjelmistoAmmatillinen

Open access
Tiedosto
2019

A systematic review of 3D printing in chemistry education: analysis of earlier research and educational use through technological pedagogical content knowledge framework

Julkaisun otsikon käännös: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus 3D-tulostuksesta kemian opetuksessa: aikaisemman tutkimuksen pedagogisen käytön analysointi TPACK-mallin avullaPernaa, J. & Wiedmer, S., 2019, julkaisussa : Chemistry Teacher International. 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKatsausartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Editorial

Julkaisun otsikon käännös: AlkusanatPernaa, J. & Vesterinen, V-M., 20 joulukuuta 2019, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 7, 3, s. 3–5 3 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuPääkirjoitusTieteellinen

Open access
Tiedosto

Future Chemistry Teacher's Perceptions of Vocationally Relevant Learning Activities

Pernaa, J. & Aksela, M., 2019. 3 Sivumäärä.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitKonferenssiesitys

Open access
Tiedosto

Kemian opettajien jatkuvan oppimisen tukeminen MOOC-kurssien avulla

Pernaa, J., Rautiainen, I. & Aksela, M., 2019, julkaisussa : Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews. 11, 1, s. 33 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Kokemuksia sähköisen oppimateriaalikustantamisen mahdollisuuksista ja haasteista

Pernaa, J. & Veistola, S., 2019, Sähköistyvä koulu: oppiminen ja oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä. Tossavainen, T. & Löytönen, M. (toim.). Helsinki: Suomen tietokirjailijat, s. 198-214 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Note from the Editors

Bower, W. & Pernaa, J., 2019, julkaisussa : Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews. 11, 1, s. 3 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Novel Educational Computational Chemistry Learning Environments Effect on Preservice Chemistry Teachers' Perceptions of Technological Pedagogical Content Knowledge

Rodriguez-Becerra, J., Cáceres-Jensen, L., Díaz, T., Bahamonde Padilla, V., Pernaa, J. & Aksela, M., 2019.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitKonferenssiesitys

Open access
Tiedosto

Opetusjaosto tutustui suklaan ihmeisiin

Holmberg, M. & Pernaa, J., 2019, julkaisussa : Kemia - Kemi. 46, 1, s. 65 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto
2018

Back to Chemistry

Julkaisun otsikon käännös: Takaisin kemian pariinPernaa, J., 2018, julkaisussa : Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews. 10, 1, s. 25 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Collaborative science education at the University of Helsinki: ChemistryLab Gadolin: a science lab as an inspiring environment for learning, development and research since 2008

Julkaisun otsikon käännös: Yhteisöllistä tiedekasvatusta Helsingin yliopistossa: Kemianluokka Gadolin -tiedeluokka innostavana oppimis-, kehittämis- ja tutkimusympäristönä vuodesta 2008 lähtienAksela, M., Pernaa, J., Blomgren, P. & Rautiainen, I., 19 syyskuuta 2018, Helsinki: University of Helsinki. 70 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

Open access
Tiedosto
2017

Introduction to Molecular Modeling in Chemistry Education

Pernaa, J., Aksela, M. & Pearl Ghulam, S., 2017, e-Oppi. 72 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

Oppikirjan merkitys ja rooli kemian opetuksessa 1800-luvulta sähköiselle aikakaudelle

Aksela, M. & Pernaa, J., 2017, Oppikirja Suomea rakentamassa. Hiidenmaa, P., Löytönen, M. & Ruuska, H. (toim.). Helsinki: Suomen tietokirjailijat, s. 189–216 28 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto
2016

Digitaalinen oppiminen yhdessä vauhtiin: Tätä mieltä -kolumni

Pernaa, J., heinäkuuta 2016, julkaisussa : Kemia - Kemi. 43, 7, s. 12 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Open access

Grön kemi 7: Grundskolans eKemi

Panas, M., Pernaa, J. & Roininen, I., 2016, Forssa: e-Oppi.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

Orbitaali 1 – Kemiaa kaikkialla KE1 (LOPS 2015)

Lampiselkä, J., Myllyviita, A. & Pernaa, J., 2016, Jokioinen: e-Oppi.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

Orbitaali 2: Ihmisen ja elinympäristön kemia KE2

Lampiselkä, J., Myllyviita, A. & Pernaa, J., 2016, Jokioinen: e-Oppi.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

Promoting Meaningful Science Teaching and Learning Through ICT in the Finnish LUMA Ecosystem

Julkaisun otsikon käännös: Tietokoneavusteisen luonnontieteiden opetuksen edistäminen LUMA-ekosysteemissäAksela, M., Vartiainen, J., Tuomisto, M., Turkka, J., Pernaa, J. & Tolppanen, S., 2016, New Ways to Teach and Learn in China and Finland: Crossing Boundaries with Technology. Niemi, H. & Jia, J. (toim.). Frankfurt am Main: Peter Lang , s. 255-278 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Vihreä kemia 7–9: Yläkoulun eKemia (POPS 2014)

Lampiselkä, J., Pernaa, J. & Roininen, I., 2016, Forssa: e-Oppi.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

2015

Edumol – Avoin ja ilmainen molekyylimallinnusovellus kemian opetuksen tueksi

Pernaa, J., 2015, julkaisussa : LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö. 3, 7, s. 960–975 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKatsausartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Opettajan henkilökohtainen oppimisympäristö Peda.netiin

Pernaa, J., 2015, Espoo: Metropolia Ammattikorkeakoulu. 33 Sivumäärä

Tutkimustuotos: OpinnäyteKandidaatintutkielma

Open access
2014

Edumol (JavaScript version)

Julkaisun otsikon käännös: Edumol (JavaScript-versio)Pernaa, J., Alanen, H., Onne, A. & Liljestrand, M., 2014

Tutkimustuotos: Ei-tekstimuotoinenOhjelmistoTieteellinen

Open access

eKemia 7–9: Vihreä kemia

Pernaa, J. & Roininen, I., 2014, Jokioinen: e-Oppi.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

Orbitaali 3 – Reaktiot ja energia KE3 (LOPS 2003)

Myllyviita, A. & Pernaa, J., 2014, Jokioinen: e-Oppi.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

2013

Esipuhe

Pernaa, J., 2013, Kehittämistutkimus opetusalalla. Pernaa, J. (toim.). PS-kustannus, s. 7 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Open access
Tiedosto

Flipped classroom, flipped teaching vai flipped learning?

Pernaa, J. & Veistola, S., 2013, julkaisussa : Etaopetus.fi.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuMuu artikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Kehittämistutkimuksen mahdollisuudet opetuksellisten innovaatioiden kehittämismenetelmänä

Pernaa, J. & Aksela, M., maaliskuuta 2013, Kehittämistutkimus opetusalalla. Pernaa, J. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 27–44 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Open access
Tiedosto

Kehittämistutkimus: Nanoteknologian opetusmateriaali yläkoulun kemian opetukseen

Kolehmainen, K., Pernaa, J. & Aksela, M., 2013, julkaisussa : LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö. 1, 1, s. 17–28 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Kehittämistutkimus opetusalalla

Pernaa, J. (toim.), 2013, Jyväskylä: PS-kustannus. 226 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKokoomateos tai erikoisnumero

Kehittämistutkimus pro gradu -tutkielman tutkimusmenetelmänä

Aksela, M. & Pernaa, J., maaliskuuta 2013, Kehittämistutkimus opetusalalla. Pernaa, J. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 181–200 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Open access
Tiedosto

Kehittämistutkimus tutkimusmenetelmänä

Pernaa, J., 2013, Kehittämistutkimus opetusalalla. Pernaa, J. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 9–26 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Open access
Tiedosto

Model-Based Design Research: A Practical Method for Educational Innovations

Pernaa, J. & Aksela, M., 2013, julkaisussa : Advances in Business-Related Scientific Research Journal. 4, 1, s. 71–83 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Orbitaali 1 – Ihmisen ja elinympäristön kemia KE1 (LOPS 2003)

Arppe, T., Mutanen, J., Myllyviita, A. & Pernaa, J., 2013, Jokioinen: e-Oppi.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

Orbitaali 2 – Kemian mikromaailma KE2 (LOPS 2003)

Myllyviita, A. & Pernaa, J., 2013, Jokioinen: e-Oppi.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

Sähköisten kemian oppimisympäristöjen historia, nykytila ja tulevaisuus

Pernaa, J. & Aksela, M., 2013, julkaisussa : LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö. 1, 4, s. 435–456 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKatsausartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2012

Evaluation of educational design methodology utilizing concept mapping

Vesterinen, V-M., Pernaa, J. & Aksela, M., 23 maaliskuuta 2012, Proceedings of the ESERA 2011 conference: Science learning and Citizenship. Bruguière, C., Tiberghien, A. & Clément, P. (toim.). Lyon: European Science Education Research Association ESERA, s. 142–146 5 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Jmol kemian opetuksen tukena osa 8: Jmol-rajapinnat

Pernaa, J., 2 tammikuuta 2012, julkaisussa : LUMA.fi sanomat.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Kemian opettajankoulutusyksikön tutkimuksia: tieto- ja viestintätekniikka ja kemian visualisoinnit osaksi kemian opetusta

Pernaa, J., 1 maaliskuuta 2012, julkaisussa : Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews. 4, 1, s. 30 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Valumavesien kemiallis-mekaaninen puhdistuslaite

Pernaa, I., Pernaa, T., Pernaa, H., Pernaa, J. & Pernaa, J., 2012, Patenttinumero 122412

Tutkimustuotos: Patentti

Open access
Tiedosto
2011

Alkusanat

Aksela, M., Pernaa, J. & Happonen, M., 2011, Kansainvälinen kemian vuosi: Kemia osaksi hyvää elämää: VI Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät. Aksela, M., Pernaa, J. & Happonen, M. (toim.). Helsinki: Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto, s. 3 1 Sivumäärä (Kemian opetus).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaEsipuhe tai jälkisanatTieteellinen

Open access
Tiedosto

Ilmainen suomenkielinen molekyylimallinnus-ohjelmisto opettajille

Pernaa, J., 10 helmikuuta 2011, julkaisussa : LUMA.fi sanomat.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto