Valokuva Kai Hakkarainen
  • PL 9 (Siltavuorenpenger 5A)

    00014

    Suomi

1992 …2023

Research output per year

Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut

2020

Are Schools Alienating Digitally Engaged Students? Longitudinal Relations between Digital Engagement and School Engagement

Hietajärvi, L., Lonka, K., Hakkarainen, K., Alho, K. & Salmela-Aro, K., 20 helmikuuta 2020, julkaisussa : Frontline Learning Research. 8, 1, s. 33 - 55 23 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Elementary school pupils’ co-inventions: products and pupils’ reflections on processes

Sinervo, S., Sormunen, K., Kangas, K., Hakkarainen, K., Lavonen, J., Juuti, K., Korhonen, T. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 18 maaliskuuta 2020, julkaisussa : International Journal of Technology and Design Education. 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Epistemic roles of materiality within a collaborative invention project at a secondary school

Mehto, V., Riikonen, S., Hakkarainen, K., Kangas, K. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 15 huhtikuuta 2020, julkaisussa : British Journal of Educational Technology. 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Peer selection and influence

Li, S., Kiuru, N., Palonen, T., Salmela-Aro, K. & Hakkarainen, K., 2020, (Hyväksytty/In press) julkaisussa : Frontline Learning Research. 2020

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Quiltmakers’ meaning-making in Aotearoa New Zealand: Social interactions, embodied experiences and material mediation.

Warner, L., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2020, julkaisussa : Craft Research.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Unstitching the Fabric of Informal Learning: Researching Collective Quiltmaking.

Warner, L., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2020, (Hyväksytty/In press) In Deborah L. Mulligan & Patrick Alan Danaher (eds) Researching within the Educational Margins. Palgrave studies in education research methods . Palgrave Macmillan

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2019

Beyond Screen Time: Multidimensionality of Socio-Digital Participation and Relations to Academic Well-Being in Three Educational Phases

Hietajärvi, L., Salmela-Aro, K., Tuominen, H., Hakkarainen, K. & Lonka, K., huhtikuuta 2019, julkaisussa : Computers in Human Behavior. 93, s. 13-24 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Building Student-centric ePortfolios in Practice: Areas of Documentation in a Craft Learning Activity

Julkaisun otsikon käännös: Oppijakeskeisen sähköisen portfolion käytännöt: Dokumentoinnin osa-alueet käsityön oppimisprosessissaSaarinen, A., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 23 lokakuuta 2019, julkaisussa : Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A. 26, 2, s. 16-28 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Face-to-face Contacts, Facebook Connections and Academic Support: Adolescents' Networks between and across Gender and Culture in Finland

Li, S., Palonen, T., Lehtinen, E. & Hakkarainen, K., huhtikuuta 2019, julkaisussa : Young. 27, 2, s. 184-200 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Interconnections between the discursive framing of space-time and the interpretation of a collaborative task

Ritella, G., Ligorio, M. B. & Hakkarainen, K., maaliskuuta 2019, julkaisussa : Learning, Culture and Social Interaction. 20, s. 45-57 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kōmako Quilters’ informal learning and the collective zone of proximal development: The ‘5x5 quilt’ project

Warner, L., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2019, (Hyväksytty/In press) julkaisussa : Journal of Art & Communities. 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Koulu keksivänä yhteisönä

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 26 tammikuuta 2019, Sähköistyvä koulu: Oppiminen ja oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä. Tossavainen, T. & Löytönen, M. (toim.). Helsinki: Suomen tietokirjailijat, s. 79-97 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access

Theories of CSCL

Julkaisun otsikon käännös: Tietokoneavusteisen yhteisöllisen oppimisen teoriatStahl, G. & Hakkarainen, K., 12 tammikuuta 2019, (Valmisteltavana) International Handbook of Computer Supported Collaborative Learning (Springer). Cress, U., Rose, C., Wise, A. F. & Oshima, J. (toim.). Springer

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The roles of material prototyping in collaborative design process at an elementary school

Yrjönsuuri, V., Kangas, K., Hakkarainen, K. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 1 heinäkuuta 2019, julkaisussa : Design and Technology Education. 24, 2, s. 141-162 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2018

Bringing Practices of Co-Design and Making to Basic Education

Riikonen, S., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., kesäkuuta 2018, Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018. Kay, J. & Luckin, R. (toim.). London, UK: ISLS International Society of the Learning Sciences, Vuosikerta Volume 1. s. 248-255 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Community of inquiry and inquiry-based learning

Paavola, S. & Hakkarainen, K., 2018, Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Peters, M. A. (toim.). Singapore: Springer

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Exploring the contribution of students with learning difficulties in an inclusive co-invention project

Julkaisun otsikon käännös: Oppimisvaikeuksia omaavien oppilaiden osallistuminen inklusiivisiin yhteiskeksimisprojekteihinSormunen, K., Hakkarainen, K., Riikonen, S., Seitamaa-Hakkarainen, P., Juuti, K., Lavonen, J. & Korhonen, T., 2018, 22nd Annual Knowledge Building Summer Institute: Knowledge building: a place for everyone in a knowledge society: KBSI 2018 Proceedings. Toronto, Ontario, Canada: Knowledge Building International, s. 179-185 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliAmmatillinen

Open access

Hands on Design: Comparing the use of sketching and gesturing in collaborative designing

Härkki, T., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2018, julkaisussa : Journal of Design Research. 16, 1, s. 24-46 23 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Idea Generation and the Shared Epistemic Object of Knowledge in an Artifact-Mediated Co-Invention Project

Riikonen, S., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., elokuuta 2018, 22nd Annual Knowledge Building Summer Institute: Knowledge Building: A Place for Everyone in a Knowledge Society: KBSI 2018 Proceedings. Toronto, Ontario, Canada: Knowledge Building International, s. 65-73 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliAmmatillinen

Open access

Line by line, part by part: collaborative sketching for designing

Härkki, T., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., kesäkuuta 2018, julkaisussa : International Journal of Technology and Design Education. 28, 2, s. 471-494 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Long-Term Teacher Orchestration of Technology-mediated Collaborative Inquiry

Viilo, M., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2018, julkaisussa : Scandinavian Journal of Educational Research. 62, 3, s. 407-432 26 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Neural activity patterns between different executive tasks are more similar in adulthood than in adolescence

Moisala, M., Salmela, V., Carlson, S., Salmela-Aro, K., Lonka, K., Hakkarainen, K. & Alho, K., syyskuuta 2018, julkaisussa : Brain and Behavior. 8, 9, 16 Sivumäärä, 01063.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Ryhmän oppimismotivaatio ja sitoutuminen yhteisöllisessä keksintöprojektissa

Riikonen, S., Sormunen, K., Korhonen, T., Kangas, K., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 20 huhtikuuta 2018, Motivaatio ja oppiminen. Salmela-Aro, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 161-180 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Tavoiteorientaatiot, koulutustavoitteet ja koulumenestys kuudennella luokalla

Varonen, A., Tuominen, H., Hietajärvi, L., Salmela-Aro, K., Hakkarainen, K. & Lonka, K., 2018, julkaisussa : Psykologia. 53, 2-3, s. 131-151 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The student-produced electronic portfolio in craft education

Saarinen, A., Seitamaa-Hakkarainen, P., Hakkarainen, K., R., L. (toim.) & J., K. (toim.), 2018, julkaisussa : Proceedings : International Conference of the Learning Sciences. 3, 2018-June, s. 1417-1418 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2017

Adolescents’ social networks: Exploring Different Patterns of Socio-Digital Participation

Julkaisun otsikon käännös: Nuorten sosiaaliset verkostot: Erilaisten sosiodigitaalisen osallistumisen muotojen hahmottamistaLi, S., Hietajärvi, L., Palonen, T., Salmela-Aro, K. & Hakkarainen, K., 2017, julkaisussa : Scandinavian Journal of Educational Research. 61, 3, s. 255-274 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Asiantuntijuuden kehittyminen ja tieteenalan jäseneksi kasvaminen

Palonen, T., Lehtinen, E. & Hakkarainen, K., 2017, Opettajana yliopistolla: korkeakoulupedagogiikan perusteet. Murtonen, M. (toim.). Tampere: Vastapaino, s. 40-62 23 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Balancing structure and flexibility: Teacher’s orchestration in collaborative long-term inquiry

Viilo, M., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2017, Enquiry and project based learning: Students, schools and society. Leat, D. (toim.). London: Routledge

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Entrepreneurship as a twenty-first century skill: entrepreneurial alertness and intention in the transition to adulthood

Obschonka, M., Hakkarainen, K., Lonka, K. & Salmela-Aro, K., 2017, julkaisussa : Small Business Economics. 48, 4, s. 487–501 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Gaming is related to enhanced working memory performance and task-related cortical activity

Moisala, M., Salmela, V., Hietajärvi, L., Carlson, S., Vuontela, V., Lonka, K., Hakkarainen, K., Salmela-Aro, K. & Alho, K., 15 tammikuuta 2017, julkaisussa : Brain Research . 1655, s. 204-215 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

How has the emergence of digital culture affected professional magic?

Rissanen, O., Pitkänen, P., Juvonen, A., Räihä, P., Kuhn, G. & Hakkarainen, K., 2017, julkaisussa : Professions and Professionalism . 7, 3, 17 Sivumäärä, 1957.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Kollektiivinen luovuus, yhteisöllinen oppiminen ja itsensä ylittäminen

Hakkarainen, K., 2017, julkaisussa : Aikuiskasvatus. 37, 1, s. 47-56 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKatsausartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tiedosto

Learning by Making

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2017, The SAGE encyclopedia of out-of-school learning. Peppler, K. (toim.). Thousand Oaks, California: Sage

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Networked expertise, relational agency, and collective creativity

Julkaisun otsikon käännös: Verkostoitunut asiantuntijuus, relationaalinen toimijuus ja kollektiivinen luovuusHakkarainen, K., Hytönen, K., Vekkaila, J. & Palonen, T., 2017, Working Relationally in and across Practices: A Cultural-historical Approach to Collaboration. Edwards, A. (toim.). New York: Cambridge University Press, New York, s. 133-152 19 Sivumäärä 8

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Organisational learning in forensic fingerprint investigation: Solving critical challenges with organisational rule construction.

Mustonen, V., Tuunainen, J., Pohjola, P. & Hakkarainen, K., kesäkuuta 2017, julkaisussa : Learning, Culture and Social Interaction. 13, s. 75-89 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tiedosto

Pedagogical Infrastructures of Design Studio Learning

Seitamaa-Hakkarainen, P., Härkki, T., Lahti, H. & Hakkarainen, K., 24 toukokuuta 2017, julkaisussa : Journal of textile design, research and practice. 4 (2016), 2, s. 155-181 26 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tiedosto

Scripted and Unscripted Aspects of Creative Work with Knowledge (invited symposium)

Bereiter, C., Fisher, F., Hakkarainen, K. & Scardamalia, M., 20 kesäkuuta 2017.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitMuu konferenssimateriaali

The Dark Side of Internet Use: Two Longitudinal Studies of Excessive Internet Use, Depressive Symptoms, School Burnout and Engagement Among Finnish Early and Late Adolescents

Salmela-Aro, K., Upadyaya, K., Hakkarainen, K., Lonka, K. & Alho, K., helmikuuta 2017, julkaisussa : Journal of Youth and Adolescence. 46, 2, s. 343-357 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2016

Between two Advisors: Interconnecting Academic and Workplace Settings in an Emerging Field

Hytönen, K., Palonen, T., Lehtinen, E. & Hakkarainen, K., lokakuuta 2016, julkaisussa : Vocations and Learning. 9, 3, s. 333-359 27 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Dimensions of adolescents' socio-digital participation

Hietajärvi, L., Seppä, J. & Hakkarainen, K., 2016, julkaisussa : Qwerty. 11, 2, s. 79-98 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Extending collective practices of doctoral education from natural to educational sciences

Hakkarainen, K., Hytönen, K., Makkonen, J. & Lehtinen, E., 2 tammikuuta 2016, julkaisussa : Studies in Higher Education. 41, 1, s. 63-78 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

How can neuroscience help understand design and craft activity? The promise of cognitive neuroscience in design studies

Seitamaa-Hakkarainen, P., Huotilainen, M., Mäkelä, M., Groth, C. & Hakkarainen, K., kesäkuuta 2016, julkaisussa : FORMakademisk. 9, 1, s. 1-16 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Material knowledge in collaborative designing and making - A case of wearable sea creatures: A case of wearable sea creatures

Härkki, T., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2016, julkaisussa : FORMakademisk. 9, 1, s. 1-21 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Media multitasking is associated with distractibility and increased prefrontal activity in adolescents and young adults

Moisala, M., Salmela, V., Hietajarvi, L., Salo, E., Carlson, S., Salonen, O., Lonka, K., Hakkarainen, K., Salmela-Aro, K. & Alho, K., 1 heinäkuuta 2016, julkaisussa : NeuroImage. 134, s. 113-121 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Qwerty - Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education Vol 11, No 2 (2016) Special Issue: Cultivating knowledge-creating competencies through socio-digital participation

Sansone, N. (toim.) & Hakkarainen, K. (toim.), 2016, Bari: Progedit. 120 Sivumäärä (Qwerty : rivista italiana di tecnologia cultura e formazione; Vuosikerta 11, nro 2)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKokoomateos tai erikoisnumero

School burnout and engagement profiles among digital natives in Finland: a person-oriented approach

Salmela-Aro, K., Muotka, J., Alho, K., Hakkarainen, K. & Lonka, K., 4 marraskuuta 2016, julkaisussa : European Journal of Developmental Psychology. 13, 6, s. 704-718 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Textile teacher students’ collaborative design processes in a design studio setting

Lahti, H., Seitamaa-Hakkarainen, P., Kangas, K., Härkki, T. & Hakkarainen, K., 1 huhtikuuta 2016, julkaisussa : Art, Design and Communication in Higher Education. 15, 1, s. 35-54 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

The Functions and Benefits of the ePortfolio in Craft Education at the Primary Level

Saarinen, A., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., marraskuuta 2016, julkaisussa : Design and Technology Education. 21, 3, s. 29-40 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Theorizing space-time relations in education: the concept of chronotope

Ritella, G., Ligorio, M. B. & Hakkarainen, K., 2016, julkaisussa : Frontline Learning Research. 4, 4, s. 48-55 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKatsausartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto