Henkilökohtainen profiili

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Työskentelen Turun yliopistossa äidinkielen didaktiikan yliopistonlehtorina (ma.) sekä Helsingin yliopistossa vierailevana tutkijana.

Etnografisessa väitöskirjassani olen tutkinut, miten ja miksi ysiluokan takarivin nuoret lukevat ja kirjoittavat koulussa - tai sitten väistelevät sitä.

Tutkimustani luonnehtii poikkitieteellinen ote ja kiinnostus sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja eriarvoisuuden kysymyksiin. Olen kiinnostunut erityisesti heikon luku- ja kirjoitustaidon vaikutuksista arjen sujumiseen ja osallisuuteen sekä siitä, miten yhteiskunnalliset tekijät muokkaavat nuorten suhdetta lukemiseen ja kirjoittamiseen.

Osallistun aktiivisesti tutkimukseni teemoja koskevaan keskusteluun ja pidän mielelläni asiantuntijapuheenvuoroja tutkimukseni teemoista. Työstän paraikaa yleistajuista tietokirjaa väitöstutkimukseni pohjalta.

Koulutus / tieteellinen pätevyys

suomen kieli, Filosofian tohtori, Humanistinen tiedekunta

Myöntöpäivä: 17 huhtik. 2024

Suomen kieli, FM

… → 2015

Tieteenalat

  • 6121 Kielitieteet
  • suomen kieli
  • lukutaito
  • kirjoitustaito
  • heikot tekstitaidot
  • koulun tutkimus
  • etnografia
  • 5141 Sosiologia
  • nuorisotutkimus
  • kasvatussosiologia