Valokuva: Markku Hannula
  • PL 9 (Siltavuorenpenger 5A)

    00014

    Suomi

1997 …2023
Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Henkilökohtainen profiili

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Tutkin matematiikan oppimista ja opettamista, erityisesti ongelmanratkaisua sekä affektiivisten tekijöien roolia oppimisprosessissa. Vuonna 2016 sain Suomen Akatemian hankerahan neljävuotiselle tutkimushankkeelle, jossa teemme katseenseurantaa luokkahuoneessa. Tutkimuksessa selvitämme oppilaan ja opettajan katseen suuntautumisen dynamiikkaa oppilaiden tehdessä ryhmissä matemaattista ongelmatehtävää.

Asemat yliopiston ulkopuolella

Vieraileva professori, Volda University College, Norway

1 elokuuta 201731 heinäkuuta 2019

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • matematiikan didaktiikka
  • asenteet
  • motivaatio
  • tunteet
  • katseenseuranta

Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö Viimeisin maatasolla toteutettu yhteistyö. Saat syvempiä lisätietoja pisteitä napsauttamalla.

Julkaisut 1997 2019

Attitude towards mathematics: emotions, expectations and values

Hannula, M. S., 2002, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics. 49, 1, s. 25 – 46

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Motivation in mathematics: goals reflected in emotions

Hannula, M., 2006, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics. 63, 2, s. 165-178 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Exploring new dimensions of mathematics-related affect: embodied and social theories

Hannula, M. S., 2012, julkaisussa : Research in Mathematics Education. 14, 2, s. 137-161 25 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Affect in mathematics education

Hannula, M. S., 2019, (Hyväksytty/In press) Encyclopedia of Mathematics Education. 2. toim. Springer

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaEnsyklopedia-artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Affect and mathematical thinking: Exploring developments, trends, and future directions

Hannula, M. S., Pantziara, M. & Di Martino, P., 2018, Developing Research in Mathematics Education: Twenty Years of Communication, Cooperation and Collaboration in Europe. Dreyfus, T., Artigue, M., Potari, D., Prediger, S. & Ruthven, K. (toim.). Lontoo: Routledge, s. 128-141 14 Sivumäärä (New perspectives on research in mathematics education).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Projektit 2006 2023

Aktiviteetit 2005 2018

International group for the Psychology of Mathematics Education (PME) (Ulkoinen yksikkö)

Markku Hannula (Puheenjohtaja)
7 heinäkuuta 2018heinäkuuta 2022

Aktiviteetti: JäsenyystyypitJäsenyys tai muu rooli tutkimusverkostossa

Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik (Lehti)

Markku Hannula (Toimittaja (editor))
20122015

Aktiviteetti: Julkaisun vertaisarvioinnin ja toimituksellisen työn tyypitTiedelehden toimittaja

European Society for Research in Mathematics Education (Ulkoinen yksikkö)

Markku Hannula (Hallituksen jäsen)
helmikuuta 2011 → …

Aktiviteetti: JäsenyystyypitJäsenyys tai muu rooli kansallisessa/kansainvälisessä komiteassa, toimikunnassa tai hallituksessa

Exploring Teachers‘ Gaze Behavior in the Classroom Using Mobile Eye Tracking

Markku Hannula (Puhuja)
17 kesäkuuta 2018

Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypitSuullinen esitys

Tiedosto

Photography and mobile gaze-tracking - Exploration of student’s perception of mathematics in out-of-school-experiences

Meier Antje (Puhuja), Markku Hannula (Puhuja), Miika Toivanen (Puhuja)
16 kesäkuuta 2018

Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypitSuullinen esitys

Tiedosto

Lehdistö/media

TV-ohjelma: MTV 3 Huomenta Suomi, haastattelu

Markku Hannula

28/11/2007

1 median myötävaikutus

Lehdistö/media