Valokuva: Markku Hannula
  • PL 9 (Siltavuorenpenger 5A)

    00014

    Suomi

1997 …2023
Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut 1997 2019

2019

Affect and Mathematics Education: Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity

Hannula, M. S. (toim.), Leder, G. (toim.), Morselli, F. (toim.), Vollstedt, M. (toim.) & Zhang, Q. (toim.), 2019, Cham: Springer. 437 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKokoomateos tai erikoisnumero

Open access

Affect in mathematics education

Hannula, M. S., 2019, Encyclopedia of Mathematics Education. 2. toim. Springer

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaEnsyklopedia-artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

A picture is worth a thousand worths: visualizing collaboration through gaze synchrony graphs

Garcia Moreno-Esteva, E., Salminen, J., Toivanen, M. & Hannula, M. S., 2019, (Hyväksytty/In press). 2 Sivumäärä.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitKonferenssiesitys

EYE MOVEMENTS DURING COLLABORATIVE GEOMETRY PROBLEM SOLVING LESSON

Hannula, M. S., Toivanen, M. & Garcia Moreno-Esteva, E., 2019, Proceedings of the PME and Yandex Russian conference: Technology and Psychology for Mathematics Education. s. 138-145 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity: A Conclusion

Hannula, M. S., Leder, G., Morselli, F., Vollstedt, M. & Zhang, Q., 2019, Affect and Mathematics Education: Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity. Springer

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity: An Introduction

Hannula, M. S., Leder, G., Morselli, F., Vollstedt, M. & Zhang, Q., 2019, Affect and Mathematics Education: Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity. Springer, s. 3-14

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Investigation of Finnish and German 9th grade students’ personal meaning with relation to mathematics

Suriakumaran, N., Hannula, M. S. & Vollstedt, M., 2019, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 7, 2

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

MAKING AND OBSERVING VISUAL REPRESENTATIONS DURING PROBLEM SOLVING: AN EYE TRACKING STUDY

Hannula, M. S. & Toivanen, M., 2019, Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: Pretoria, South Africa 7 – 12 July 2019. s. 328-335 (Vol 2.) 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Perceived Social Support Network and Achievement: Mediation by Motivational Beliefs and Moderation by Gender

Bofah, E. A-T. & Hannula, M. S., 2019, Affect and mathematics education: Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity. Springer

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Teacher-student eye contact during scaffolding collaborative mathematical problem-solving

Haataja, E., Toivanen, M., Laine, A. & Hannula, M. S., 2019, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 7, 2

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Teacher-student eye contacts during whole-class instructions and small-group scaffolding: A case study with multiple mobile gaze trackers

Haataja, E., Salonen, V., Laine, A., Toivanen, M. & Hannula, M. S., 2019, Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11, February 6 – 10, 2019). Jankvist, U., Van den Heuvel-Panhuizen, M. & Veldhuis, M. (toim.). Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Teacher's visual attention when scaffolding collaborative mathematical problem solving

Haataja, E., Garcia Moreno-Esteva, E., Salonen, V., Laine, A., Toivanen, M. & Hannula, M. S., marraskuuta 2019, julkaisussa : Teaching and Teacher Education. 86, 15 Sivumäärä, 102877.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

The effect of digital tools on visual attention during problem solving: Variance of gaze fixations when working with GeoGebra or on paper

Hannula, M. S. & Toivanen, M., 2019, Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11, February 6 – 10, 2019). Jankvist, U., Van den Heuvel-Panhuizen, M. & Veldhuis, M. (toim.). Utrechet, Hollanti: Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

University students’ emotions in virtual learning: A review of empirical research in the 21st Century

Henritius, E., Löfström, E. & Hannula, M. S., tammikuuta 2019, julkaisussa : British Journal of Educational Technology. 50, 1, s. 80-100 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKatsausartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

WHAT CAN BE LEARNED ABOUT STUDENTS' COMMUNICATION FROM GAZE-TRACKING?

Heyd-Metzuyanim1, E., Haataja, E. & Hannula, M. S., 2019, s. Vol 4, 140. 1 Sivumäärä.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitPosteri

Young learners' mathematics-related affect: A commentary on concepts, methods, and developmental trends

Hannula, M. S., maaliskuuta 2019, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics. 100, 3, s. 309-316 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2018

Affect and mathematical thinking: Exploring developments, trends, and future directions

Hannula, M. S., Pantziara, M. & Di Martino, P., 2018, Developing Research in Mathematics Education: Twenty Years of Communication, Cooperation and Collaboration in Europe. Dreyfus, T., Artigue, M., Potari, D., Prediger, S. & Ruthven, K. (toim.). Lontoo: Routledge, s. 128-141 14 Sivumäärä (New perspectives on research in mathematics education).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Behavioral executive functions among adolescents with mathematics difficulties

Holm, M. E., Aunio, P., Björn, P. M., Klenberg, L., Korhonen, J. & Hannula, M. S., 2018, julkaisussa : Journal of Learning Disabilities. 51, 6, s. 578-588 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Connections of Primary Teachers’ Actions and Pupils’ Solutions to an Open Problem

Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M., Pehkonen, E. & Hannula, M. S., kesäkuuta 2018, julkaisussa : International Journal of Science and Mathematics Education. 16, 5, s. 967-983 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

From anxiety to engagement: History and future of research on mathematics-related affect

Hannula, M. S., 2018, Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: Umeå, Sweden July 3-8, 2018. Bergqvist, E., Österholm, M., Granberg, C. & Sumpter, L. (toim.). Umeå, Sweden: PME International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vuosikerta Vol. 1. s. 19-34 16 Sivumäärä (Proceedings of the Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education; nro 42).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Investigation of Finnish and German 9th grade students’ personal meaning to mathematics

Suriakumaran, N., Vollstedt, M. & Hannula, M. S., 2018, s. 167. 1 Sivumäärä.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitKonferenssiesitys

Lukion ensimmäinen yhteinen matematiikan kurssi – mielekästä ja merkityksellistä?

Portaankorva-Koivisto, P., Eronen, L., Hannula, M. S. & Kupiainen, S., 18 joulukuuta 2018, julkaisussa : FMSERA Journal. 2, 1, s. 57-65 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Mathematics and outdoor photography experience - exploration of an approach to mathematical education, based on the theory of Dewey’s aesthetics

Meier, A., Hannula, M. S. & Toivanen, M., 2018, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 6, 2, s. 146-166 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Oppilaan matematiikkakuva oppimistuloksena ja oppimisen taustatekijänä

Hannula, M. S. & Holm, M. E., 2018, Matematiikan opetus ja oppiminen. Joutsenlahti, J., Silfverberg, H. & Räsänen, P. (toim.). Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti, s. 132-154 23 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

REPLICATION IN MATHEMATICS EDUCATION

Inglis, M., Schukajlow, S., Van Dooren, W. & Hannula, M. S., 2018, s. 195-196. 2 Sivumäärä.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitKonferenssiesitys

Self-made mobile gaze tracking for group studies: Eye Tracking Research and Applications Symposium (ETRA)

Toivanen, M., Salonen, V. & Hannula, M., 2018, Proceedings of the 2018 ACM Symposium on Eye Tracking Research & Applications. New York: ACM, 2 Sivumäärä 97

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Teacher’s gaze behavior when scaffolding peer interaction and mathematical thinking during collaborative problem-solving activity

Haataja, E., Garcia Moreno-Esteva, E., Toivanen, M. & Hannula, M. S., 2018, Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Bergqvist, E., Österholm, M., Granberg, C. & Sumpter, L. (toim.). Umeå, Sweden: PME International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vuosikerta Volume 2. s. 475-482 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The national validation of Finnish mathematics teachers' lexicon

Hannula, M. S., 2018, Nordic Research in Mathematics Education: Papers of NORMA 17 - The Eighth Nordic Conference on Mathematics Education Stockholm, May 30–June 2, 2017. Norén, E., Palmér, H. & Cooke, A. (toim.). Göteborg: Svensk förening för matematikdidaktisk forskning, s. 129-138 10 Sivumäärä (Skrifter från Svensk förening för matematikdidaktisk forskning SMDF; nro 12).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
2017
Open access

Home Resources as a Measure of Socio-economic Status in Ghana

Bofah, E. A-T. & Hannula, M. S., 2017, julkaisussa : Large-Scale Assessments in Education. 5, 15 Sivumäärä, 1.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Identifying subgroups of CERME affect research papers

Hannula, M. S. & Garcia Moreno-Esteva, E., 2017, Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1 – 5, 2017). . Dooley, T. & Gueudet, G. (toim.). Dublin, Ireland: Dublin City University, s. 1098 - 1105 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Lukion opiskelijoiden ja opettajien ensikokemuksia matematiikan yhteisestä MAY-kurssista

Eronen, L., Portaankorva-Koivisto, P., Kupiainen, S. & Hannula, M., 2017, julkaisussa : Dimensio. 81, 4, s. 31-37 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Mathematics-related emotions among Finnish adolescents across different performance levels

Holm, M. E., Hannula, M. S. & Björn, P. M., 2017, julkaisussa : Educational Psychology : An International Journal of Experimental Educational Psychology . 37, 2, s. 205-218 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Attitudes, Beliefs, Motivation and Identity in Mathematics Education: An Overview of the Field and Future Directions

Hannula, M. S., Di Martino, P., Pantziara, M., Zhang, Q., Morselli, F., Heyd-Metzuyanim, E., Lutovac, S., Kaasila, R., Middleton, J. A., Jansen, A. & Goldin, G. A., 2016, Cham: Springer International Publishing . 35 Sivumäärä (ICME-13 Topical Surveys)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

Open access

Developing a method to determine teachers’ and pupils’ activities during a mathematics lesson

Ahtee, M., Pehkonen, E., Laine, A., Näveri, L., Hannula, M. S. & Tikkanen, P., 2016, julkaisussa : Teaching mathematics and computer science.. 14, 1, s. 25-43 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Iloa ongelmanratkaisuun

Ahtee, M., Hannula, M., Laine, A., Näveri, L., Pehkonen, E., Portaankorva-Koivisto, P. & Wass, S. (toim.), 2016, Helsinki: Otava. 136 Sivumäärä (Opin tähdet)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

It is impossible to teach problem solving

András, S. & Hannula, M. S., 2016, Proceedings of the 40th Conference for the International Group for the Psychology of Mathematics Education: PME40, Szeged, Hungary, 3–7 August, 2016. Csíkos, C., Rausch, A. & Szitányi, J. (toim.). Szeged, Hungary: The International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vuosikerta Volume 1. s. 75-81 7 Sivumäärä (Proceedings of the International Conference for the Psychology of Mathematics Education; Vuosikerta 2016).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

LANGUAGE MEDIATING LEARNING: THE FUNCTION OF LANGUAGE IN MEDIATING AND SHAPING THE CLASSROOM EXPERIENCES OF STUDENTS, TEACHERS AND RESEARCHERS

Clarke, D., Díez-Palomar, J., Hannula, M., Chan, M. C. E., Mesiti, C., Novotna, J., Žlábková, I., Yiming, C., Guowen, Y., Hollingsworth, H., Roan, K., Jazby, D., Tuohilampi, L. & Dobie, T., 2016, Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: PME40, Szeged, Hungary, 3–7 August, 2016. Csíkos, C., Rausch, A. & Szitányi, J. (toim.). Szegrd, Hungary: The International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vuosikerta Volume 1. s. 349-374 26 Sivumäärä (Proceedings of the International Conference for the Psychology of Mathematics Education; Vuosikerta 2016).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Research on Mathematics-Related Affect: Examining the structures of affect and taking the social turn

Liljedahl, P. & Hannula, M. S., 2016, The Second Handbook of Research on the Psychology of Mathematics Education: The Journey Continues. Gutiérrez, Á., Leder, G. C. & Boero, P. (toim.). Rotterdam: Sense publishers, s. 417-446 30 Sivumäärä 12

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Silent gazing during geometry problem solving, insights from eye tracking

Hannula, M. & Williams, G., 2016, Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: Volume 2: research reports. Csíkos, C., Rausch, A. & Szitányi, J. (toim.). Szeged, Hungary: The International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vuosikerta Volume 2. s. 353–360 8 Sivumäärä (Proceedings of the International Conference for the Psychology of Mathematics Education; Vuosikerta 2016).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Students' views on mathematics in single-sex and coed classrooms in Ghana

Bofah, E. A-T. & Hannula, M. S., 2016, julkaisussa : European Journal of Science and Mathematics Education . 4, 2, s. 229-250 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

The Eye on the Mathematics: Findings From a Pilot Study Using Mobile Gaze Tracking

Hannula, M. S., 2016, TEACHING MATHEMATICS: RETROSPECTIVE AND PERSPECTIVES, Proceedings of the 17th International Conference, Tallinn University, May 6–7, 2016. Lepik, M. (toim.). Tallinn: Institute of Digital Technologies, Tallinn University, s. 43-57 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

WHEN DOES VISUAL INFORMATION BECOME RELEVANT IN A DYNAMIC PROBLEM SOLVING TASK IN THE CLASSROOM? – AN EYE TRACKING CASE STUDY

Garcia Moreno-Esteva, E., Hannula, M. S. & Toivanen, M., 2016, (Jätetty) Unknown host publication. s. 1-8 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliAmmatillinen

Tiedosto