Valokuva: Markku Hannula
  • PL 9 (Siltavuorenpenger 5A)

    00014

    Suomi

1997 …2023
Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut 1997 2019

1997

Gender differences and their relation to mathematics classroom context

Hannula, M. S. & Malmivuori, M-L., 1997, Proceedings of the 21st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Pehkonen, E. (toim.). University of Helsinki, s. 33-40

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Matematiikka ja sukupuoli

Hannula, M. S., Kupari, P. & Räsänen, P., 1997, Matematiikka - näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. Räsänen, P., Kupari, P., Ahonen, T. & Malinen, P. (toim.). Yliopistopaino, s. 189–215

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

1998

Sukupuolen merkitys matematiikan opetuksessa

Hannula, M. S., 1998, Sukupuolen merkitys matematiikan opetuksessa. Työministeriö, 44 Sivumäärä (Employment -julkaisut; nro 3).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

That must have been the nicest thing exactly that one understands the topic

Hannula, M. S., 1998, Theory into practice in Mathematics Education: Proceedings of Norma 98 the Second Nordic Conference on Mathematics Education. Breiteg, T. & Brekke, G. (toim.). Agder College, s. 147–152 (Research Seried; nro 13).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The case of Rita: "Maybe I started to like math more."

Hannula, M. S., 1998, Proceedings of the 22nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Olivier, A. & Newstead, K. (toim.). s. 33-40

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2000

Mathematics, emotions, and math attitude - two case studies

Hannula, M. S., 2000, Handling bak ordenen: Artikler on jenter og matematik. Hag, K., Holden, I. & van Marion, P. (toim.). Norges teknisk-naturvitenskaplige universitetet, s. 75 – 92

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2001

The metalevel of cognition-emotion interaction

Hannula, M. S., 2001, Research on Mathematics and Science Education: From Beliefs to Cognition, from Problem Solving to Understanding. Ahtee, M., Björkqvist, O., Pehkonen, E. & Vatanen, V. (toim.). University of Jyväskylä, Institute for educational research, s. 55-65

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2002

Attitude towards mathematics: emotions, expectations and values

Hannula, M. S., 2002, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics. 49, 1, s. 25 – 46

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Goal regulation: needs, beliefs, and emotions

Hannula, M. S., 2002, Proceedings of the 26th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Cockburn, A. D. & Nardi, E. (toim.). s. 73-80

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2003

Affect and motivation: narratives with an attitude

Hannula, M. S., 2003, Proceedings of CERME 3: Third Conference of the European Society for Research in Mathematics Education.

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Fictionalising experiences – experiencing through fiction

Hannula, M. S., 2003, julkaisussa : For the Learning of Mathematics. 23, 3, s. 33 – 39

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Locating fraction on a number line.

Hannula, M. S., 2003, Proceedings of the 27th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Pateman, N. A., Dougherty, B. J. & Zilliox, J. (toim.). s. 17-24

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

On pupils’ self-confidence in mathematics: gender comparisons

Nurmi, A., Hannula, M. S., Maijala, H. & Pehkonen, E., 2003, Proceedings of the 27th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Pateman, N. A., Dougherty, B. J. & Zilliox, J. (toim.). s. 453-460

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tavoitteiden itsesäätelystä: tarpeet, uskomukset ja tunteet

Hannula, M. S., 2003, Aineenopettajakoulutuksen vaihtoehdot ja tutkimus 2002: Ainedidaktiikan symposiumi 1.2.2002. Meisalo, V. (toim.). Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos, s. 63-76 (Tutkimuksia; nro 241).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Thematic Working Group 2: Affect and Mathematical Thinking

Evans, J., Hannula, M. S., Philippou, G. & Zan, R., 2003, Proceedings of CERME 3: Third Conference of the European Society for Research in Mathematics Education . Mariotti, M. A. (toim.).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2004

Affect in mathematical thinking and learning

Hannula, M. S., 2004, University of Turku.

Tutkimustuotos: OpinnäyteVäitöskirja

Development of understanding and self-confidence in mathematics; grades 5-8

Hannula, M. S., Maijala, H. & Pehkonen, E., 2004, Unknown host publication. Høines, M. J. & Fuglestad, A. B. (toim.). University of Bergen, s. 17 – 24

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Introduction to ”RF01: Affect in mathematics education – exploring theoretical frameworks”

Hannula, M. S., 2004, Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Høines, M. J. & Fuglestad, A. B. (toim.). University of Bergen, s. 107 – 109

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Matematiikka ja sukupuoli

Hannula, M. S., Kupari, P., Pehkonen, L. K., Räsänen, P. & Soro, R., 2004, Matematiikka: Näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. Räsänen, P., Kupari, P., Ahonen, T. & Malinen, P. (toim.). Niilo Mäki Instituutti, s. 170 – 197

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Mathematical belief research in Finland

Pehkonen, E. & Hannula, M. S., 2004, julkaisussa : Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik. 9, 2, s. 23-38

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Pre-service elementary teachers’ certainty estimations in mathematics tasks measuring understanding and calculation skills

Laine, A., Kaasila, R., Hannula, M. S. & Pehkonen, E., 2004, Learning research challenges the domain specific approaches in teaching: A symposium for research on teaching and learning Turku 14.5.2004. Merenluoto, K. & Mikkilä-Erdmann, M. (toim.). Turku: University of Turku, Department of Teacher Education, s. 55-66 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2005

A case study of two students' belief systems and goal systems in a conflict over teaching methods

Hannula, M., 2005, Conceptions of mathematics: proceedings of norma 01, the 3rd Nordic Conference on Mathematics Education, Kristianstad, June 8-12, 2001. Vuosikerta 4. s. 140-147 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Autobiographical narratives, identity and view of mathematics

Kaasila, R., Laine, A., Pehkonen, E. & Hannula, M. S., 2005, [Proceedings of the] fourth Congress of European Society for Research in Mathematics Education, February 17-21, 2005, Sant Feliu de Guixols, Spain.

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Gender comparisons of pupils' self-confidence in mathematics learning

Maijala, H., Pehkonen, E., Nurmi, A. & Hannula, M., 2005, julkaisussa : Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik. 10, 3-4, s. 29-42 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Luokanopettajien matematiikkakuvan rakenteesta: About the structure of student teachers' view of mathematics

Kaasila, R., Laine, A., Pehkonen, E. & Hannula, M., 2005, Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät Oulussa 25.-26.11.2004: matemaattisten aineiden opettajan taitotieto - haaste vai mahdollisuus?. Oulu: Oulun yliopiston kirjasto, s. 55-69 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Millä tavalla matematiikka-ahdistusta potevat luokanopettajaopiskelijat puolustavat matemaattista identiteettiään? How do anxious elementary teacher students justify their mathematical identity?

Kaasila, R., Laine, A., Pehkonen, E. & Hannula, M. S., 2005, Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät Oulussa 25.-26.11.2004: matemaattisten aineiden opettajan taitotieto - haaste vai mahdollisuus?. Oulu: Oulun yliopiston kirjasto, s. 81-94 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Pre-service elementary teachers' understanding on division and solving strategies used

Kaasila, R., Laine, A., Pehkonen, E. & Hannula, M., 2005, Problem solving in mathematics education: proceedings of the ProMath meeting June 30 - July 2, 2004, in Lahti. Vuosikerta 261. s. 83-94 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Shared cognitive intimacy and self-defence: two socio-emotional processes in problem solving

Hannula, M. S., 2005, julkaisussa : Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik. 10, 1, s. 25-41

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2006

Affect in mathematical thinking and learning: towards integration of emotion, motivation, and cognition

Hannula, M., 2006, New mathematics education research and practice. Rotterdam: Sense publishers, s. 209-232 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Facilitators for change of elementary teacher student's view of mathematics

Kaasila, R., Laine, A., Pehkonen, E. & Hannula, M., 2006, Mathematics in the centre: proceedings of the 30th Conference of the International group for the Psychology of Mathematics Education, PME 30, Prague, Czech Republic, July 16-21, 2006. s. 385-392 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Infinity of numbers: how students understand it

Pehkonen, E., Maijala, H., Soro, R. & Hannula, M., 2006, Mathematics in the centre: proceedings of the 30th Conference of the International group for the Psychology of Mathematics Education, PME 30, Prague, Czech Republic, July 16-21, 2006. s. 345-352 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Infinity of numbers: a complex concept to be learnt?

Pehkonen, E. & Hannula, M., 2006, Proceedings of the Twenty Eighth Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Merida, Yucatan, Mexico, November 9-12, 2006. s. 152-154 3 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Levels of students' understanding on infinity

Pehkonen, E., Maijala, H., Soro, R. & Hannula, M., 2006, julkaisussa : Teaching mathematics and computer science.. 4, 2, s. 317-337 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Motivation in mathematics: goals reflected in emotions

Hannula, M., 2006, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics. 63, 2, s. 165-178 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Students' understanding of infinity

Pehkonen, E., Maijala, H., Soro, R. & Hannula, M., 2006, Teaching mathematics: retrospective and perspectives - 7th international conference May 12-13, 2006 : proceedings. s. 79-83 5 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The case study of Frank

Op 't Eynde, P. & Hannula, M., 2006, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics. 63, 2, s. 123-129 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The structure of student teacher’s view of mathematics at the beginning of their studies

Hannula, M. S., Kaasila, R., Laine, A. & Pehkonen, E., 2006, Proceedings of the Fourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education : Proceedings of the Fourth Conference of the european Society for Research in Mathematics Education. Bosch, M. (toim.). Barcelona: FUNDEMI IQS - Universitat Ramon Llull, s. 205-214 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2007

Current state of research on mathematical beliefs XII: proceedings of the MAVI-7 Workshop, May 25-28, 2006

Hoskonen, K. (toim.) & Hannula, M. (toim.), 2007, Helsinki: University of Helsinki. 166 Sivumäärä (Tutkimuksia / Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos; nro 288)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKokoomateos tai erikoisnumero

Elementary education students' advancement during mathematics education course and their memories of mathematics in family context

Kaasila, R., Pehkonen, E., Laine, A. & Hannula, M., 2007, Current state of research on mathematical beliefs XII: proceedings of the MAVI-7 Workshop, May 25-28, 2006 / Kirsti Hoskonen and Markku S. Hannula (eds.). Vuosikerta 288. s. 23-34 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Elementary education students' affect towards and advancement in mathematics

Kaasila, R., Pehkonen, E., Laine, A. & Hannula, M., 2007, Tutkimusperustainen opettajankoulutus ja kestävä kehitys: Ainedidaktinen symposiumi Helsingissä 3.2.2006 : osa 1 / Jari Lavonen (toim.). Vuosikerta 285. s. 333-340 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Elementary education students’ memories of mathematics in family context

Hannula, M. S., Kaasila, R., Pehkonen, E. & Laine, A., 2007, Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education - PME 31, Seoul, Korea, July 8-13, 2007: Volume 3. Research Reports: Han-Miy. Woo, J-H., Lew, H-C., Park, K-S. & Seo, D-Y. (toim.). Seoul: The Korea Society of Educational Studies in Mathematics, Vuosikerta 3. s. 1-8 8 Sivumäärä (PME Conference Proceedings; nro 31).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Finnish research on affect in mathematics: blended theories, mixed methods and some findings

Hannula, M. S., 2007, julkaisussa : ZDM. 39, 3, s. 197-203

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Gender issues in Finnish mathematics and physics education

Juuti, K., Ahtee, M. & Hannula, M., 2007, How finns learn mathematics and science. E. B. E. P. M. A. . J. L. (toim.). Rotterdam: Sense publishers, s. 87-97 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

How do teacher trainees talk about the change after mathematics education cource?

Kaasila, M., Laine, A., Pehkonen, E. & Hannula, M., 2007, Current state of research on mathematical beliefs XII: proceedings of the MAVI-7 Workshop, May 25-28, 2006 / Kirsti Hoskonen and Markku S. Hannula (eds.). Vuosikerta 288. s. 35-46 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Identifying Dimensions of Students' View of Mathematics

Rösken, B., Hannula, M., Pehkonen, E., Kaasila, R. & Laine, A., 2007, European Research in Mathematics Education: Proceedings of the Fifth Conference of the European Society for Research in Mathematics Education. Pitta-Pantazi, D. & Philippou, G. (toim.). Larnaca: European Society for Research in Mathematics Education, s. 349-358 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Millä tavalla luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvan muutosta voidaan edistää?

Kaasila, R., Laine, A., Pehkonen, E. & Hannula, M., 2007, Tutkimusperustainen opettajankoulutus ja kestävä kehitys: Ainedidaktinen symposiumi Helsingissä 3.2.2006 : osa 1 / Jari Lavonen (toim.). Vuosikerta 285. s. 349-359 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Problem solving as a teaching method in mathematics education

Pehkonen, E., Björkqvist, O. & Hannula, M., 2007, How finns learn mathematics and science. E. B. E. P. M. A. . J. L. (toim.). Rotterdam: Sense publishers, s. 121-131 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Researching relief of mathematics anxiety among pre-service elementary school teachers

Hannula, M. S., Liljedahl, P., Kaasila, R. & Rösken, B., 2007, Proceedings 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: Vol. 1. Woo, J. H., Lew, H. C., Park, K. S. & Seo, D. Y. (toim.). s. 153-157

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Understanding affect towards mathematics in practice

Hannula, M., 2007, Relating practice and research in mathematics education: proceedings of Norma 05, fourth Nordic Conference on Mathematics Education. s. 51-70 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2008

Development of mathematics teacher students' teacher identity during teaching practice

Krzywacki-Vainio, H. & Hannula, M., 2008, Proceedings of the Joint Meeting of PME 32 and PME-NA XXX: Morelia, Mexico, July 17-21, 2008 / Editors: Olimpia Figueras, Jose Luis Cortina, Silvia Alatorre, Teresa Rojano, Armando Sepulveda. s. 281-288 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu