Valokuva: Markku Hannula
  • PL 9 (Siltavuorenpenger 5A)

    00014

    Suomi

1997 …2023
Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut 1997 2019

9-year old pupils’ self-related affect regarding mathematics: a comparison between Finland and Chile

Tuohilampi, L., Hannula, M. S. & Varas, L., joulukuuta 2013, Current state of research on mathematical beliefs XVIII: Proceedings of the MAVI-18 Conference, September 12-15, 2012, Helsinki, Finland. Hannula, M. S., Portaankorva-Koivisto, P., Laine, A. & Näveri, L. (toim.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, s. 15-26 12 Sivumäärä (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia; nro 6).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

A case study of two students' belief systems and goal systems in a conflict over teaching methods

Hannula, M., 2005, Conceptions of mathematics: proceedings of norma 01, the 3rd Nordic Conference on Mathematics Education, Kristianstad, June 8-12, 2001. Vuosikerta 4. s. 140-147 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Affect and mathematical thinking: Exploring developments, trends, and future directions

Hannula, M. S., Pantziara, M. & Di Martino, P., 2018, Developing Research in Mathematics Education: Twenty Years of Communication, Cooperation and Collaboration in Europe. Dreyfus, T., Artigue, M., Potari, D., Prediger, S. & Ruthven, K. (toim.). Lontoo: Routledge, s. 128-141 14 Sivumäärä (New perspectives on research in mathematics education).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Affect and Mathematics Education: Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity

Hannula, M. S. (toim.), Leder, G. (toim.), Morselli, F. (toim.), Vollstedt, M. (toim.) & Zhang, Q. (toim.), 2019, Cham: Springer. 437 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKokoomateos tai erikoisnumero

Open access

Affect and motivation: narratives with an attitude

Hannula, M. S., 2003, Proceedings of CERME 3: Third Conference of the European Society for Research in Mathematics Education.

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Affect in mathematical thinking and learning: towards integration of emotion, motivation, and cognition

Hannula, M., 2006, New mathematics education research and practice. Rotterdam: Sense publishers, s. 209-232 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Affect in mathematical thinking and learning

Hannula, M. S., 2004, University of Turku.

Tutkimustuotos: OpinnäyteVäitöskirja

Affect in mathematics education

Hannula, M. S., 2019, Encyclopedia of Mathematics Education. Lerman, S. (toim.). 2. toim. Cham: Springer

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaEnsyklopedia-artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Affect in mathematics education

Hannula, M. S., 1 huhtikuuta 2014, Encyclopedia of Mathematics Education. Lerman, S. (toim.). Dordrecht: Springer, s. 23-27 5 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Tiedosto

A longitudinal analysis of the relationship between mathematics-related affect and achievement in Finland

Hannula, M. S., Bofah, E. A., Tuohilampi, L. & Metsämuuronen, J., 2014, Proceedings of the Joint Meeting of PME 38 and PME-NA 36 (Vol. 3): Volume 3. Oesterle, S., Liljedahl, P., Nicol, C. & Allan, D. (toim.). Vancouver, Canada: PME, Vuosikerta Volume 3. s. 249-256 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Analyzing students' emotional states during problem solving using automatic emotion recognition software and screen recordings

Pesonen, J. A. & Hannula, M. S., 2014, Proceedings of the Joint Meeting of PME 38 and PME-NA 36 (Vol. 4). Liljedahl, P., Oesterle, S., Nicol, C. & Allan, D. (toim.). Vancouver, Canada: PME, Vuosikerta Volume 4. s. 417-424 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

A picture is worth a thousand worths: visualizing collaboration through gaze synchrony graphs

Garcia Moreno-Esteva, E., Salminen, J., Toivanen, M. & Hannula, M. S., 2019, (Hyväksytty/In press). 2 Sivumäärä.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitKonferenssiesitys

Attitudes, Beliefs, Motivation and Identity in Mathematics Education: An Overview of the Field and Future Directions

Hannula, M. S., Di Martino, P., Pantziara, M., Zhang, Q., Morselli, F., Heyd-Metzuyanim, E., Lutovac, S., Kaasila, R., Middleton, J. A., Jansen, A. & Goldin, G. A., 2016, Cham: Springer International Publishing . 35 Sivumäärä (ICME-13 Topical Surveys)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

Open access

Attitude towards mathematics: emotions, expectations and values

Hannula, M. S., 2002, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics. 49, 1, s. 25 – 46

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Autobiographical narratives, identity and view of mathematics

Kaasila, R., Laine, A., Pehkonen, E. & Hannula, M. S., 2005, [Proceedings of the] fourth Congress of European Society for Research in Mathematics Education, February 17-21, 2005, Sant Feliu de Guixols, Spain.

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Behavioral executive functions among adolescents with mathematics difficulties

Holm, M. E., Aunio, P., Björn, P. M., Klenberg, L., Korhonen, J. & Hannula, M. S., 2018, julkaisussa : Journal of Learning Disabilities. 51, 6, s. 578-588 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Challenging Western Approach to Cultural Comparisons: Young Pupils’ Affective Structures Regarding Mathematics in Finland and Chile

Tuohilampi, L., Hannula, M. S., Varas, L., Giaconi, V., Laine, A., Näveri, L. & Salo i Nevado, L., joulukuuta 2015, julkaisussa : International Journal of Science and Mathematics Education. 13, 6, s. 1625-1648 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Changes in Finnish mathematics teachers'’ beliefs during 1987-2012

Oksanen, S. & Hannula, M. S., 2013, Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Volume 3: "Mathematics learning across the life span". Lindmeier, A. M. & Heinze, A. (toim.). Kiel: IPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Matematik an der Universität Kiel, Vuosikerta Volume 3. s. 417-424 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Changes in Finnish Teachers’ Mathematical Beliefs and an Attempt to Explain Them

Oksanen, S., Hannula, M. S. & Pehkonen, E., 2015, Views and Beliefs in Mathematics Education: Results of the 19th MAVI Conference. Bernack-Schüler, C., Erens, R., Eichler, A. & Leuders, T. (toim.). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, s. 27-41 15 Sivumäärä (Freiburger Empirische Forschung in der Mathematikdidaktik).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Chilean and Finnish Teachers' Conceptions on Mathematics Teaching

Salo i Nevado, L., Portaankorva-Koivisto, P., Pehkonen, E., Varas, L., Hannula, M. & Näveri, L., 2015, Views and Beliefs in Mathematics Education: Results of the 19th MAVI Conference. Bernack-Schüler, C., Erens, R., Leuders, T. & Eichler, A. (toim.). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, s. 43-53 11 Sivumäärä (Freiburger Empirische Forschung in der Mathematikdidaktik).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Comparing mathematics teachers’ beliefs about good teaching: The cases of Estonia, Latvia and Finland

Lepik, M., Pipere, A. & Hannula, M. S., 2013, julkaisussa : Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik. 17, 3-4, s. 177-198 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Comparing the structures of 3rd graders' mathematics-related affect in Chile and Finland

Tuohilampi, L., Hannula, M. S., Giaconi, V., Laine, A. & Näveri, L., 2014, CERME 8, 6-10- February 2013, Manavgat-Side, Antalya - Turkey: WG (Working groups) 11 Papers. ERME, 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Connections of Primary Teachers’ Actions and Pupils’ Solutions to an Open Problem

Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M., Pehkonen, E. & Hannula, M. S., kesäkuuta 2018, julkaisussa : International Journal of Science and Mathematics Education. 16, 5, s. 967-983 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Current state of research on mathematical beliefs XII: proceedings of the MAVI-7 Workshop, May 25-28, 2006

Hoskonen, K. (toim.) & Hannula, M. (toim.), 2007, Helsinki: University of Helsinki. 166 Sivumäärä (Tutkimuksia / Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos; nro 288)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKokoomateos tai erikoisnumero

Current state of research on mathematical beliefs XVIII: Proceedings of the MAVI-18 Conference, September 12-15, 2012, Helsinki, Finland

Hannula, M. S. (toim.), Portaankorva-Koivisto, P. (toim.), Laine, A. (toim.) & Näveri, L. (toim.), 2013, Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. 401 Sivumäärä (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia; nro 6)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKokoomateos tai erikoisnumero

Open access
Tiedosto
Open access

Developing a method to determine teachers’ and pupils’ activities during a mathematics lesson

Ahtee, M., Pehkonen, E., Laine, A., Näveri, L., Hannula, M. S. & Tikkanen, P., 2016, julkaisussa : Teaching mathematics and computer science.. 14, 1, s. 25-43 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Development of mathematics teacher students' teacher identity during teaching practice

Krzywacki-Vainio, H. & Hannula, M., 2008, Proceedings of the Joint Meeting of PME 32 and PME-NA XXX: Morelia, Mexico, July 17-21, 2008 / Editors: Olimpia Figueras, Jose Luis Cortina, Silvia Alatorre, Teresa Rojano, Armando Sepulveda. s. 281-288 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Development of understanding and self-confidence in mathematics; grades 5-8

Hannula, M. S., Maijala, H. & Pehkonen, E., 2004, Unknown host publication. Høines, M. J. & Fuglestad, A. B. (toim.). University of Bergen, s. 17 – 24

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Dimensions of students’ views of themselves as learners of mathematics

Roesken, B., Hannula, M. S. & Pehkonen, E., 2011, julkaisussa : ZDM. 43, 4, s. 497-506 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Elementary education students' advancement during mathematics education course and their memories of mathematics in family context

Kaasila, R., Pehkonen, E., Laine, A. & Hannula, M., 2007, Current state of research on mathematical beliefs XII: proceedings of the MAVI-7 Workshop, May 25-28, 2006 / Kirsti Hoskonen and Markku S. Hannula (eds.). Vuosikerta 288. s. 23-34 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Elementary education students' affect towards and advancement in mathematics

Kaasila, R., Pehkonen, E., Laine, A. & Hannula, M., 2007, Tutkimusperustainen opettajankoulutus ja kestävä kehitys: Ainedidaktinen symposiumi Helsingissä 3.2.2006 : osa 1 / Jari Lavonen (toim.). Vuosikerta 285. s. 333-340 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Elementary education students’ memories of mathematics in family context

Hannula, M. S., Kaasila, R., Pehkonen, E. & Laine, A., 2007, Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education - PME 31, Seoul, Korea, July 8-13, 2007: Volume 3. Research Reports: Han-Miy. Woo, J-H., Lew, H-C., Park, K-S. & Seo, D-Y. (toim.). Seoul: The Korea Society of Educational Studies in Mathematics, Vuosikerta 3. s. 1-8 8 Sivumäärä (PME Conference Proceedings; nro 31).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Emotional atmosphere in mathematics lessons in third graders’ drawings

Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M., Hannula, M. S. & Pehkonen, E., joulukuuta 2013, Current state of research on mathematical beliefs XVIII: Proceedings of the MAVI-18 Conference, September 12-15, 2012, Helsinki, Finland. Hannula, M. S., Portaankorva-Koivisto, P., Laine, A. & Näveri, L. (toim.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, s. 27-38 12 Sivumäärä (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia; nro 6).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Emotional atmosphere in third-graders’ mathematics classroom – an analysis of pupils’ drawings

Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M., Hannula, M. S. & Pehkonen, E., 2013, julkaisussa : Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik. 17, 3-4, s. 41-56 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Emotions in problem solving

Hannula, M. S., 2015, Selected Regular Lectures from the 12th International Congress on Mathematical Education. Cho, S. J. (toim.). Cham: Springer, s. 269-288 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Erilaisia tapoja johdatella ongelmanratkaisutehtävään - esimerkkinä aritmagon-tehtävän ratkaiseminen alakoulun kolmannella luokalla

Näveri, L., Ahtee, M., Laine, A., Pehkonen, E. & Hannula, M. S., 21 joulukuuta 2012, Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen ajankohtaista tutkimusta. Krzywacki, H., Juuti, K. & Lampiselkä, J. (toim.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, s. 81-98 18 Sivumäärä (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja / Ainedidaktisia tutkimuksia; nro 2).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Esipuhe

Hannula, M. S., 2014, George Pólya: Ratkaisemisen taito : kuinka lähestyä matematiisia ongelmia ; suomentanut Johanna Järnström. Helsinki: Art House

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliYleistajuinen

Examining Mathematics-Related Affect and Its Development During Comprehensive School Years in Finland

Tuohilampi, L., Hannula, M. S., Laine, A. & Metsämuuronen, J., 2014, Proceedings of the Joint Meeting of PME 38 and PME-NA 36 (Vol. 5). Nicol, C., Oesterle, S., Liljedahl, P. & Allan, D. (toim.). Vancouver, Canada: PME, Vuosikerta Volume 5. s. 281-288 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Exploring new dimensions of mathematics-related affect: embodied and social theories

Hannula, M. S., 2012, julkaisussa : Research in Mathematics Education. 14, 2, s. 137-161 25 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

EYE MOVEMENTS DURING COLLABORATIVE GEOMETRY PROBLEM SOLVING LESSON

Hannula, M. S., Toivanen, M. & Garcia Moreno-Esteva, E., 2019, Proceedings of the PME and Yandex Russian conference: Technology and Psychology for Mathematics Education. s. 138-145 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Facilitators for change of elementary teacher student's view of mathematics

Kaasila, R., Laine, A., Pehkonen, E. & Hannula, M., 2006, Mathematics in the centre: proceedings of the 30th Conference of the International group for the Psychology of Mathematics Education, PME 30, Prague, Czech Republic, July 16-21, 2006. s. 385-392 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Fictionalising experiences – experiencing through fiction

Hannula, M. S., 2003, julkaisussa : For the Learning of Mathematics. 23, 3, s. 33 – 39

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Finnish elementary teachers’ espoused beliefs on mathematical problem solving

Julkaisun otsikon käännös: Suomalaisten alakouluopettajien käsityksiä matemaattisesta ongelmanratkaisustaNäveri, L., Pehkonen, E., Ahtee, M., Hannula, M. S., Laine, A. & Heinilä, L., 2011, Current State of Research on Mathematical Beliefs XVII: Proceedings of the MAVI-17 Conference September 17-20, 2011, Bochum, Germany. Roesken, B. & Casper, M. (toim.). Bochum: Ruhr-Universität Bochum, s. 161-171 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Finnish mathematics teachers’ beliefs about their profession expressed through metaphors

Oksanen, S. & Hannula, M. S., joulukuuta 2013, Current state of research on mathematical beliefs XVIII: Proceedings of the MAVI-18 Conference, September 12-15, 2012, Helsinki, Finland. Hannula, M. S., Portaankorva-Koivisto, P., Laine, A. & Näveri, L. (toim.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, s. 315-326 12 Sivumäärä (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia; nro 6).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Finnish research on affect in mathematics: blended theories, mixed methods and some findings

Hannula, M. S., 2007, julkaisussa : ZDM. 39, 3, s. 197-203

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu