Valokuva: Markku Hannula
  • PL 9 (Siltavuorenpenger 5A)

    00014

    Suomi

1997 …2023
Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut 1997 2019

Artikkeli

Attitude towards mathematics: emotions, expectations and values

Hannula, M. S., 2002, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics. 49, 1, s. 25 – 46

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Behavioral executive functions among adolescents with mathematics difficulties

Holm, M. E., Aunio, P., Björn, P. M., Klenberg, L., Korhonen, J. & Hannula, M. S., 2018, julkaisussa : Journal of Learning Disabilities. 51, 6, s. 578-588 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Challenging Western Approach to Cultural Comparisons: Young Pupils’ Affective Structures Regarding Mathematics in Finland and Chile

Tuohilampi, L., Hannula, M. S., Varas, L., Giaconi, V., Laine, A., Näveri, L. & Salo i Nevado, L., joulukuuta 2015, julkaisussa : International Journal of Science and Mathematics Education. 13, 6, s. 1625-1648 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Comparing mathematics teachers’ beliefs about good teaching: The cases of Estonia, Latvia and Finland

Lepik, M., Pipere, A. & Hannula, M. S., 2013, julkaisussa : Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik. 17, 3-4, s. 177-198 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Connections of Primary Teachers’ Actions and Pupils’ Solutions to an Open Problem

Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M., Pehkonen, E. & Hannula, M. S., kesäkuuta 2018, julkaisussa : International Journal of Science and Mathematics Education. 16, 5, s. 967-983 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Developing a method to determine teachers’ and pupils’ activities during a mathematics lesson

Ahtee, M., Pehkonen, E., Laine, A., Näveri, L., Hannula, M. S. & Tikkanen, P., 2016, julkaisussa : Teaching mathematics and computer science.. 14, 1, s. 25-43 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Dimensions of students’ views of themselves as learners of mathematics

Roesken, B., Hannula, M. S. & Pehkonen, E., 2011, julkaisussa : ZDM. 43, 4, s. 497-506 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Emotional atmosphere in third-graders’ mathematics classroom – an analysis of pupils’ drawings

Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M., Hannula, M. S. & Pehkonen, E., 2013, julkaisussa : Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik. 17, 3-4, s. 41-56 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Exploring new dimensions of mathematics-related affect: embodied and social theories

Hannula, M. S., 2012, julkaisussa : Research in Mathematics Education. 14, 2, s. 137-161 25 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Fictionalising experiences – experiencing through fiction

Hannula, M. S., 2003, julkaisussa : For the Learning of Mathematics. 23, 3, s. 33 – 39

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Finnish research on affect in mathematics: blended theories, mixed methods and some findings

Hannula, M. S., 2007, julkaisussa : ZDM. 39, 3, s. 197-203

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Gender comparisons of pupils' self-confidence in mathematics learning

Maijala, H., Pehkonen, E., Nurmi, A. & Hannula, M., 2005, julkaisussa : Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik. 10, 3-4, s. 29-42 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Gender differences favouring females in Estonian university students’ views of mathematics

Hannula, M. S. & Kaldo, I., 2014, julkaisussa : Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik. 19, 1, s. 3-22 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Home Resources as a Measure of Socio-economic Status in Ghana

Bofah, E. A-T. & Hannula, M. S., 2017, julkaisussa : Large-Scale Assessments in Education. 5, 15 Sivumäärä, 1.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

How do Finnish children express care and justice in comic strips and written narratives?

Johansson, J. & Hannula, M. S., 2 lokakuuta 2014, julkaisussa : Journal of Moral Education. 43, 4, s. 516-531 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Investigation of Finnish and German 9th grade students’ personal meaning with relation to mathematics

Suriakumaran, N., Hannula, M. S. & Vollstedt, M., 2019, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 7, 2

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Levels of students' understanding on infinity

Pehkonen, E., Maijala, H., Soro, R. & Hannula, M., 2006, julkaisussa : Teaching mathematics and computer science.. 4, 2, s. 317-337 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Looking at the third wave from the West: framing values within a broader scope of affective traits

Hannula, M. S., 2012, julkaisussa : ZDM. 44, 1, s. 83-90 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Lukion ensimmäinen yhteinen matematiikan kurssi – mielekästä ja merkityksellistä?

Portaankorva-Koivisto, P., Eronen, L., Hannula, M. S. & Kupiainen, S., 18 joulukuuta 2018, julkaisussa : FMSERA Journal. 2, 1, s. 57-65 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Lukion opiskelijoiden ja opettajien ensikokemuksia matematiikan yhteisestä MAY-kurssista

Eronen, L., Portaankorva-Koivisto, P., Kupiainen, S. & Hannula, M., 2017, julkaisussa : Dimensio. 81, 4, s. 31-37 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Mathematical belief research in Finland

Pehkonen, E. & Hannula, M. S., 2004, julkaisussa : Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik. 9, 2, s. 23-38

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Mathematics and outdoor photography experience - exploration of an approach to mathematical education, based on the theory of Dewey’s aesthetics

Meier, A., Hannula, M. S. & Toivanen, M., 2018, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 6, 2, s. 146-166 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Mathematics-related emotions among Finnish adolescents across different performance levels

Holm, M. E., Hannula, M. S. & Björn, P. M., 2017, julkaisussa : Educational Psychology : An International Journal of Experimental Educational Psychology . 37, 2, s. 205-218 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Motivation in mathematics: goals reflected in emotions

Hannula, M., 2006, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics. 63, 2, s. 165-178 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

"My personal relationship towards mathematics has necessarily not changed but...": analyzing preservice teachers' mathematical identity talk

Kaasila, R., Hannula, M. S. & Laine, A., 2012, julkaisussa : International Journal of Science and Mathematics Education. 10, 4, s. 975-995 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Onnistumisen mahdollisuuksia matematiikan opetukseen

Tuohilampi, L. & Hannula, M., 2 syyskuuta 2013, julkaisussa : LUMA.fi sanomat. 2013, 02.09.2013, 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Shared cognitive intimacy and self-defence: two socio-emotional processes in problem solving

Hannula, M. S., 2005, julkaisussa : Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik. 10, 1, s. 25-41

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Solmut auki ongelmanratkaisun tieltä - matematiikan oppimistutkimuksen opetuksia

Hannula, M., marraskuuta 2010, julkaisussa : Didacta Varia. 15, 2, s. 5-10 6 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

Space, time and number in the brain: searching for the foundations of mathematical thought: [Book review]

Hannula, M. S., 2013, julkaisussa : Research in Mathematics Education. 15, 2, s. 205-208 4 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

Tiedosto

Structure of university students' view of mathematics in Estonia

Kaldo, I. & Hannula, M. S., 2012, julkaisussa : Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik. 17, 2, s. 5-26 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Students' views on mathematics in single-sex and coed classrooms in Ghana

Bofah, E. A-T. & Hannula, M. S., 2016, julkaisussa : European Journal of Science and Mathematics Education . 4, 2, s. 229-250 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Supporting emerging teacher identities: can we identify teacher potential among students?

Löfström, E., Poom-Valickis, K., Hannula, M. S. & Mathews, S. R., 2010, julkaisussa : European Journal of Teacher Education. 33, 2, s. 167-184 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Teacher-student eye contact during scaffolding collaborative mathematical problem-solving

Haataja, E., Toivanen, M., Laine, A. & Hannula, M. S., 2019, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 7, 2

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Teacher's visual attention when scaffolding collaborative mathematical problem solving

Haataja, E., Garcia Moreno-Esteva, E., Salonen, V., Laine, A., Toivanen, M. & Hannula, M. S., marraskuuta 2019, julkaisussa : Teaching and Teacher Education. 86, 15 Sivumäärä, 102877.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
Open access
Tiedosto

The case study of Frank

Op 't Eynde, P. & Hannula, M., 2006, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics. 63, 2, s. 123-129 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Third Graders' Perceptions on Moral Behaviour on Bullying If They Had the Infinite Powers of Superhero Defenders

Johansson, J. & Hannula, M. S., 2012, julkaisussa : Education Research International. 2012, Article ID 258181, s. 1-15 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

TIMSS data in an African comparative perspective: Investigating the factors influencing achievement in mathematics and their psychometric properties

Bofah, E. A-T. & Hannula, M. S., 21 joulukuuta 2015, julkaisussa : Large-Scale Assessments in Education. 3, 35 Sivumäärä, 4.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Tutkimusprojekti Suomi–Chile alakoulun matematiikan opetuksessa

Pehkonen, E., Näveri, L., Tuohilampi, L., Hannula, M. S., Laine, A., Portaankorva-Koivisto, P., Ahtee, M. & Saló i Nevado, L., 2013, julkaisussa : Didacta Varia. 18, 1, s. 13-45 33 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

Open access
Tiedosto

Young learners' mathematics-related affect: A commentary on concepts, methods, and developmental trends

Hannula, M. S., maaliskuuta 2019, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics. 100, 3, s. 309-316 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
Ensyklopedia-artikkeli

Affect in mathematics education

Hannula, M. S., 2019, Encyclopedia of Mathematics Education. Lerman, S. (toim.). 2. toim. Cham: Springer

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaEnsyklopedia-artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
Katsausartikkeli

University students’ emotions in virtual learning: A review of empirical research in the 21st Century

Henritius, E., Löfström, E. & Hannula, M. S., tammikuuta 2019, julkaisussa : British Journal of Educational Technology. 50, 1, s. 80-100 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKatsausartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kirja

Attitudes, Beliefs, Motivation and Identity in Mathematics Education: An Overview of the Field and Future Directions

Hannula, M. S., Di Martino, P., Pantziara, M., Zhang, Q., Morselli, F., Heyd-Metzuyanim, E., Lutovac, S., Kaasila, R., Middleton, J. A., Jansen, A. & Goldin, G. A., 2016, Cham: Springer International Publishing . 35 Sivumäärä (ICME-13 Topical Surveys)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

Open access

Iloa ongelmanratkaisuun

Ahtee, M., Hannula, M., Laine, A., Näveri, L., Pehkonen, E., Portaankorva-Koivisto, P. & Wass, S. (toim.), 2016, Helsinki: Otava. 136 Sivumäärä (Opin tähdet)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirja

Kirjan luku tai artikkeli

9-year old pupils’ self-related affect regarding mathematics: a comparison between Finland and Chile

Tuohilampi, L., Hannula, M. S. & Varas, L., joulukuuta 2013, Current state of research on mathematical beliefs XVIII: Proceedings of the MAVI-18 Conference, September 12-15, 2012, Helsinki, Finland. Hannula, M. S., Portaankorva-Koivisto, P., Laine, A. & Näveri, L. (toim.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, s. 15-26 12 Sivumäärä (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia; nro 6).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Affect and mathematical thinking: Exploring developments, trends, and future directions

Hannula, M. S., Pantziara, M. & Di Martino, P., 2018, Developing Research in Mathematics Education: Twenty Years of Communication, Cooperation and Collaboration in Europe. Dreyfus, T., Artigue, M., Potari, D., Prediger, S. & Ruthven, K. (toim.). Lontoo: Routledge, s. 128-141 14 Sivumäärä (New perspectives on research in mathematics education).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Affect in mathematical thinking and learning: towards integration of emotion, motivation, and cognition

Hannula, M., 2006, New mathematics education research and practice. Rotterdam: Sense publishers, s. 209-232 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Affect in mathematics education

Hannula, M. S., 1 huhtikuuta 2014, Encyclopedia of Mathematics Education. Lerman, S. (toim.). Dordrecht: Springer, s. 23-27 5 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Tiedosto

Emotional atmosphere in mathematics lessons in third graders’ drawings

Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M., Hannula, M. S. & Pehkonen, E., joulukuuta 2013, Current state of research on mathematical beliefs XVIII: Proceedings of the MAVI-18 Conference, September 12-15, 2012, Helsinki, Finland. Hannula, M. S., Portaankorva-Koivisto, P., Laine, A. & Näveri, L. (toim.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, s. 27-38 12 Sivumäärä (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia; nro 6).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto