Valokuva Markku Jahnukainen
  • PL 8 (Siltavuorenpenger 10)

    00014

    Suomi

20052020

Tutkimustuotoksia vuodessa

Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut

Suodatin
Kirjan luku tai artikkeli
2019

Inclusive and Special Education and the Question of Equity in Education: The Case of Finland

Honkasilta, J., Ahtiainen, R., Hienonen, N. & Jahnukainen, M., lokakuuta 2019, The SAGE Handbook on Inclusion and Diversity in Education. Schuelka, M. J., Johnstone, C. J., Thomas, G. & Artiles, A. J. (toim.). London: Sage Publications, s. 481-495 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Johdanto: Monikulttuurisuus suomalaisessa yhteiskunnassa

Kivirauma, J., Zacheus, T. & Jahnukainen, M., 24 lokakuuta 2019, Oma paikka haussa: Maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Jahnukainen, M., Kalalahti, M. & Kivirauma, J. (toim.). Helsinki: Gaudeamus, s. 11-25 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kohti ”omaa juttua”: Koulutusvalinnat nuorten elämänkulussa

Holmberg, L., Kalalahti, M., Varjo, J. & Jahnukainen, M., 25 lokakuuta 2019, Oma paikka haussa: Maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Jahnukainen, M., Kalalahti, M. & Kivirauma, J. (toim.). Helsinki: Gaudeamus, s. 106-134 29 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Lopuksi: Mitä tiedämme ja mitä pitäisi tietää maahanmuuttotaustaisten nuorten koulutuksesta?

Jahnukainen, M., Kalalahti, M. & Kivirauma, J., 2019, Oma paikka haussa: Maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Jahnukainen, M., Kalalahti, M. & Kivirauma, J. (toim.). Helsinki: Gaudeamus, s. 288-295 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Miten koulu sujuu? Koulutusasenteet ja tavoiteorientaatiot peruskoulusta toiselle asteelle

Kalalahti, M., Laaksonen, L. M., Varjo, J. & Jahnukainen, M., 25 lokakuuta 2019, Oma paikka haussa: Maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Jahnukainen, M., Kalalahti, M. & Kivirauma, J. (toim.). Helsinki: Gaudeamus, s. 90-105 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Neuvotteluja ja sovittelua: Kriittisiä havaintoja ohjaustyöstä

Niemi, A-M., Kalalahti, M., Varjo, J. & Jahnukainen, M., 25 lokakuuta 2019, Oma paikka haussa: Maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Jahnukainen, M., Kalalahti, M. & Kivirauma, J. (toim.). Helsinki: Gaudeamus, s. 49-67 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Opotunteja ja erityistä tukea: Ohjaus ja tuki koulutusjärjestelmässä

Jahnukainen, M., Kivirauma, J., Laaksonen, L. M., Niemi, A-M. & Varjo, J., 25 lokakuuta 2019, Oma paikka haussa: Maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Jahnukainen, M., Kalalahti, M. & Kivirauma, J. (toim.). Helsinki: Gaudeamus, s. 29-48 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Toiselle asteelle ja eteenpäin: Eriytyvät toisen asteen koulutuspolut

Kalalahti, M., Zacheus, T., Laaksonen, L. M. & Jahnukainen, M., 24 lokakuuta 2019, Oma paikka haussa: Maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Jahnukainen, M., Kalalahti, M. & Kivirauma, J. (toim.). Helsinki: Gaudeamus, s. 71-89 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Zwei Modelle einer ,Bildung für alle': Eine kontrastierende Betrachtung inklusiver und sonderpädagogischer Bildungspolitik in Alberta/Kanada und Finnland

Jahnukainen, M., 2019, Inklusion in Kanada: Internationale Perspektiven auf heterogenitätssensible Bildung. Jahr, D. & Kruschel, R. (toim.). Weinheim, Basel: Verlagsgruppe Beltz, s. 397-413 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

2018

Maahanmuuttajataustaisten nuorten usko koulutukseen ja luottamus tulevaisuuteen Suomessa

Zacheus, T., Kalalahti, M., Kivirauma, J., Mäkelä, M-L., Saarinen, M., Varjo, J. & Jahnukainen, M., 15 marraskuuta 2018, Koulutuksen lupaukset ja koulutususko: Kasvatussosiologian vuosikirja 2. Silvennoinen, H., Kalalahti, M. & Varjo, J. (toim.). Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, s. 163-208 46 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 79).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tehostettua ja erityistä tukea saavien oppilaiden sijoittuminen toisen asteen opintoihin

Jahnukainen, M., Vainikainen, M-P., Lintuvuori, M., Asikainen, M., Keskinen, H-L. & Hotulainen, R., 27 syyskuuta 2018, Mari-Pauliina Vainikainen, Meri Lintuvuori, Maiju Paananen, Mervi Eskelinen, Tanja Kirjavainen, Ninja Hienonen, Markku Jahnukainen, Helena Thuneberg, Mikko Asikainen, Eira Suhonen, Alisa Alijoki, Nina Sajaniemi, Jyrki Reunamo, Hanna- Leena Keskinen & Risto Hotulainen : Oppimisen tuki varhaislapsuudesta toisen asteen siirtymään: tasa-arvon toteutuminen ja kehittämistarpeet. Helsinki: Valtioneuvoston kanslia, s. 87-93 7 Sivumäärä (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; nro 55/2018).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access
2017

Erityisten nimeäminen ja käsitteet perusopetuksessa - lyhyt historia ja nykytila

Ahtiainen, R., Lintuvuori, M., Hienonen, N., Jahnukainen, M. & Hautamäki, J., 2017, Toiveet ja todellisuus: Kasvatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. Toom, A., Rautiainen, M. & Tähtinen, J. (toim.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, s. 119-142 24 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 75).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tiedosto

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki - erityisopetusta, ohjausta ja suunnitelmallista yhteistyötä

Björn, P., Savolainen, H. & Jahnukainen, M., 25 tammikuuta 2017, Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 47-63 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

2016

Now which of us are excluded? Conceptual examination of marginalisation and exclusion

Järvinen, T. & Jahnukainen, M., 2016, Finnish Youth Research Anthology 1999–2014. Hoikkala, T. & Karjalainen, M. (toim.). Helsinki: Finnish Youth Research Society, s. 547-564 18 Sivumäärä (Finnish Youth Research Society, Finnish Youth Research Network Publications; nro 172).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2015

Epilogi

Jahnukainen, M. & Hautamäki, J., 2015, Erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Jahnukainen, M., Kontu, E., Thuneberg, H. & Vainikainen, M-P. (toim.). Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, s. 201-205 5 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 67).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Erityisopetuksen järjestäminen ja resurssit kunnissa lakimuutosten jälkeen

Pulkkinen, J. & Jahnukainen, M., 2015, Erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Jahnukainen, M., Kontu, E., Thuneberg, H. & Vainikainen, M-P. (toim.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, s. 79-105 28 Sivumäärä (Kasvatusalan tutkimuksia; nro 67).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2014

Finland, Special Education in

Jahnukainen, M., 7 helmikuuta 2014, Encyclopedia of Special Education: A Reference for the Education of Children, Adolescents, and Adults Disabilities and Other Exceptional Individuals. Reynolds, C. R., Vannest, K. J. & Fletcher-Janzen, E. (toim.). 4. ed toim. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Ltd. , Vuosikerta Volume 1. s. 1064-1066 3 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

From integration to inclusion and the role of special education

Haustätter, R. S. & Jahnukainen, M., 2014, Inclusive Education Twenty Years after Salamanca. Kiuppis, F. & Haustätter, R. S. (toim.). New York: Peter Lang , s. 119-132 14 Sivumäärä (Disability studies in education; Vuosikerta vol. 19).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2013

Two models of 'Education for all': A comparative view on the inclusive and special education policies in Alberta and Finland

Jahnukainen, M., 2013, Rethinking Equity : Creating a Great School for All. Murgatroyd, S. & Couture, J-C. (toim.). Edmonton, AB: Collaborative Media Group Inc. / the Innovation Expedition Inc. and The Alberta Teachers' Association, s. 81-104 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2012

Erityisopetuksen ja lastensuojelun kehitys ja nykytila

Jahnukainen, M., Pösö, T., Kivirauma, J. & Heinonen, H., 2012, Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Jahnukainen, M. (toim.). 13., täysin uud. painos toim. Tampere: Vastapaino, s. 15-54 40 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tilastot ja totuus: esimerkkeinä syrjäytyminen, lastensuojelu ja erityisopetuksen muutos

Jahnukainen, M., 4 joulukuuta 2012, Rajankäyntejä. Tutkimuksia normaaliuden, erilaisuuden ja poikkeavuuden tulkinnoista ja määrittelyistä. Silvennoinen, H. & Pihlaja, P. (toim.). Turku: Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta, s. 391-397 7 Sivumäärä (Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja, A; nro 214).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

2007

After the reform school: A follow-up of two cohorts of young people with emotional and behavioral difficulties released from residential institutions in Finland

Jahnukainen, M., 2007, Cross-categorical special education needs in Finland and Germany. B. H. M. K. E. . (toim.). Münster: Waxmann, s. 63-82 20 Sivumäärä (Studien zur Jugendhilfe; Vuosikerta Volume 4).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Erityisopetuksen tila ja dynamiikka: tilastoja ja tulkintaa

Jahnukainen, M., 2007, Ruohon juurella: tutkimusta ja näkemystä = At the Grass' root level : research and visions. T. . E. B. M. K. . K. L. (toim.). Joensuu: Joensuun yliopisto, s. 263-275 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Perusopetuksesta toiselle asteelle siirtyminen

Vuontela, U., Lehto, P., Jahnukainen, M., Miettinen, K., Aunola, U., Kokko, J., Lahtinen, P., Haapasalo, S., Siiskonen, T. & Ahonen, T., 2007, Ymmärsinkö oikein?: kielelliset vaikeudet nuoruusiässä. Aro, T., Siiskonen, T. & Ahonen, T. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 231–254 24 Sivumäärä (Opetus 2000).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

2006

Erityisopetuksen tarve ja muutos

Jahnukainen, M., 2006, Onko sukupuolella väliä?: hyvinvointi, terveys, pojat ja tytöt. Karvonen, S. (toim.). [Helsinki]: Nuorisotutkimusverkosto Nuorisoasiain neuvottelukunta Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus, Stakes, s. 119 – 131 13 Sivumäärä (Nuorten elinolot -vuosikirja; Vuosikerta 2006).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Erityisopetus, syrjäytyminen ja riskit 2000-luvun hyvinvointivaltiossa

Jahnukainen, M., 2006, Oppijan kasvun tukeminen. Lehtonen, H. (toim.). Hämeenlinna: Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos, s. 31-48 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

2005

Ensimmäinen siirtymä onnistuu: havaintoja ja oppilaiden kokemuksia siirtymäsuunnittelun toteutuksesta Hämeenlinnan yhteiskoulussa

Jahnukainen, M., 2005, Saattaen omille teilleen: Kokemuksia siirtymätyöskentelyn haasteista ja mehdollisuuksista. Koskinen, T. (toim.). Hämeenlinna: Hämeen ammattikorkeakoulu & Kiipulan ammatillinen aikuiskoulutuskeskus, s. 35–57 23 Sivumäärä (HAMK Ammatillisen opettajakorkeakoulun julkaisuja ; nro 6/2005).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Ensimmäinen siirtymä onnistuu - havaintoja ja oppilaiden kokemuksia siirtymäsuunnittelun toteutuksesta Hämeenlinnan Yhteiskoulussa

Jahnukainen, M., 2005, Saattaen omille teilleen: kokemuksia siirtymätyöskentelyn haasteista ja mahdollisuuksista. Hämeenlinna: Hämeen ammattikorkeakoulu & Kiipulan ammatillinen aikuiskoulutuskeskus, s. 35-57 23 Sivumäärä (HAMK Ammatillisen opettajakorkeakoulun julkaisuja; Vuosikerta 6/2005).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Koulukodin nuorten yhteiskuntaan jäsentymisen ja riskikäyttäytymisen indikaattoreiden tarkastelua 2 ja 6 vuotta kotiutuksen jälkeen

Jahnukainen, M., 2005, Yhtenäistyvät ja erilaistuvat polut oppimisen ja koulutuksen eri vaiheissa: kasvatustieteen päivien 2004 verkkojulkaisu. Joensuu: Joensuun yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, s. 294-301 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Koulutus syrjäytymisen ehkäisyssä

Jahnukainen, M., 2005, Selviytymisen polkuja: opetusjärjestelyt oppilaan tukena. Koivula, P. (toim.). Helsinki: Opetushallitus, s. 40-50 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen