Valokuva: Nina Sajaniemi

Nina Sajaniemi

PhD, clinical neuropsychologist

  • PL 8 (Siltavuorenpenger 10)

    00014

    Suomi

1990 …2019
Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut 1990 2019

2019

A cross-sectional study of children's temperament, food consumption and the role of food-related parenting practices

Kaukonen, R., Lehto, E., Ray, C., Vepsäläinen, H., Nissinen, K., Korkalo, L., Koivusilta, L., Sajaniemi, N., Erkkola, M. & Roos, E., 1 heinäkuuta 2019, julkaisussa : Appetite. 138, s. 136-145 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Children's physical activity and the preschool physical environment: The moderating role of gender

Määttä, S., Gubbels, J., Ray, C., Koivusilta, L., Nislin, M., Sajaniemi, N., Erkkola, M. & Roos, E., 2019, julkaisussa : Early Childhood Research Quarterly. 47, s. 39-48 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Children’s self-regulation and coping strategies in a frustrated context in early education

Veijalainen, J., Reunamo, J., Sajaniemi, N. & Suhonen, E., 12 syyskuuta 2019, julkaisussa : South African Journal of Childhood Education. 9, 1, 15 Sivumäärä, a724.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Enhancing peer interaction in early childhood special education: Chains of children's initiatives, adults' responses and their consequences in play

Syrjämäki, M., Pihlaja, P. & Sajaniemi, N., syyskuuta 2019, julkaisussa : Early Childhood Education Journal. 47, 5, s. 559-570 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

The contribution of preschool meals to the diet of Finnish preschoolers

Korkalo, L., Nissinen, K. M., Skaffari, E., Vepsäläinen, H., Lehto, R., Kaukonen, R. E., Koivusilta, L., Sajaniemi, N., Roos, E. & Erkkola, M., heinäkuuta 2019, julkaisussa : Nutrients. 11, 7, 16 Sivumäärä, 1531.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2018

Children's biological givens, stress responses, language and cognitive abilities and family background after entering kindergarten in toddlerhood

Suhonen, E., Sajaniemi, N. K., Alijoki, A. & Nislin, M. A., 2018, julkaisussa : Early Child Development and Care. 188, 3, s. 345-358 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

DEVELOPING THE LOGIC MODEL OF CHANGE FOR A HEALTH PROMOTION INTERVENTION AIMING TO REDUCE SOCIOECONOMIC DIFFERENCES IN PRESCHOOLERS' HEALTH BEHAVIORS AND WELLBEING- THE DAGIS STUDY

Ray, C., Kaukonen, R., Lehto, E., Vepsalainen, H., Lehto, R., Sajaniemi, N., Erkkola, M. & Roos, E., lokakuuta 2018, julkaisussa : International Journal of Behavioral Medicine. 25, s. S188-S189 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKonferenssiesitelmän abstraktiTutkimusvertaisarvioitu

Emotional and Playful Stance Taking in Joint Play between Adults and Very Young Children

Pursi, A., Lipponen, L. & Sajaniemi, N., syyskuuta 2018, julkaisussa : Learning, Culture and Social Interaction. 18, s. 28-45 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Enhancing peer interaction during guided play in Finnish integrated special groups

Syrjämäki, M., Pihlaja, P. & Sajaniemi, N., 2018, julkaisussa : European Early Childhood Education Research Journal. 26, 3, s. 418-431 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Infant and Toddler Educare: a Challenge to Neoliberalism

Sims, M., Alexander, E., Nislin, M., Pedey, K., Tausere Tiko, L. & Sajaniemi, N., 24 huhtikuuta 2018, julkaisussa : South African Journal of Childhood Education. 8, 1, 8 Sivumäärä, 594.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Nuoruuden kehitys - mitä tapahtuu pinnan alla?

Hermanson, E. & Sajaniemi, N., 2018, julkaisussa : Duodecim. 134, 8, s. 843-849 7 Sivumäärä, duo14286 (014.286).

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKatsausartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Oppimisen tuki varhaislapsuudesta toisen asteen siirtymään: tasa-arvon toteutuminen ja kehittämistarpeet

Vainikainen, M-P., Lintuvuori, M., Paananen, M., Eskelinen, M., Kirjavainen, T., Hienonen, N., Jahnukainen, M., Thuneberg, H., Asikainen, M., Suhonen, E., Alijoki, A., Sajaniemi, N., Reunamo, J., Keskinen, H-L. & Hotulainen, R., 27 syyskuuta 2018, Helsinki: Valtioneuvoston kanslia. 126 Sivumäärä (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; nro 55/2018)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

Open access
Tiedosto

PREDICTORS IN HOME ENVIRONMENT OF PRESCHOOL CHILDREN'S SEDENTARY TIME

Roos, E., Lehto, R., Sajaniemi, N., Erkkola, M., Ray, C. & Lehto, E., lokakuuta 2018, julkaisussa : International Journal of Behavioral Medicine. 25, s. S58-S59 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKonferenssiesitelmän abstraktiTutkimusvertaisarvioitu

Sukupuolen ja äidin koulutustaustan yhteydet 3-6 vuotiaiden lasten objektiivisesti mitattuun liikuntaan

Sajaniemi, N. K., Määttä, S., Lehto, R., Erkkola, M. & Roos, E. B., 2018, (Hyväksytty/In press) julkaisussa : Liikunta & Tiede.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tool development: increasing preschoolers' ability to delay gratification

Erkkola, M., Vepsäläinen, H., Ray, C., Suhonen, E., Lehtovirta, M., Skaffari, E. & Sajaniemi, N., marraskuuta 2018, julkaisussa : European Journal of Public Health. 28, s. 427-427 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKonferenssiesitelmän abstraktiTutkimusvertaisarvioitu

2017

Enhancing Peer Interaction: An Aspect of a High Quality Learning Environment in Finnish Early Childhood Special Education

Syrjämäki, M., Sajaniemi, N., Suhonen, E., Alijoki, A. & Nislin, M., 2017, julkaisussa : European Journal of Special Needs Education. 32, 3, s. 377-390 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Factors explaining maternal educational level differences in preschoolers' intake of sugary products

Lehto, E., Roos, E., Ray, C., Lehto, R., Kaukonen, R., Sajaniemi, N., Vepsalainen, H. & Erkkola, M., marraskuuta 2017, julkaisussa : European Journal of Public Health. 27, Supplement 3, s. 173-173 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKonferenssiesitelmän abstraktiTutkimusvertaisarvioitu

Sukupuolen ja äidin koulutustaustan yhteydet 3–6-vuotiaiden lasten objektiivisesti mitattuun liikkumiseen

Määttä, S., Lehto, R., Sajaniemi, N. K., Erkkola, M. & Roos, E. B., 18 joulukuuta 2017, julkaisussa : Liikunta & Tiede. 54, 6, s. 81-87

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Tarinasta leikiksi – Tarinallisen leikin käsikirja

Pursi, A., Laitinen, M., Salonen, M., Lounassalo, J. & Sajaniemi, N., 2017, Vantaa: Vantaan kaupunki. 50 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Open access
Tiedosto

The Stressed Child

Sajaniemi, N., 1 syyskuuta 2017, Childhood Today. Owen, A. (toim.). London: SAGE Publications Ltd, s. 128-146 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2016

Children`s stress responses, biological givens, cognitive abilities, and family background at the beginning of day care in toddlerhood

Sajaniemi, N., Suhonen, E. & Nislin, M., 2016, s. S36. 1 Sivumäärä.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitKonferenssiabstraktiTutkimusvertaisarvioitu

Developing an intervention to diminish socioeconomic differences in health behaviors in preschool

Ray, C., Maatta, S., Lehto, R., Kaukonen, R., Sajaniemi, N., Erkkola, M., Roos, E. & DAGIS Consortium Grp, marraskuuta 2016, European Journal of Public Health, suppl_1. Vuosikerta 26. s. 407-407 1 Sivumäärä (European Journal of Public Health; Vuosikerta 26, nro suppl_1).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Dietary patterns among Finnish preschool children and their parents

Vepsalainen, H., Korkalo, L., Mikkila, V., Nissinen, K., Skaffari, E., Lehto, R., Ray, C., Sajaniemi, N., Roos, E., Erkkola, M. & DAGIS Consortium Grp, marraskuuta 2016, julkaisussa : European Journal of Public Health. 26, Suppl. 1, s. 245 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKonferenssiesitelmän abstraktiTutkimusvertaisarvioitu

HOW OFTEN IS IT ACCEPTABLE FOR PRESCHOOLERS TO CONSUME SUGAR-RICH FOODS AND DRINKS? ASSOCIATIONS BETWEEN PARENTS' VIEWS AND EDUCATIONAL LEVEL

Kaukonen, R., Lehto, R., Maatta, S., Ray, C., Sajaniemi, N., Erkkola, M. & Roos, E., marraskuuta 2016, julkaisussa : International Journal of Behavioral Medicine. 23, s. S103-S104 2 Sivumäärä, P317.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKonferenssiesitelmän abstraktiTutkimusvertaisarvioitu

Lasten tapauskuvausten tarkastelua taidepedagogiikan sekä lapsen toiminnan ja käyttäytymisen näkökulmista TAIKAVA-hankkeessa

Rusanen, S. & Sajaniemi, N., 2016, Taiteen taikaa varhaiskasvatukseen: TAIKAVA-kehittämishankkeen raportti 2014–2016. Halme, K., Karimäki, R. & Rusanen, S. (toim.). Vantaa: Vantaan kulttuuripalvelut ja varhaiskasvatuspalvelut, s. 154-173 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Lasten temperamentin ja tuen tarpeiden yhteys lasten kognitiivisiin toimintoihin päiväkotien erityisryhmissä

Alijoki, A., Suhonen, E., Nislin, M. & Sajaniemi, N., 2016, julkaisussa : NMI-bulletin. 26, 1, s. 19-36 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Mindful awareness in early childhood education

Nieminen, S. & Sajaniemi, N., 25 elokuuta 2016, julkaisussa : South African Journal of Childhood Education. 6, 1, 9 Sivumäärä, a399.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Occupational well-being and stress among early childhood professionals: the use of an innovative strategy to measure stress reactivity in the workplace

Nislin, M., Sajaniemi, N., Sims, M., Suhonen, E., Maldonado, E., Hyttinen, S. & Hirvonen, A., 9 maaliskuuta 2016, julkaisussa : Open Review of Educational Research. 3, 1, s. 1-17 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Pedagogical work, stress regulation and work-related well-being among early childhood professionals in integrated special day-care groups

Nislin, M. A., Sajaniemi, N. K., Sims, M., Suhonen, E., Maldonado Montero, E. F., Hirvonen, A. & Hyttinen, S., 2016, julkaisussa : European Journal of Special Needs Education. 31, 1, s. 27-43 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Vanhat aivot, uudet oppimisympäristöt - digitalisaatio evoluution haastajana

Sajaniemi, N., 2016, Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen = Mental wellbeing and learning . Ahtola, A. (toim.). Jyväskylä : PS-kustannus, s. 22-56 35 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2015

Children's play behaviour and social communication in integrated special day-care groups

Suhonen, E., Nislin, M., Alijoki, A. & Sajaniemi, N., 2015, julkaisussa : European Journal of Special Needs Education. 30, 3, s. 287-303 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Increased health and well-being in preschools (DAGIS): rationale and design for a randomized controlled trial

Maatta, S., Lehto, R., Nislin, M., Ray, C., Erkkola, M., Sajaniemi, N., Roos, E. & DAGIS Res Grp, 18 huhtikuuta 2015, julkaisussa : BMC Public Health. 15, 10 Sivumäärä, 402.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Prevention of bullying in early educational settings: pedagogical and organizational factors related to bullying

Repo (ent. Kirves), L. & Sajaniemi, N., 2015, julkaisussa : European Early Childhood Education Research Journal. 23, 4, s. 461-475 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Quality of Learning Environment in Finnish Children

Sajaniemi, N. K., 2015, Abstract book .

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin

Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. & Mäkelä, J. E., 2015, Jyväskylä: PS-kustannus. 213 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaTieteellinenvertaisarvioitu

Work Demands and Resources, Stress Regulation and Quality of Pedagogical Work Among Professionals in Finnish Early Childhood Education Settings

Nislin, M., Sajaniemi, N., Suhonen, E., Sims, M., Hotulainen, R., Hyttinen, S. & Hyttinen, A., 5 lokakuuta 2015, julkaisussa : Journal of Early Childhood Education Research. 4, 1, s. 42-66 25 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Working with children with special needs in Finnish kindergartens: Professionals and/or specialists?

Nislin, M., Paananen, M., Repo, L., Sajaniemi, N. & Sims, M., 2015, julkaisussa : South African Journal of Childhood Education. 5, 3, 10 Sivumäärä, a368.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Ihminen voi hyvin joukossa: A human being feels well in groups

Sajaniemi, N. & Mäkelä, J., 15 lokakuuta 2014, Positiivisen psykologian voima . Uusitalo-Malmivaara, L. (toim.). Jyväskylä : PS-kustannus, s. 136-159 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Lasten stressin säätely, reagointitaipumukset ja leikkikäyttäytyminen päiväkotiympäristössä

Suhonen, E., Sajaniemi, N., Alijoki, A., Hotulainen, R., Nislin, M. & Kontu, E., 2014, julkaisussa : Psykologia. 49, 3, s. 184-197 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2013

Brain Development and the Everlasting Process of Self-Regulation: Implications for the development of Perception, Attention, Language, and Memory

Sajaniemi, N., 1 helmikuuta 2013, Introduction to Neuropsychotherapy : Guidelines for Rehabilitation of Neurological and Neuropsychiatric Patients Throughout the Lifespan. Laaksonen, R. & Ranta, M. (toim.). New York : Psychology Press, s. 39-64 26 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Challenge to Change in the Family Narrative

Ketola, T., Paavola, L. & Sajaniemi, N., 2013, Introduction to Neurospychotherapy : Guidelines for Rehabilitation of Neurological and Neuropsychiatric Patients Throughout the Lifespan. Laaksonen, R. & Ranta, M. (toim.). New York : Psychology Press, s. 187-198 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Cortisol Levels and Children’s Orientation in Day Care

Reunamo, J., Sajaniemi, N., Suhonen, E. & Kontu, E., 2013, Early Child Care and Education in Finland. Määttä, K. & Uusiautti, S. (toim.). London: Routledge

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Pedagogiset toiminnat erityisryhmissä ja oppimisympäristön laatu

Alijoki, A., Suhonen, E. A., Nislin, M., Kontu, E. & Sajaniemi, N., 2013, julkaisussa : Journal of Early Childhood Education Research. 2, 1, s. 24-47 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Supporting Early Social Inclusion through Enhancing Pedagogical Sensitivity in Day-Care

Suhonen, E. A., Mäkelä, J. E., Sajaniemi, N. K. & Alijoki, A. A. K., 2013, 23th EECERA Confernce 2013: Values, Culture and Contexts . 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu