Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Henkilökohtainen profiili

Ansioluettelo

- Syntynyt Helsingissä 22.7.1963,
- kirjoittanut ylioppilaaksi nykyisen Hyvinkään yhteiskoulun lukiosta vuonna 1982,
- valmistunut kasvatustieteen maisteriksi ja saanut kotitalousopettajan pätevyyden vuonna 1987,
- valmistunut elintarviketieteiden maisteriksi vuonna 1990 pääaineena ravitsemustiede,
- suorittanut kasvatustieteen lisensiaatin tutkinnon vuonna 1994 ja
- väitellyt vuonna 1997  kasvatustieteen tohtoriksi.
Kaikki tutkinnot ovat Helsingin yliopistosta.



- Nimitetty ravitsemuskasvatuksen dosentiksi Helsingin yliopistoon 2000  ja
- Nimitetty Åbo Akademin dosentiksi (hushållsvetenskap) vuonna 2007.

 

- Kunniatohtori (Doctor of Philosophy, honoris causa), Göteborgin yliopisto 2017

  

Työskennellyt Helsingin yliopistossa vuodesta 1987 asti vuoroin tutkijana tai yliopistonlehtorina:
- nimitettiin vuonna 1999  ravitsemusalan yliopistonlehtoriksi kotitalous- ja käsityötieteiden laitokselle,
- toimi vuosina 1998-2000 kotitalouden didaktiikan mvs professorina,
- kutsuttiin lukuvuonna 2001-02  vierailevaksi professoriksi Göteborgin yliopistoon,
- Helsingin yliopiston kansleri nimitti  kotitalouspedagogiikan professorin virkaan 8.12. 2008 alkaen.
- kutsuttiin 1.1.-31.12.2018 ja 1.1.2021-31.12.2022 vierailevaksi professoriksi Göteborgin yliopistoon

 

 Muuta:
- toiminut korkeakoulutuksen kansainvälisten arviointipaneelien jäsenenä Ruotsissa ja Norjassa,
- yliairut Filosofisen tiedekunnan promootiossa vuonna 2003, 
- kuuluu useisiin oman alansa kansainvälisiin järjestöihin ja toimii aktiivisesti alan Pohjoismais-virolaisen tutkimusyhteistyön edistäjänä,
-  toimi ruokakulttuurin lahjoitusprofessuurihankkeen tieteellisenä johtajana vuosina 2008-2012. Hankkeessa kerättiin n 50 taholta varoja, jotta tarvittava 1,5 miljoonan euron pääoma saatiin Helsingin yliopiston rahastoihin. Pysyvä ruokakulttuurin professori aloittin tehtävänsä 15.2. 2012 käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa,
- tunnustuspalkinto: Ruokatoimittajat ry:n Ideasipuli nro 25, vuonna 2012 työstä kotitalousopetuksen ja suomalaisen ruokakulttuurin hyväksi.

 

Tutkimuskohteita ovat:
- ruoanvalinnan ja ravitsemustiedon välinen suhde,
- ruoanvalinnan kompleksisuuden analysointi suomalaisessa ruokakulttuurissa ja
- kotitalouspedagogiikan kehittäminen sekä peruskoulussa, aikuisopetuksessa että korkea-asteen koulutuksessa.  

Ansioluettelo

Professor Päivi Palojoki is the head of a research group, Food, culture and learning,at the Faculty of Educational Sciences, University of Helsinki, Finland. Her research focuses on subject-didactic questions related to the teaching and learning of home economics within various cultural settings and school levels, ranging from comprehensive school to higher education. She is especially interested in formal teaching and learning situations, such as in the classroom, but also examines informal learning environments such as homes or NGOs.

The whole research group has actively promoted national and international research co-operation, participated in discussions on our latest research findings, consulted, and tutored young researchers, as well as organized expert meetings, seminars, and symposiums. 

http://blogs.helsinki.fi/kotitalouspedagogiikka/

 

Ansioluettelo

Professor Päivi Palojoki is the head of a research group, Food, culture and learning,at the Faculty of Educational Sciences, University of Helsinki, Finland. Her research focuses on subject-didactic questions related to the teaching and learning of home economics within various cultural settings and school levels, ranging from comprehensive school to higher education. She is especially interested in formal teaching and learning situations , such as in the classroom, but also examines informal learning environments such as homes or NGOs.

In her view, teachers’ practical mastery of food preparation skills is key for obtaining a high level of professionalism. Without having one’s own foundation of strong practical skills, the home economics teacher will be unable to focus on pedagogical issues within the learning environment, and provide individual support for their students build a safe and equal learning environment where the students feel free to experiment and learn new things. Home economics teachers in higher education must find a balance between cultivating generic skills (i.e., being reflective and critical) and subject-specific skills (i.e., having practical skills and knowledge of sustainable choices in everyday life).

The whole research group has actively promoted national and international research co-operation, participated in discussions on our latest research findings, consulted, and tutored young researchers, as well as organized expert meetings, seminars, and symposiums. 

http://blogs.helsinki.fi/kotitalouspedagogiikka/

Ansioluettelo

Kotitalouspedagogiikan professori

 

http://blogs.helsinki.fi/kotitalouspedagogiikka/

Asemat yliopiston ulkopuolella

Vieraileva professori, Göteborgs Universitet

1 tammik. 202131 jouluk. 2022

Vieraileva professori, University of Göteborg, Göteborg

1 tammik. 201831 jouluk. 2018

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • home economics education
  • food education
  • school dining
  • home economics pedagogy
  • subject didactics

Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö

Viimeisin maa-/aluetasolla toteutettu yhteistyö. Saat tarkempia lisätietoja pisteitä napauttamalla, tai