Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Henkilökohtainen profiili

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Pirita Seitamaa-Hakkarainen is professor of Craft Studies at the University of Helsinki, Department of Teacher Education. She is also docent at Aalto University.

Pirita Seitamaa-Hakkarainen has built her research program on the development and application of cognitive theories of design processes.  The main focuses of the overall research is to analyse expertise in design, the nature of the design process and the role of the external representations, i.e., visualisation and sketching in the design process. In recent ten years she has been mostly interested in analysing collaboration and communication in design projects, the nature of the distributed expertise and the theory of knowledge building. The role of scaffolding in craft education settings, both scaffolding in social interaction as well as that mediated by material artifacts has been focus of her research. She has carried out three larger research projects funded by Academy of Finland: Facilitating Social Creativity through in Collaborative Designing 2003-2006 and Learning by Collaborative Designing 2007-2010 that both focused on computer supported collaborative learning. She was Principal Investigator in  Handling Mind: Embodiment, Creativity and Design – research project funded by Academy of Finland 2013-2016. Recently she is working in Laboratory of Co-inquiry, co-design, co-teaching, and co-regulation (Co4-Lab)  project (PI Kai Hakkarainen, coPIs Jari Lavonen, Katariina Salmela-Aro, Pirita Seitamaa-Hakkarainen) funded by Academy of Finland. The newest consortion project is Innokomp: Innovation competences, co-creation, digital modeling and multimateriality (2017-2019) funded by OKM.

 

Asemat yliopiston ulkopuolella

Dosentti, Aalto University

2003 → …

Keywords

  • 516 Kasvatustieteet
  • Käsityötiede
  • Muotoilun tutkimus
  • Käsityökasvatus
  • Digitaaliset oppimisympäristöt
  • Asiantuntijuuden tutkimus
  • Yhteisöllinen suunnittelu
  • Vuorovaikutustutkimus
  • Hajautunut kognitio

Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö Viimeisin maatasolla toteutettu yhteistyö. Saat syvempiä lisätietoja pisteitä napsauttamalla.

Julkaisut 2001 2019

  • 48 Artikkeli
  • 31 Kirjan luku tai artikkeli
  • 20 Konferenssiartikkeli
  • 3 Kokoomateos tai erikoisnumero

Koulu keksivänä yhteisönä

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 26 tammikuuta 2019, Sähköistyvä koulu: Oppiminen ja oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä. Tossavainen, T. & Löytönen, M. (toim.). Helsinki: Suomen tietokirjailijat ry, s. 79-97 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access

The roles of material prototyping in collaborative design process at an elementary school

Yrjönsuuri, V., Kangas, K., Hakkarainen, K. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 1 heinäkuuta 2019, julkaisussa : Design and Technology Education. 24, 2, s. 141-162 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Validating Entrepreneurial Intentions Questionnaire to Assess the Impact of Entrepreneurship Education

Asghar, M. Z., Gul, F., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Tasdemir, M. Z., 2019, julkaisussa : Eğitim ve bilim. 44, 197, s. 383-399 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

A Multi-Method Case Study of Textile Craft-Design Applications – Usability and Effects on the Design Process

Riikonen, S. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 1 lokakuuta 2018, julkaisussa : Art, Design and Communication in Higher Education. 17, 2, s. 217-236 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Bringing Practices of Co-Design and Making to Basic Education

Riikonen, S., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., kesäkuuta 2018, Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018. Kay, J. & Luckin, R. (toim.). London, UK: ISLS International Society of the Learning Sciences, Vuosikerta Volume 1. s. 248-255 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Projektit 2008 2023

Aktiviteetit 2002 2019

Solja Upolan väitöskirjan vastaväittäjä, Lapin yliopisto

Pirita Seitamaa-Hakkarainen (Vastaväittäjä)
25 tammikuuta 2019

Aktiviteetti: TutkimustyypitVäitöskirjan esitarkastaja

Solja Upolan väitöskirjan esitarkastus, Lapin yliopisto

Pirita Seitamaa-Hakkarainen (Ohjaaja)
17 lokakuuta 2018

Aktiviteetti: TutkimustyypitVäitöskirjan esitarkastaja

Katja Vilhusen väitöskirjan esitarkastaja, Itä-Suomen yliopisto

Pirita Seitamaa-Hakkarainen (Esitarkastaja)
13 huhtikuuta 2018

Aktiviteetti: TutkimustyypitVäitöskirjan esitarkastaja

Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelman (SEDUCE)

Pirita Seitamaa-Hakkarainen (Johtaja)
20182022

Aktiviteetti: TutkimustyypitTohtoriohjelman johtaja

Kasvatustieteiden osasto (Yksikkö)

Pirita Seitamaa-Hakkarainen (Hallituksen jäsen)
1 tammikuuta 201831 joulukuuta 2022

Aktiviteetti: JäsenyystyypitJäsenyys tai muu rooli suomalaisessa tai kansainvälisessä julkisen sektorin organisaatiossa