Pirjo Harjanne

Kielididaktiikan dosentti, Helsingin yliopiston Opettajien akatemian jäsen, Vastuullinen tutkija

1991 …2019
Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut 1991 2019

2019

Between theory and practice – foreign language teacher students’ cognition of oral proficiency and grammar teaching in Sweden

Nilsson, T., Harjanne, P. & Rosell Steuer, P., tammikuuta 2019, julkaisussa : Apples : Journal of Applied Language Studies. 13, 1, s. 113–131 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2017

Foreign-language teaching and studying in Chilean and Finnish classrooms as seen by teachers

Harjanne, P., Díaz Larenas, C. & Tella, S., 29 joulukuuta 2017, julkaisussa : Journal of language and cultural education. 5, 3, s. 1–21 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2016

Finnish Students' Dedication to and Interaction in Communicative Oral Practice in Foreign Language Classroom

Harjanne, P., marraskuuta 2016, julkaisussa : Journal of language teaching and reseach. 7, 6, s. 1057-1068 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2015

Finnish Foreign Language Teachers’ Views on Teaching and Study Reality in Their Classes: The KIELO Project’s Rationale and Results

Harjanne, P., Reunamo, J. & Tella, S., syyskuuta 2015, julkaisussa : Journal of language teaching and reseach. 6, 5 , s. 913-923 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
2012

Intercultural communicative competence, and its assessment: The CEFcult Helsinki higher education scenario

Harjanne, P. & Tella, S., 2012, Koulu ja oppiaineiden monet kulttuurit: Ainedidaktinen symposiumi Turussa 11.2.2011. Yli-Panula, E., Merenluoto, K. & Virta, A. (toim.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, s. 41-54 14 Sivumäärä (Ainedidaktisia tutkimuksia / Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja; nro 3).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2011

Kieliluokkien todellisuus kieltenopettajan näkökulmasta: KIELO-hankkeen alustavia tutkimustuloksia

Harjanne, P. & Tella, S., 2011, Näkökulmia tutkimusperustaiseen opetukseen. Tainio, L., Juuti, K., Kallioniemi, A., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Uitto, A. (toim.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, s. 97-113 17 Sivumäärä (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja / Ainedidaktisia tutkimuksia; nro 1).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Online CEF-based assessment of oral proficiency for intercultural professional communication

Beaven, A., Harjanne, P. & Baten, L., 2011, Training materials Background to CEFcult. Heverlee: CEFcult, s. 1-19 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

2010

Vieraiden kielten opetus Suomessa - nykytilanteen tarkastelua: KIELO-tutkimushankkeen taustaa ja teoriaa

Harjanne, P. M. & Tella, S., 2010, Toisensa kohtaavat ainedidaktiikat: ainedidaktinen symposiumi 13.2.2009 Tampereella. Ropo, E., Silfverberg, H. & Soini, T. (toim.). Tampere: Tampereen yliopisto, s. 35-48 14 Sivumäärä (Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja. A; nro 31).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2009

Investigating methodological reality in Finnish foreign language classrooms: revisiting the KIELO Project's rationale and research

Harjanne, P. & Tella, S., 2009, Language education and lifelong learning. Kantelinen, R. & Pollari, P. (toim.). Joensuu: University of Joensuu, s. 135-153 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kieltenopetusta kehitetään yhdessä tutkimalla

Harjanne, P. & Tella, S., 2009, julkaisussa : Tempus. 44, 7, s. 12-13 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Teaching and study practices in Finnish foreign language classrooms

Harjanne, P. & Tella, S., 2009, TBLT 2009: 'Tasks: context, purpose, and use' : 3rd Biennial International Conference on Task-based Language Teaching, 13-16 September 2009, Lancaster University : conference presentations.

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The didactic model as the educational rationale for the WebCEF project

Tella, S. & Harjanne, P., 2009, WebCEF: collaborative evaluation of oral language skills through the web. Bijnens, H. (toim.). Heverlee: AVNet - K.U.Leuven, s. 27-49 23 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The MindBook of the Didactic Model.

Harjanne, P. & Tella, S., 2009, The didactic model as the educational rationale for the WebCEF project. In H. Bijnens (Ed.), WebCEF: Collaborative evaluation of oral language skills through the web (pp. 27–49).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Vieraita kieliä oppii niitä käyttämällä

Harjanne, P., 2009, julkaisussa : Helsingin Sanomat.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliYleistajuinen

2008

Communicative oral practice in the foreign language classroom - methodological challenges

Harjanne, P., 2008, Facing the future: developing teacher education. J. L. . . (toim.). Helsinki: Palmenia ,s. 111-129 19 Sivumäärä ([Palmenia-sarja]; Vuosikerta 54).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Strong signals in foreign language education, with a view to future visions

Harjanne, P. & Tella, S., 2008, From brawn to brain: strong signals in foreign language education : proceedings of the ViKiPeda-2007 Conference in Helsinki, May 21-22, 2007 / Seppo Tella (ed.). Tella, S. (toim.). Helsinki: University of Helsinki, s. 55-84 30 Sivumäärä (Research report / University of Helsinki, Department of Applied Sciences of Education; nro 290).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

WebCEF-projekti kieltenopettajien avuksi: suullisen kielitaidon arviointia verkossa

Tella, S., Harjanne, P., Rönkä, A. & Auvinen, M., 2008, julkaisussa : Tempus. 43, 8, s. 28 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Vieraiden kielten opetuksen didaktisia, yhteiskunnallisia ja metodologisia lähtökohtia - tutkimushankkeen teoreettisen taustan kehittelyä

Harjanne, P. & Tella, S., 2008, Uudistuva ja kehittyvä ainedidaktiikka: Ainedidaktinen symposiumi 8.2.2008 Helsingissä. Osa 2 / Arto Kallioniemi (toim.). s. 737-750 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2007

Can we afford any more affordances? foreign language education specific reflections

Tella, S. & Harjanne, P., 2007, Opettajankoulutuksen muuttuvat rakenteet: Ainedidaktinen symposium 9.2.2007. Merenluoto, K., Virta, A. & Carpelan, P. (toim.). Turku: Turun yliopisto, s. 500-506 7 Sivumäärä (Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja. B; nro 77).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Foreign language didactics, foreign language teaching and transdisciplinary affordances

Harjanne, P. & Tella, S., 2007, Foreign languages and multicultural perspectives in the European context. Koskensalo, A., Smeds, J., Kaikkonen, P. & Kohonen, V. (toim.). Berlin: Lit Verlag, s. 197-225 29 Sivumäärä (Dichtung - Wahrheit - Sprache; Vuosikerta Band 9-10).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Task-based language teaching: challenging emphases

Harjanne, P. & Tella, S., 2007, TBLT 2007: 2nd International Conference on Task-Based Language Teaching, University of Hawaii, September 20th-22nd 2007 : online proceedings.

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Vieraan kielen viestinnällinen suullinen harjoittelu - haasteita ja mahdollisuuksia

Harjanne, P., 2007, julkaisussa : Tempus. 42, 2, s. 12-14 3 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Viestinnälliseen tehtävään perustuva kieltenopetus

Harjanne, P., 2007, Tutkimusperustainen opettajankoulutus ja kestävä kehitys: Ainedidaktinen symposiumi Helsingissä 3.2.2006 : osa 2 / Jari Lavonen (toim.). Vuosikerta 286. s. 521-535 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Viestinnällisen suullisen harjoittelun toteutuminen kieliluokassa: tapausesimerkki ruotsin opetuksesta

Harjanne, P., 2007, Opettajankoulutuksen muuttuvat rakenteet: ainedidaktinen symposium 9.2.2007 / Kaarina Merenluoto, Arja Virtanen & Pia Carpelan (toim.). Vuosikerta 77. s. 433-439 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Vieraan kielen viestinnällinen suullinen harjoittelu - metodologinen perusta

Harjanne, P., 2006, julkaisussa : Didacta Varia. 11, 2, s. 150-156 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

2005

Kieltenopettaja työnsä tutkijana: tutkimusmetodologiset affordanssit ja oma polkuni

Harjanne, P., 2005, Ainedidaktiikan ja oppimistutkimuksen haasteet opettajankoulutukselle: ainedidaktinen symposium 11.2.2005. Vuosikerta 75. s. 322- 331 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2004

Kielididaktiikan nykypainotuksia

Tella, S. & Harjanne, P., 2004, julkaisussa : Didacta Varia. 9, 2, s. 25–52 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

Vieraiden kielten didaktiikka, didaktinen opetus–opiskelu–oppimisprosessi ja kieltenopetus

Tella, S. & Harjanne, P., 2004, Eurooppalainen ulottuvuus: Ainedidaktinen symposiumi Helsingissä 6.2.2004. Ahonen, S. & Siikaniva, A. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos, s. 444-463 20 Sivumäärä (Tutkimuksia / Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos; nro 252).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Viestinnällinen suullinen harjoittelu

Harjanne, P., 2004, Avauksia opsiin. Opetushallitus

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Yksi polku opettajasta tutkivaksi opettajaksi – intressinä vieraan kielen viestinnällinen suullinen harjoittelu

Harjanne, P. M., 2004, Theoria et Praxis. Loima, J. (toim.). s. 45-61 16 Sivumäärä (Viikin normaalikoulun julkaisuja 1).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2003

Suullisen kielitaidon harjoittelu didaktisen opetus–opiskelu–oppimisprosessin viitekehyksessä

Harjanne, P. M., 2003, Aineenopettajakoulutuksen vaihtoehdot ja tutkimus 2002. Meisalo, V. (toim.). Helsinki, Vuosikerta Tutkimuksia 241. s. 421–435 14 Sivumäärä (Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Vieraan kielen viestinnällinen suullinen harjoittelu pedagogisena toimintana

Harjanne, P. M., 2003, Kasvatuksen yhteisöt - uupumusta, häirintää vai yhteisöllistä kasvua?. Sinevaara-Niskanen, H. & Rajala, R. (toim.). (Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja 2).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2000

Hyvä kielenoppija

Harjanne, P., 2000, Kom med! 3, Opettajan materiaali. WSOY

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Kom med! 1, Opettajan materiaali

Bulut S., Harjanne P., Heino A., Kristiansen I. & Nupponen M., 2000, WSOY.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Kom med! 3, Arbetsbok

Harjanne P., Heino A., Nupponen M., Anttila T. & Ekelund K. , 2000, WSOY.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Kom med! 3, Opettajan materiaali

Harjanne P., Heino A., Nupponen M., Anttila T. & Ekelund K. , 2000, WSOY.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Kom med! 3, Textbok

Ekelund K., Harjanne P., Heino A. & Nupponen M. , 2000, WSOY.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Opiskelun itsearviointi

Harjanne, P., 2000, Kom med! 3, Opettajan materiaali. WSOY

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Vieraan kielen sanojen oppimisesta

Harjanne, P., 2000, Kom med! 3, Opettajan materiaali. WSOY

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Harjanne, P., 2000, Kom med! 3, Opettajan materiaali. WSOY

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

1999

Kom med! 1, Arbetsbok

Bulut S., Harjanne P., Heino A., Kristiansen I. & Nupponen M. , 1999, WSOY.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Kom med! 1, Textbok

Bulut S., Harjanne P., Heino A., Kristiansen I. & Nupponen M. , 1999, WSOY.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

1998

Mot nya mål 3, Arbetsbok

Harjanne P., Heino A., Nupponen M., Anttila T. & Ekelund K. , 1998, WSOY.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Mot nya mål 3, Kokeet

Harjanne P., Heikari S., Heino A. & Nupponen M. , 1998, WSOY.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Mot nya mål 3, Opettajan materiaali

Harjanne P., Heino A. & Nupponen M. , 1998, WSOY.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Mot nya mål 3, Textbok

Ekelund K., Harjanne P., Heino A. & Nupponen M., 1998, WSOY.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

1997

Kompisar 2, Textbok

Kristiansen I. & Kristiansen E., työryhmä Bulut S., Harjanne P., Heino A., Mantsinen P. & Nupponen M. , 1997, WSOY.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Mot nya mål 1, Opettajan materiaali ja kokeet

Kristiansen I., Bulut S., Harjanne P., Heino A. & Nupponen M. , 1997, WSOY.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Mot nya mål 2, Opettajan materiaali

Kristiansen I., Bulut S., Harjanne P., Heino A. & Nupponen M. , 1997, WSOY.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen