Pirjo Harjanne

Kielididaktiikan dosentti, Helsingin yliopiston Opettajien akatemian jäsen, Vastuullinen tutkija

1991 …2019
Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Julkaisut 1991 2019

Suodatin
Konferenssiartikkeli
2010

Vieraiden kielten opetus Suomessa - nykytilanteen tarkastelua: KIELO-tutkimushankkeen taustaa ja teoriaa

Harjanne, P. M. & Tella, S., 2010, Toisensa kohtaavat ainedidaktiikat: ainedidaktinen symposiumi 13.2.2009 Tampereella. Ropo, E., Silfverberg, H. & Soini, T. (toim.). Tampere: Tampereen yliopisto, s. 35-48 14 Sivumäärä (Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja. A; nro 31).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2009

Teaching and study practices in Finnish foreign language classrooms

Harjanne, P. & Tella, S., 2009, TBLT 2009: 'Tasks: context, purpose, and use' : 3rd Biennial International Conference on Task-based Language Teaching, 13-16 September 2009, Lancaster University : conference presentations.

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2008

Strong signals in foreign language education, with a view to future visions

Harjanne, P. & Tella, S., 2008, From brawn to brain: strong signals in foreign language education : proceedings of the ViKiPeda-2007 Conference in Helsinki, May 21-22, 2007 / Seppo Tella (ed.). Tella, S. (toim.). Helsinki: University of Helsinki, s. 55-84 30 Sivumäärä (Research report / University of Helsinki, Department of Applied Sciences of Education; nro 290).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Vieraiden kielten opetuksen didaktisia, yhteiskunnallisia ja metodologisia lähtökohtia - tutkimushankkeen teoreettisen taustan kehittelyä

Harjanne, P. & Tella, S., 2008, Uudistuva ja kehittyvä ainedidaktiikka: Ainedidaktinen symposiumi 8.2.2008 Helsingissä. Osa 2 / Arto Kallioniemi (toim.). s. 737-750 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2007

Can we afford any more affordances? foreign language education specific reflections

Tella, S. & Harjanne, P., 2007, Opettajankoulutuksen muuttuvat rakenteet: Ainedidaktinen symposium 9.2.2007. Merenluoto, K., Virta, A. & Carpelan, P. (toim.). Turku: Turun yliopisto, s. 500-506 7 Sivumäärä (Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja. B; nro 77).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Task-based language teaching: challenging emphases

Harjanne, P. & Tella, S., 2007, TBLT 2007: 2nd International Conference on Task-Based Language Teaching, University of Hawaii, September 20th-22nd 2007 : online proceedings.

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Viestinnälliseen tehtävään perustuva kieltenopetus

Harjanne, P., 2007, Tutkimusperustainen opettajankoulutus ja kestävä kehitys: Ainedidaktinen symposiumi Helsingissä 3.2.2006 : osa 2 / Jari Lavonen (toim.). Vuosikerta 286. s. 521-535 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Viestinnällisen suullisen harjoittelun toteutuminen kieliluokassa: tapausesimerkki ruotsin opetuksesta

Harjanne, P., 2007, Opettajankoulutuksen muuttuvat rakenteet: ainedidaktinen symposium 9.2.2007 / Kaarina Merenluoto, Arja Virtanen & Pia Carpelan (toim.). Vuosikerta 77. s. 433-439 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2005

Kieltenopettaja työnsä tutkijana: tutkimusmetodologiset affordanssit ja oma polkuni

Harjanne, P., 2005, Ainedidaktiikan ja oppimistutkimuksen haasteet opettajankoulutukselle: ainedidaktinen symposium 11.2.2005. Vuosikerta 75. s. 322- 331 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2004

Vieraiden kielten didaktiikka, didaktinen opetus–opiskelu–oppimisprosessi ja kieltenopetus

Tella, S. & Harjanne, P., 2004, Eurooppalainen ulottuvuus: Ainedidaktinen symposiumi Helsingissä 6.2.2004. Ahonen, S. & Siikaniva, A. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos, s. 444-463 20 Sivumäärä (Tutkimuksia / Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos; nro 252).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Yksi polku opettajasta tutkivaksi opettajaksi – intressinä vieraan kielen viestinnällinen suullinen harjoittelu

Harjanne, P. M., 2004, Theoria et Praxis. Loima, J. (toim.). s. 45-61 16 Sivumäärä (Viikin normaalikoulun julkaisuja 1).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2003

Suullisen kielitaidon harjoittelu didaktisen opetus–opiskelu–oppimisprosessin viitekehyksessä

Harjanne, P. M., 2003, Aineenopettajakoulutuksen vaihtoehdot ja tutkimus 2002. Meisalo, V. (toim.). Helsinki, Vuosikerta Tutkimuksia 241. s. 421–435 14 Sivumäärä (Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Vieraan kielen viestinnällinen suullinen harjoittelu pedagogisena toimintana

Harjanne, P. M., 2003, Kasvatuksen yhteisöt - uupumusta, häirintää vai yhteisöllistä kasvua?. Sinevaara-Niskanen, H. & Rajala, R. (toim.). (Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja 2).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu