Valokuva Raili Hilden

Raili Hilden

Apulaisprofessori

  • PL 9 (Siltavuorenpenger 3A)

    00014

    Suomi

1981 …2021

Tutkimustuotoksia vuodessa

Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Henkilökohtainen profiili

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Raili Hildén työskentelee kielididaktiikan apulaisprofessorina Kasvatustieteellisen tiedekunnan Kasvatustieteen osastossa. Hän on kielitaidon arvioinnin dosentti, jolla on laaja kokemus ja asiantuntemus erilaisista kehittämishankkeista ja hallinnollisista tehtävistä (esim. kaksikielinen aineenopettajakoulutus ja kansainvälisen ja englanninkielisen maisteriohjelman kehittäminen). Hän on toiminut erilaissa kansainvälisissä ja kansallisissa asiantuntijatehtävissä, joista tällä hetkellä merkittävimmät ovat Ylioppilastutkintolautakunnan kielivaliokunnan puheenjohtajuus ja ruotsin ainejaoksen puheenjohtajuus. 

Hildénin tutkimus painottuu kielitaidon arviointiin ja arvioinnin merkitykseen palautteenantajana ja informaatio-ohjauksen välineenä. Arviointitietoa tarvitaan koulutusjärjestelmän eri tasoilla kertomaan, miten oppilaat saavuttavat opetussuunnitelman perusteissa asetetut tavoitteet, miten opetusta tulee kehittää ja miten oppimistulokset heijastavat tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.   Hildén oli vahvasti mukana kielten opetusuunnitelman perusteiden uudistuksessa 2003-2004, jolloin eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikkoa sovellettiin suomalaiseen kielikoulutukseen edelläkävijänä koko maanosassa. Vuosina 2012- 2014 Hildén johti kielten oppimistulosten kansallista arviointihanketta, jonka tulosten pohjalle rakentuivat nyt voimassa olevat kielten opetussuunnitelmien perusteet. Hän on ollut mukana myös nykyisten opetusuunnitelmaperusteiden (POPS 2014, LOPS 2019) arviointiohjeiden ja päättöarvosanakriteerien laadinnassa.

Hildénin tutkimus- ja kehitystoiminta kattaa kansainvälisiä ja kansallisia yhteistyöhankkeita, joista useimpia hän on johtanut tai koordinoinut. Hankkeet ovat liittyneet taitotasoasteikon soveltamiseen, opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen ja erityisesti suullisen kielitaidon opetukseen ja arviointiin.

Suomalaisen ylioppilastutkinnon kielikokeiden kehittäminen niiden digitaalistuessa on ajankohtainen haaste, jonka myötä myös puhumisen kokeen liittäminen tutkintoon on vähitellen mahdollista. Tämä on yksi Hildénin johtaman Suomen Akatemian rahoittaman DigiTala-hankkeen tavoitteista. 

Hildén osallistuu säännöllisesti kasvatustieteen ja didaktiikan alan konferensseihin ja seminaareihin ja esittelee niissä tutkimustuloksiaan. Hän pitää esityksiä opettajien koulutustilaisuuksissa kotimaassa ja ulkomailla, käy opettajanvaihtovierailuilla ja julkaisee yleistajuisia artikkeleita. Hän antaa myös haastatteluja ja asiantuntijapuheenvuoroja erilaisissa medioissa.

 

Asemat yliopiston ulkopuolella

Kielivaliokunnan pj., Ruotsin jaoksen pj., Finnish National Matriculation Examination Board

1 tammikuuta 201631 joulukuuta 2021

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • kielipedagogiikka
  • kieltenopetus
  • kielitaidon arivointi
  • opettajatutkimus
  • opettajankoulutus
  • Suullisen kielitaidon arviointi
  • arvioinnin seuraukset
  • oppija-autonomia

Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö

Viimeisin maa-/aluetasolla toteutettu yhteistyö. Saat tarkempia lisätietoja pisteitä napauttamalla, tai