Valokuva: Sami Paavola
  • PL 9 (Siltavuorenpenger 1A)

    00014

    Suomi

19982019
Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Henkilökohtainen profiili

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Olen apulaisprofessori (alue: Digitalisaatio työelämässä) Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa ja vedän Digitaalinen Oppiminen ja Työ tutkimusryhmää. Tutkimusryhmä kuuluu Toiminnan, kehityksen ja oppimisen tutkimusyksiköön (CRADLE), joka on osa tiedekunnan Oppiminen, Kulttuuri ja Interventiot asiantuntijaryhmää. Päätutkimusalueeni liikkuvat teknologian tukeman yhteisöllisen työn ja oppimisen sekä oppimisen filosofian (erityisesti siellä epistemologian ja metodologian) alueilla. Väitöskirjani (2006) koski abduktiivisia hypoteesien ja uusien ideoiden hakemisen menetelmiä. Muut julkaisuni ovat käsitelleet oppimisen ja kognition metaforia (tiedon hankinta, osallistuminen, tiedon luominen), trialogista lähestymistapaa yhteisölliseen oppimiseen sekä tietomallintamisen (engl. BIM) käyttöä rakennushankkeissa. Tutkimukseni keskittyy tietotyötä ja digitalisaatiota, käytäntöperusteisia tutkimusmetodologioita, ihmisen hajautettua kognitiota ja yhteisöllistä oppimista ja työtä koskeviin malleihin ja teorioihin.

Ks. myös: http://helsinki.academia.edu/SamiPaavola

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • 611 Filosofia

Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö Viimeisin maatasolla toteutettu yhteistyö. Saat syvempiä lisätietoja pisteitä napsauttamalla.

Julkaisut 1998 2019

Introduction: what are knowledge work practices in education? How can we study and promote them?

Karlgren, K., Paavola, S. & Ligorio, M. B., 22 lokakuuta 2019, julkaisussa : Research Papers in Education. 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Beyond the distinction between tool and sign: Objects and artifacts in human activity

Miettinen, R. & Paavola, S., 2018, The Cambridge Handbook of Sociocultural Psychology. Rosa, A. & Valsiner, J. (toim.). 2nd edition toim. Cambridge, UK: Cambridge University Press, s. 148-162 15 Sivumäärä (Cambridge Handbooks in Psychology).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaEnsyklopedia-artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Bridging the lifecycle: A case study on facility management infrastructures and uses of BIM

Miettinen, R., Kerosuo, H., Metsälä, T. & Paavola, S., 2018, julkaisussa : Journal of Facilities Management. 16, 1, s. 2-16 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Community of inquiry and inquiry-based learning

Paavola, S. & Hakkarainen, K., 2018, Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Peters, M. A. (toim.). Singapore: Springer

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Dynamics of design collaboration. BIM models as intermediary digital objects

Paavola, S. & Miettinen, R., 2018, julkaisussa : Computer Supported Cooperative Work. 27, 3-6, s. 1113-1135 23 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Projektit 2003 2018

Aktiviteetit 1997 2019

Osmith Vides Contreras

Liubov Vetoshkina (Isäntä), Sami Paavola (Isäntä)
24 kesäkuuta 20192 heinäkuuta 2019

Aktiviteetti: Vierailijan isännöinnin tyypitIsännöity akateeminen vierailu Helsingin yliopistossa

Supervisor of a Master's thesis by Jiang Huang

Sami Paavola (Ohjaaja)
2017

Aktiviteetti: TutkimustyypitMuun opinnäytteen ohjaus (pro gradu, lisensiaattityö)

When Social Science Meets LEAN and BIM, 5th International Workshop

Sami Paavola (Puhuja: pääpuhuja (keynote))
26 tammikuuta 201727 tammikuuta 2017

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Supervisor of a Master's thesis by Paulo de Tarso Fonseca Silva

Sami Paavola (Ohjaaja)
2017

Aktiviteetti: TutkimustyypitMuun opinnäytteen ohjaus (pro gradu, lisensiaattityö)