20132019
Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Henkilökohtainen profiili

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Väitöskirjaprojektissani tutkin, miten suomenkieliset ranskanoppijat sekä äidinkieliset suomen- ja ranskanpuhujat tekevät pyyntöjä. Tutkimuksessani on kaksi näkökulmaa: oppijakielen kehitystä analysoiva (pyyntöstrategiat vieraassa kielessä) sekä kontrastiivinen lähestymistapa (suomen ja ranskan vertailu). Aineisto koostuu Oral Discourse Completion Test -menetelmällä keräämistäni oppijaranskan-, suomen- ja ranskankielisistä pyynnöistä, metapragmaattisesta jälkihaastattelusta sekä Kotimaisten kielten keskuksen ja ICAR-laboratorion (Université Lyon 2) keräämistä aidoista suomalaisista ja ranskalaisista asiointitilanteista (R-kioski ja ”bureau de tabac”). Analyysissä hyödynnän sekä laadullisia että tilastollisia menetelmiä. Tavoitteenani on selvittää, miten pyyntöjen tekeminen eroaa mm. (epä)suoruuden ja puhuttelumuotojen suhteen oppijakielessä ja äidinkielessä sekä suomen ja ranskan välillä.

Minulla on ranskan ja englannin aineenopettajan koulutus. Helsingin yliopistossa olen opettanut seuraavilla kursseilla: Kielen oppimisen näkökulmia (kielten kandiohjelman kurssi, kesä 2018, Avoin yliopisto), Ilmiöpohjaisen projektioppimisen kurssi tuleville aineenopettajille (kevät 2017, yhdessä Outi Haataisen kanssa), Puhumalla pärjää - oppijapuheen analysointia ja arviointia (maisteritason kurssi, kevät 2016, useiden muiden opettajien kanssa), Metodikurssi romaanisten kielten opiskelijoille (yksittäinen luento syksyllä 2016).

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Tieteenalat

  • 6121 Kielitieteet
  • pragmatiikka
  • vieraan kielen opetus ja oppiminen
  • oppijakieli
  • kohteliaisuus
  • puhuttelu

Julkaisut 2013 2019

  • 2 Artikkeli
  • 2 Konferenssiartikkeli
  • 1 Kirjan luku tai artikkeli
  • 1 Pro gradu

Forms of address choices among Finnish and French university students and native French teachers

Holttinen, T. E. & Isosävi, J. M., 23 tammikuuta 2019, (Hyväksytty/In press) Address forms across cultures in educational settings . Bayyurt, Y., Hatipoğlu, Ç. & Marti, L. (toim.). John Benjamins Publishing Company

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kohtelias ilman fraaseja

Holttinen, T. E., 12 toukokuuta 2018, julkaisussa : Aamulehti.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliYleistajuinen

« Passe-moi le sel » vs « Pourriez-vous me passer le sel, s’il vous plaît ? » ‒ Le développement des stratégies de requête chez les apprenants finnophones de FLE

Julkaisun otsikon käännös: "Passe-moi le sel" vs. "Pourriez-vous me passer le sel, s'il vous plaît?" - Pyyntöstrategioiden kehittyminen suomenkielisillä ranskanoppijoillaHolttinen, T. E., 1 joulukuuta 2017, Connaissances et Usages en L2. Granget, C., Dat, M-A., Guedat-Bittighoffer, D. & Cuet, C. (toim.). Les Ulis: EDP sciences, 24 Sivumäärä 00004. (SHS Web of Conferences; nro 38).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Projekti opettaa - opettaja ohjaa

Holttinen, T. E. & Haatainen, O. M., 2017, julkaisussa : Tempus. 2017, 4, s. 16-17 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Stratégies de requête dans un bureau de tabac et dans son équivalent finlandais R-kioski

Holttinen, T., 2016, julkaisussa : SHS Web of Conferences. 27, 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKonferenssiartikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Projektit 2013 2019

Miten puhutella? Puhuttelutapojen vaihtelu ja muutos

Lappalainen, H., Rouhikoski, A., Nuolijärvi, P., Havu, E., Tuomarla, U., Isosävi, J., Pajusalu, R., Tiittula, L., Mononen, K., Fremer, M., Arppe, E., Holttinen, T., Piippo, I., Vecsernyes, I., Eskola, K., Peterson, E. & Vehkanen, M.

Unknown funder

01/01/201431/12/2018

Projekti: Helsingin yliopiston kolmivuotinen tutkimushanke

Aktiviteetit 2015 2018

  • 13 Public Talks
  • 9 Konferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen
  • 1 Suullinen esitys
  • 1 Akateeminen vierailu toiseen organisaatioon

Sinä vai te? Puhuttelu meillä ja muualla

Tuuli Emilia Holttinen (Puhuja: esitelmän pitäjä), Johanna Isosävi (Puhuja: esitelmän pitäjä)
3 lokakuuta 2018

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitPublic Talks

Comparative Approaches to Pragmatics

Tuuli Holttinen (Järjestäjätoimikunnan jäsen)
22 maaliskuuta 201823 maaliskuuta 2018

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Exploring and Assessing Pragmatic Aspects of L1 and L2 Communication: From Needs Analysis through Monitoring to Feedback

Tuuli Holttinen (Puhuja: esitelmän pitäjä)
25 heinäkuuta 201827 heinäkuuta 2018

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Comparative Approaches to Pragmatics

Tuuli Holttinen (Puhuja: esitelmän pitäjä)
22 maaliskuuta 201823 maaliskuuta 2018

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Sociolinguistics Symposium 22

Johanna Isosävi (Puhuja: esitelmän pitäjä), Tuuli Emilia Holttinen (Puhuja: esitelmän pitäjä)
27 kesäkuuta 201830 kesäkuuta 2018

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Lehdistö/media

Kohteliaisuus on kuulijan korvassa

Tuuli Emilia Holttinen & Johanna Isosävi

25/02/2019

1 kohde/ medianäkyvyys

Lehdistö/media