Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Henkilökohtainen profiili

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

I am Professor of Adult Education and Director of the Center for Research on Activity, Development and Learning (CRADLE) at University of Helsinki. I am also Professor Emeritus of Communication at University of California, San Diego.

I apply and develop cultural-historical activity theory as a framework in studies of transformations and learning processes in work activities and organizations. I am known for the theory of expansive learning and for the interventionist methodology of developmental work research.

My most recent book is From Teams to Knots: Activity-Theoretical Studies of Collaboration and Learning at Work, published by Cambridge University Press in 2008.

I have received an honorary professorship from University of Birmingham in UK and an honorary doctorate from University of Oslo in Norway. I have currently visiting appointments at Kansai University in Osaka, Japan, at Lancaster University in UK, at University of Oslo, and at University of Warwick in UK.

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • kulttuuri-historiallinen toiminnan teoria
  • ekspansiivisen oppimisen teoria
  • kehittävä työntutkimus
  • muutoslaboratorio

Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö Viimeisin maatasolla toteutettu yhteistyö. Saat syvempiä lisätietoja pisteitä napsauttamalla.

Julkaisut 1978 2019

Activity Theory and Medical Education: Foundations, findings and future perspectives

Engeström, Y., Bleakley, A., Dornan, T., Meijer, L. & Pyörälä, E., 26 elokuuta 2019.

Tutkimustuotos: KonferenssimateriaalitKonferenssiesitysTutkimusvertaisarvioitu

Open access

Collective concept formation in educational management: An intervention study in São Paulo, Brazil

Ferreira Lemos, M. & Engeström, Y., 2018, julkaisussa : Eesti Haridusteaduste Ajakiri . 6, 1, s. 32-56 25 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Cultural-historical activity theory: founding insights and new challenges

Sannino, A. & Engeström, Y., 2018, julkaisussa : Cultural-Historical Psychology. 14, 3, s. 43-56 14 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Defensive and Expansive Cycles of Learning: A Study of Home Care Encounters

Nummijoki, J., Engeström, Y. & Sannino, A., 2018, julkaisussa : Journal of the Learning Sciences. 27, 2, s. 224-264 41 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Formative Interventions for Expansive Learning and Transformative Agency: [Reprint]

Sannino, A., Engeström, Y. & Lemos, M., 2018, Cultural-Historical Activity Theory Approaches to Design-Based Research. Cole, M., Penuel, W. R. & O'Neill, K. (toim.). London: Routledge, s. 113-147 35 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Projektit 2006 2018

  • 4 Päättynyt

Aktiviteetit 1995 2019

AMEE 2019

Yrjö Engeström (Puhuja: esitelmän pitäjä), Alan Bleakley (Puhuja: esitelmän pitäjä), Tim Dornan (Puhuja: esitelmän pitäjä), Loes Meijer (Puhuja: esitelmän pitäjä), Eeva Pyörälä (Puheenjohtaja)
24 elokuuta 201928 elokuuta 2019

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Bodil Svendsen

Yrjö Engeström (Isäntä)
12 toukokuuta 201613 toukokuuta 2016

Aktiviteetti: Vierailijan isännöinnin tyypitIsännöity akateeminen vierailu Helsingin yliopistossa

Lina Markauskaite

Yrjö Engeström (Isäntä)
31 lokakuuta 20164 marraskuuta 2016

Aktiviteetti: Vierailijan isännöinnin tyypitIsännöity akateeminen vierailu Helsingin yliopistossa

Tony Burner

Yrjö Engeström (Isäntä)
4 heinäkuuta 20168 heinäkuuta 2016

Aktiviteetti: Vierailijan isännöinnin tyypitIsännöity akateeminen vierailu Helsingin yliopistossa

Bodil Svendsen

Yrjö Engeström (Isäntä)
4 heinäkuuta 20168 heinäkuuta 2016

Aktiviteetti: Vierailijan isännöinnin tyypitIsännöity akateeminen vierailu Helsingin yliopistossa