Arvioinnin työväline

Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset

Kuvaus

Arvioinnin monipuolisuus ei liity ainoastaan siihen, että arviointi tehdään erilaisia menetelmiä käyttäen. Monipuolinen arviointi edellyttää, että arvioinnin kohteet, tehtävät, menetelmät, ajankohdat, toimijat ja oppilaan roolit vaihtuvat.

Arvioinnin työväline soveltuu peruskouluun ja lukioon
• opettajan oman arviointityön suunnitteluun
• yhteissuunnitteluun kollegoitten ja koko työyhteisön kanssa
• arvioinnin toteutuksen tueksi oppilaiden kanssa.

Työväline koostuu korteista ja suunnittelupohjista. Kortit on suunniteltu sekä opettajien että eri-ikäisten oppilaiden käyttöön. Oppilaiden osuus soveltuu parhaiten käytettäväksi perusopetuksen neljäsluokkalaisten tai heitä vanhempien kanssa.

Yksi korttien keskeisistä tehtävistä on arviointiin liittyvien asioiden sanallistaminen. Kun rakennat omia arvioinnin käytäntöjäsi, kortit auttavat vastaamaan oleellisimpiin kysymyksiin. Näin saat aikaan selkeät ja ymmärrettävät ohjeet sekä perustelut omalle arviointityöllesi. Korttien tarkoituksena on myös konkretisoida arviointia oppilaille niin, että arviointi ja siitä annettava palaute alkaa muodostua oppilaan oppimisen taidoksi.
Tunnustuksen arvoKansallinen
YksikötSuomen arviointiyhdistys