Ääni ja vimma - Media-arjen murros 1960-luvun Suomessa

  • Peltonen, Matti, (Projektinjohtaja)
  • Kilpiö, Kaarina, (Osallistuja)
  • Kuusi, Hanna (Osallistuja)
  • Kortti, Jukka (Osallistuja)
  • Laitamo, Mikko (Osallistuja)

Kuvaus

Tutkimushanke käsitteli kolmea "arkista" kenttää audiovisuaalisessa mediakulttuurissa. Mediakulttuurin murroksen tutkimus on tässä hankkeessa yhtäältä mentaliteettien historian tutkimusta, toisaalta arkipäivän ja kulutuksen historian tutkimusta.

Kilpiön osuus liittyi televisiomainontaan. Keskeinen osa televisiomainosta on sen musiikki ja ääni. 1960-luku merkitsi uutta vaihetta suomalaisen musiikin historiassa. Uutta oli varsinkin nuorisolle suunnattu musiikkituotanto ja sen tunkeutuminen julkiseen ohjelmatoimintaan.

Tutkimusryhmään kuuluvat Matti Peltonen, Kaarina Kilpiö, Jukka Kortti, Hanna Kuusi ja Mikko Laitamo.
TilaPäättynyt
Todellinen alku/loppupvm01/09/199931/12/2002

Tieteenalat

  • 615 Historia ja arkeologia
  • mediahistoria
  • 613 Taiteiden tutkimus
  • mainosmusiikki
  • televisiomusiikki
  • elokuvamusiikki
  • äänimainonta