Kansalaisuus, toimijuus ja erot toisen asteen koulutuksessa - painopisteenä ammatillinen koulutus

    Projektin yksityiskohdat

    Kuvaus

    Tutkimushankkeessa kysytään, miten kansalaisuus ja erot rakentuvat toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa, ja miten opettajat ja oppilaat asetetaan ja asettuvat toimijoiksi tällä kentällä. Ammatillista koulutusta tarkastellaan osana toisen asteen koulutusta, lukioon ja muihin koulutuspolkuihin suhteutettuna. Hankkeen etnografisissa ja elämänhistoriallisissa osatutkimuksissa tarkastellaan kulttuurisia prosesseja toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa sekä koulutuksellisissa siirtymissä. Instituutioiden käytäntöjä tarkastellaan koulutus- ja työvoimapoliittisessa sekä EU- ja historiallisessa kontekstissa. Keskeisiä ovat opiskelijoiden ja opettajien kokemukset ja merkityksenannot ammatilliselle koulutukselle sekä toisen asteen koulutusvalinnoille. Eron eri ulottuvuudet, kuten sukupuoli, sosiaalinen tausta, etnisyys, seksuaalisuus, erityisopetustausta, alueellisuus ja ikä ovat keskeisiä näkökulmia. Dialogissa kentän toimijoiden kanssa etsitään mukaan ottavia prosesseja ja pedagogisia käytäntöjä.

    Projektissa ovat olleet mukana myös opiskelijat Maire Antikainen, Asko Kauppinen ja Elina Ikävalko.

    Suomen Akatemia rahoittaa projektia 2010-2013.
    TilaPäättynyt
    Todellinen alku/loppupvm01/01/201031/12/2013

    Rahoitus

    • Unknown funder: 500 000,00 €

    Tieteenalat

    • 516 Kasvatustieteet
    • toisen asteen koulutus, ammatillinen koulutus, kansalaisuus, toimijuus, erot, etnografinen tutkimus

    Tutkimustuotos

    • 11 Artikkeli
    • 2 Kirjan luku tai artikkeli
    • 1 Kirja

    Bodies of Latent Potential: Abled Imaginary and National Belonging in Finnish Cultural Texts about Swimming

    Vaahtera, T. & Lappalainen, S., 2018, julkaisussa : Pedagogy, Culture and Society. 26, 4, s. 593-607 15 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

    Open access
    Tiedosto

    Educating ‘Euro-citizens’: A Study of a Vocational Uppers Secondary Programme in Health Care and Social Services in a Finnish (Sub)Urban Setting

    Lappalainen, S., 2017, Second International Handbook of Urban Education. Pink, W. T., Noblit, G. W., Öhrn, E. & Weiner, G. (toim.). Cham: Springer International Publishing AG, s. 719-734 16 Sivumäärä (Springer International Handbooks of Education).

    Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

    Staying in the comfort zones – Low expectations in vocational education and training mathematics teaching in Sweden and Finland

    Rosvall, P-Å., Hjelmér, C. & Lappalainen, S., 2017, julkaisussa : European Educational Research Journal. 16, 4, s. 425-439 15 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu