Projekteja vuodessa
Projektin yksityiskohdat
Kuvaus (abstrakti)
Tämä hanke pyrkii selvittämään vierasperäisen korostuksen prosodisia osatekijöitä sekä näiden osatekijöiden kehittymistä suomea äidinkielenään puhuvien ranskan oppijoiden puheessa. Lisäksi hankkeessa tutkitaan sidontaa sekä tutkimuskohteena olevien piirteiden (prosodian ja sidonnan) roolia ymmärrysongelmien synnyssä.
Hankkeessa käytetään instrumentaalisen ja kokeellisen fonetiikan metodeja sekä keskustelunanalyysiä. Hankkeessa tutkitaan kolmenlaista aineistoa: auditiivista, audiovisuaalista ja kokeellista.
Hanke tuo uutta tieteellistä ja/tai metodologista tietoa prosodian, vierasperäisen korostuksen, kielenoppimisen, kontrastiivisen kielentutkimuksen ja keskustelunanalyysin poikkitieteellisille kentille.
Hankkeen tulokset ovat suoraan sovellettavissa ranskan opetukseen koulutuksen eri tasoilla peruskouluista yliopistoihin. Täten hankkeella on myös suuri yhteiskunnallinen vaikutus.
Hankkeessa käytetään instrumentaalisen ja kokeellisen fonetiikan metodeja sekä keskustelunanalyysiä. Hankkeessa tutkitaan kolmenlaista aineistoa: auditiivista, audiovisuaalista ja kokeellista.
Hanke tuo uutta tieteellistä ja/tai metodologista tietoa prosodian, vierasperäisen korostuksen, kielenoppimisen, kontrastiivisen kielentutkimuksen ja keskustelunanalyysin poikkitieteellisille kentille.
Hankkeen tulokset ovat suoraan sovellettavissa ranskan opetukseen koulutuksen eri tasoilla peruskouluista yliopistoihin. Täten hankkeella on myös suuri yhteiskunnallinen vaikutus.
Tila | Käynnissä |
---|---|
Todellinen alku/loppupvm | 01/09/2020 → … |
Rahoitus
- Maija Lehtosen rahasto
Tieteenalat
- 6121 Kielitieteet
- ranskan kieli
- prosodia
- intonaatio
- vierasperäinen korostus
- ymmärrysongelmat
- sidonta
- fonetiikka
- keskustelunanalyysi
- vuorovaikutus
Projektit
- 2 Aktiivinen
-
Interphonologie du français contemporain - IPFC-finnois
Wiklund, M., Buchart, M. & Racine, I.
19/04/2023 → …
Projekti: Tutkimusprojekti
-
Millä tavalla kaunokirjallisen tekstin käyttö vaikuttaa ranskan intonaation oppimiseen?
01/10/2018 → …
Projekti: Tutkimusprojekti
Tutkimustuotos
- 1 Artikkeli
-
L’intonation des énoncés interrogatifs dans la parole des apprenants finnophones du français
Wiklund, M. & Riippa, A., 10 lokak. 2022, julkaisussa: Journal of French Language Studies. 32, 3, s. 383-411 29 SivumääräJulkaisun otsikon käännös :Kysymyslauseiden intonaatio suomea äidinkielenään puhuvien ranskan kielen oppijoiden puheessa Tutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open accessTiedosto
Aktiviteetit
-
Isabelle Racine
Mari Wiklund (Isäntä)
12 huhtik. 2023 → 22 huhtik. 2023Aktiviteetti: Vierailijan isännöinnin tyypit › Isännöity akateeminen vierailu Helsingin yliopistossa
-
Pourquoi faire lire du théâtre en classe de FLE ? Traits prosodiques des exclamations produites par les apprenants finnophones du français et par les locuteurs natifs du français dans la lecture d’une pièce de théâtre
Mari Wiklund (Puhuja) & Anne Riippa (Puhuja)
17 marrask. 2022Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypit › Suullinen esitys
-
Le XXIe Congrès des Romanistes Scandinaves
Mari Wiklund (Puhuja: esitelmän pitäjä) & Anne Riippa (Puhuja: esitelmän pitäjä)
16 elok. 2022 → 20 elok. 2022Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypit › Konferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen