Lasten myötätuntoprojektit: tutkimus lasten uusista yhteiskunnallisen osallistumisen muodoista

Projektin yksityiskohdat

Kuvaus

Tämä tutkimushanke keskittyy lasten yhteiskunnallisen osallistumismuotojen, niiden sisällä tapahtuvan oppimisen sekä niitä tukevien kasvatusprosessien tutkimiseen. Tutkimalla niin ulkomaalaisia kuin kotimaisia lasten myötätuntoprojekteja tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin siitä miten tälläiset uudet yhteiskunnallisen osallistumismuodot syntyvät, kehittyvät ja miten niitä ylläpidetään osana lasten arkea. Aiheen ajankohtaisuutta korostavat viimeaikaiset tutkimustulokset, joiden mukaan nuorten yhteiskunnallinen osallistuminen on muuttamassa muotoaa, pois olemassa olevien rakenteiden sisällä tapahtuvasta toiminnasta kohti yksilöllisempiä ja lyhytkestoisempia projekteja. Vaikka ilmiö tunnetaan, ei siitä ole kuitenkaan vielä juurikaan kasvatustieteellistä tutkimusta. Hankkeen teoreettisena viitekehyksenä toimii kulttuurihistoriallinen toiminnan teoria.

Kuvaus yleisölle

Tämä tutkimushanke keskittyy lasten yhteiskunnallisen osallistumismuotojen, niiden sisällä tapahtuvan oppimisen sekä niitä tukevien kasvatusprosessien tutkimiseen. Tutkimalla niin ulkomaalaisia kuin kotimaisia lasten myötätuntoprojekteja tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin siitä miten tälläiset uudet yhteiskunnallisen osallistumismuodot syntyvät, kehittyvät ja miten niitä ylläpidetään osana lasten arkea. Aiheen ajankohtaisuutta korostavat viimeaikaiset tutkimustulokset, joiden mukaan nuorten yhteiskunnallinen osallistuminen on muuttamassa muotoaa, pois olemassa olevien rakenteiden sisällä tapahtuvasta toiminnasta kohti yksilöllisempiä ja lyhytkestoisempia projekteja. Vaikka ilmiö tunnetaan, ei siitä ole kuitenkaan vielä juurikaan kasvatustieteellistä tutkimusta. Hankkeen teoreettisena viitekehyksenä toimii kulttuurihistoriallinen toiminnan teoria.
Lyhennetty nimiMyötätuntoprojektit
AkronyymiComPro
TilaKäynnissä
Todellinen alku/loppupvm01/09/201931/08/2022

Tutkimustuotos

  • 1 Artikkeli
  • 1 Kirjallisuus- tai taidearvostelu

Book Review: Vygotsky’s Theory in Early Childhood Education and Research Russian and Western Values, Edited by Nikolay Veraksa & Sonja Sheridan

Hilppö, J., 21 toukokuuta 2020, (Hyväksytty/In press) julkaisussa : Mind, Culture, and Activity. 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKirjallisuus- tai taidearvosteluTieteellinen

Children and the COVID-19 Lockdown: From Child Perspectives to Children's Perspectives

Hilppö, J., Rainio, A., Rajala, A. & Lipponen, L., 26 huhtikuuta 2020, julkaisussa : Cultural Praxis. 2020, 26.4.2020, 6 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliYleistajuinen

Open access