Oppimisen ja koulunkäynnin tuki - Selvitys opetuksen järjestäjien näkemyksistä tuen järjestelyistä kunnissa

Projekti: Tutkimusprojekti

Projektin yksityiskohdat

Kuvaus (abstrakti)

Selvityksen tavoitteena on kartoittaa kunnissa käytössä olevia käytänteitä ja niitä ohjaavia periaatteita oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisessä ja toteuttamisessa. Selvityksen tilaaja on opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaan perustettu Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmisteleva työryhmä.

Työryhmän selvitykselle asettamat keskeiset kysymykset ovat:
1. Miten tehostetun ja erityisen tuen rajapinta määrittyy?
2. Millaisiin oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeisiin perustuen yleistä, tehostettua tai erityistä
tukea tarjotaan oppilaille?
3. Mitä konkreettisia tuen muotoja sisältyy tuen eri tasoille?

Näiden lisäksi selvityksessä kerätään tietoa oppimisen ja koulunkäynnin tuen kannalta keskeisistä teemoista, jotka nousevat aiemmista tutkimuksista ja selvityksistä. Tällä tavoin pyritään täydentämään käsitystä tuen tasojen eroista ja yhtäläisyyksistä.
TilaPäättynyt
Todellinen alku/loppupvm01/02/201731/12/2021

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • perusopetus
  • Oppimisen ja koulunkäynnin tuki