Abstrakti
Inklusiivisen kasvatuksen arvopohja rakentuu moninaisuuden arvostamiselle ja normaaliuden suppeiden rajojen avaamiselle. Asetan tässä luvussa Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD) -diagnoosin ikkunaksi, jonka läpi tarkastelen koulua lapsuutta ja normaaliutta koskevien kulttuuristen käsitysten tuottajana ja ylläpitäjä. Teen luvussa eron erilaisuuden hyväksymisen ja arvostamisen, sekä käyttäytymisen ja sen oireeksi tai häiriöksi nimeämisen välillä. Teen näiden erontekojen myötä läpinäkyväksi ideologisia merkityksenannon prosesseja, jotka mahdollistavat tietynlaisen käyttäytymisen, toiminnan, suoriutumisen ja kyvykkyyden tulkitsemisen oireiseksi ja nimeämisen yksilötason häiriöstä johtuvaksi, ja osoitan, kuinka ADHD-diagnoosi toimii keinona hallita erilaisuutta koulussa: keinona sopeuttaa normista poikkeavat oppilaat koulunpidon rakenteisiin tavalla, joka vahvistaa normaaliuden kapeita rajoja niiden purkamisen sijaan. Luvun päätteeksi käsittelen ADHD:ksi nimettyä häiriötä oppilaiden omien kokemuksen lävitse ja ehdotan myönteisen tunnistamisen teoriaa oppilaan pedagogisen tuen kehykseksi
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Otsikko | Häiriö? : Näkökulmia työrauhan säröihin koulussa |
Toimittajat | Maija Lanas, Tomi Kiilakoski |
Kustantaja | Vastapaino |
Julkaisupäivä | 31 lokak. 2022 |
ISBN (painettu) | 978-951-768-998-4 |
Tila | Julkaistu - 31 lokak. 2022 |
OKM-julkaisutyyppi | A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet