ADHD oireisessa koulussa – häiriön sosiokulttuurinen tarkastelu

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Inklusiivisen kasvatuksen arvopohja rakentuu moninaisuuden arvostamiselle ja normaaliuden suppeiden rajojen avaamiselle. Asetan tässä luvussa Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD) -diagnoosin ikkunaksi, jonka läpi tarkastelen koulua lapsuutta ja normaaliutta koskevien kulttuuristen käsitysten tuottajana ja ylläpitäjä. Teen luvussa eron erilaisuuden hyväksymisen ja arvostamisen, sekä käyttäytymisen ja sen oireeksi tai häiriöksi nimeämisen välillä. Teen näiden erontekojen myötä läpinäkyväksi ideologisia merkityksenannon prosesseja, jotka mahdollistavat tietynlaisen käyttäytymisen, toiminnan, suoriutumisen ja kyvykkyyden tulkitsemisen oireiseksi ja nimeämisen yksilötason häiriöstä johtuvaksi, ja osoitan, kuinka ADHD-diagnoosi toimii keinona hallita erilaisuutta koulussa: keinona sopeuttaa normista poikkeavat oppilaat koulunpidon rakenteisiin tavalla, joka vahvistaa normaaliuden kapeita rajoja niiden purkamisen sijaan. Luvun päätteeksi käsittelen ADHD:ksi nimettyä häiriötä oppilaiden omien kokemuksen lävitse ja ehdotan myönteisen tunnistamisen teoriaa oppilaan pedagogisen tuen kehykseksi.
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoHÄIRIÖ? Näkökulmia työrauhan säröihin koulussa
ToimittajatMaija Lanas, Tomi Kiilakoski
KustantajaVastapaino
ISBN (painettu)9789517689984
TilaHyväksytty/In press - 2022
OKM-julkaisutyyppiA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä