Aktiivinen yleisö? Tutkimus yleisön asenteista sisällön tuottamista ja jakelua sekä verkossa osallistumista kohtaan

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kuvaus

Verkko ja sosiaalinen media ovat muuttaneet mediasisältöjen tuotantoon, jakeluun ja kuluttamiseen liittyviä asetelmia. Näiden muutosten myötä mediayleisöä on kuvattu entistä aktiivisemmaksi. Muutoksesta kertovat tutkimukset ja tilastot keskittyvät yleisesti tarkastelemaan verkon ja sosi- aalisen median käyttötapoja ja yleisön toimintaa. Tässä artikkelissa näkö- kulmana on yleisön asenteiden tutkimus, eli miten yleisö arvottaa omaa rooliaan aktiivisina osallistujina. Tavoitteena on tarkastella erityisesti ylei- sön asennoitumista sisällön tuottamista ja jakelua kohtaan verkossa. Tut- kimusaineistona on laaja survey-aineisto suomalaisista verkon käyttäjistä. Analyysimenetelmänä käytetään tilastollisia menetelmiä (faktorianalyysi, summamuuttajat ja ristiintaulukoinnit). Tulosten mukaan yleisö asennoituu varauksellisesti aktiiviseen osallistumiseen ja haluaa olla näkymättömissä. Tuloksia tulkitaan artikkelissa myös sosiaalisten representaatioiden kautta. Asenteiden perusteella muotoillaan kolme mediayleisöä kuvaavaa repre- sentaatiota: perinteisen mediayleisön, aktiivisen kansalaisen ja digieläjän representaatio. Tutkimuksen päällimmäisin havainto on, että asenteellisella tasolla yleisö suhtautuu itseensä perinteisenä mediayleisönä.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiMedia & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti
Vuosikerta38
Numero3
Sivut147-164
ISSN1798-3827
TilaJulkaistu - 2015
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 518 Media- ja viestintätieteet

Lainaa tätä

@article{b93c3bbd3a75443e91df33479fb8bbb4,
title = "Aktiivinen yleis{\"o}? Tutkimus yleis{\"o}n asenteista sis{\"a}ll{\"o}n tuottamista ja jakelua sek{\"a} verkossa osallistumista kohtaan",
abstract = "Verkko ja sosiaalinen media ovat muuttaneet mediasis{\"a}lt{\"o}jen tuotantoon, jakeluun ja kuluttamiseen liittyvi{\"a} asetelmia. N{\"a}iden muutosten my{\"o}t{\"a} mediayleis{\"o}{\"a} on kuvattu entist{\"a} aktiivisemmaksi. Muutoksesta kertovat tutkimukset ja tilastot keskittyv{\"a}t yleisesti tarkastelemaan verkon ja sosi- aalisen median k{\"a}ytt{\"o}tapoja ja yleis{\"o}n toimintaa. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa n{\"a}k{\"o}- kulmana on yleis{\"o}n asenteiden tutkimus, eli miten yleis{\"o} arvottaa omaa rooliaan aktiivisina osallistujina. Tavoitteena on tarkastella erityisesti ylei- s{\"o}n asennoitumista sis{\"a}ll{\"o}n tuottamista ja jakelua kohtaan verkossa. Tut- kimusaineistona on laaja survey-aineisto suomalaisista verkon k{\"a}ytt{\"a}jist{\"a}. Analyysimenetelm{\"a}n{\"a} k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n tilastollisia menetelmi{\"a} (faktorianalyysi, summamuuttajat ja ristiintaulukoinnit). Tulosten mukaan yleis{\"o} asennoituu varauksellisesti aktiiviseen osallistumiseen ja haluaa olla n{\"a}kym{\"a}tt{\"o}miss{\"a}. Tuloksia tulkitaan artikkelissa my{\"o}s sosiaalisten representaatioiden kautta. Asenteiden perusteella muotoillaan kolme mediayleis{\"o}{\"a} kuvaavaa repre- sentaatiota: perinteisen mediayleis{\"o}n, aktiivisen kansalaisen ja digiel{\"a}j{\"a}n representaatio. Tutkimuksen p{\"a}{\"a}llimm{\"a}isin havainto on, ett{\"a} asenteellisella tasolla yleis{\"o} suhtautuu itseens{\"a} perinteisen{\"a} mediayleis{\"o}n{\"a}.",
keywords = "518 Media- ja viestint{\"a}tieteet",
author = "Matikainen, {Janne Tapani} and Villi, {Mikko Olavi}",
year = "2015",
language = "suomi",
volume = "38",
pages = "147--164",
journal = "Media & viestint{\"a} : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti",
issn = "1798-3827",
publisher = "Tiedotusopillinen yhdistys",
number = "3",

}

TY - JOUR

T1 - Aktiivinen yleisö? Tutkimus yleisön asenteista sisällön tuottamista ja jakelua sekä verkossa osallistumista kohtaan

AU - Matikainen, Janne Tapani

AU - Villi, Mikko Olavi

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Verkko ja sosiaalinen media ovat muuttaneet mediasisältöjen tuotantoon, jakeluun ja kuluttamiseen liittyviä asetelmia. Näiden muutosten myötä mediayleisöä on kuvattu entistä aktiivisemmaksi. Muutoksesta kertovat tutkimukset ja tilastot keskittyvät yleisesti tarkastelemaan verkon ja sosi- aalisen median käyttötapoja ja yleisön toimintaa. Tässä artikkelissa näkö- kulmana on yleisön asenteiden tutkimus, eli miten yleisö arvottaa omaa rooliaan aktiivisina osallistujina. Tavoitteena on tarkastella erityisesti ylei- sön asennoitumista sisällön tuottamista ja jakelua kohtaan verkossa. Tut- kimusaineistona on laaja survey-aineisto suomalaisista verkon käyttäjistä. Analyysimenetelmänä käytetään tilastollisia menetelmiä (faktorianalyysi, summamuuttajat ja ristiintaulukoinnit). Tulosten mukaan yleisö asennoituu varauksellisesti aktiiviseen osallistumiseen ja haluaa olla näkymättömissä. Tuloksia tulkitaan artikkelissa myös sosiaalisten representaatioiden kautta. Asenteiden perusteella muotoillaan kolme mediayleisöä kuvaavaa repre- sentaatiota: perinteisen mediayleisön, aktiivisen kansalaisen ja digieläjän representaatio. Tutkimuksen päällimmäisin havainto on, että asenteellisella tasolla yleisö suhtautuu itseensä perinteisenä mediayleisönä.

AB - Verkko ja sosiaalinen media ovat muuttaneet mediasisältöjen tuotantoon, jakeluun ja kuluttamiseen liittyviä asetelmia. Näiden muutosten myötä mediayleisöä on kuvattu entistä aktiivisemmaksi. Muutoksesta kertovat tutkimukset ja tilastot keskittyvät yleisesti tarkastelemaan verkon ja sosi- aalisen median käyttötapoja ja yleisön toimintaa. Tässä artikkelissa näkö- kulmana on yleisön asenteiden tutkimus, eli miten yleisö arvottaa omaa rooliaan aktiivisina osallistujina. Tavoitteena on tarkastella erityisesti ylei- sön asennoitumista sisällön tuottamista ja jakelua kohtaan verkossa. Tut- kimusaineistona on laaja survey-aineisto suomalaisista verkon käyttäjistä. Analyysimenetelmänä käytetään tilastollisia menetelmiä (faktorianalyysi, summamuuttajat ja ristiintaulukoinnit). Tulosten mukaan yleisö asennoituu varauksellisesti aktiiviseen osallistumiseen ja haluaa olla näkymättömissä. Tuloksia tulkitaan artikkelissa myös sosiaalisten representaatioiden kautta. Asenteiden perusteella muotoillaan kolme mediayleisöä kuvaavaa repre- sentaatiota: perinteisen mediayleisön, aktiivisen kansalaisen ja digieläjän representaatio. Tutkimuksen päällimmäisin havainto on, että asenteellisella tasolla yleisö suhtautuu itseensä perinteisenä mediayleisönä.

KW - 518 Media- ja viestintätieteet

UR - http://mediaviestinta.fi/blogi/aktiivinen-yleiso/

M3 - Artikkeli

VL - 38

SP - 147

EP - 164

JO - Media & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti

JF - Media & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti

SN - 1798-3827

IS - 3

ER -