Arviointiuudistuksen alkutaipaleella: Perusopetuksen päättöarviointitutkimuksen loppuraportti

Jonna Pulkkinen, Raili Hilden, Laura Ketonen, Amna Khawaja, Jenni Kotila, Toni Mäkipää, Kari Nissinen, Eija Puhakka, Jukka Rantala, Juhani Rautopuro, Sari Sulkunen, Sini Söyrinki, Taina Tammelin-Laine

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraportti

Abstrakti

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa tutkimushankkeessa on tutkittu perusopetuksen päättöarviointiuudistuksen käyttöönottoa. Tutkimus oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön vuosina 2020–2022 toteuttamaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laatua ja tasa-arvoa parantavaa Oikeus Oppia -kehittämisohjelmaa. Tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen ja Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan muodostama tutkimusryhmä.

Tutkimushankkeeseen sisältyi kolme osa-aluetta: 1) opetustoimen johdon ja rehtoreiden näkökulma uudistukseen, 2) opettajien näkökulma uudistukseen sekä 3) perusopetuksen päättöarvosanojen muutokset. Tutkimus rajattiin viiteen oppiaineeseen: äidinkieli ja kirjallisuus, matematiikka, fysiikka, englanti ja historia.

Tutkimushankkeen tulokset perustuvat opetustoimen johdolle, rehtoreille ja opettajille tehtyihin kyselyihin ja haastatteluihin sekä rekisteriaineistoon perusopetuksen päättöarvosanoista. Loppuraportissa on kuvattu, miten uudistusprosessi on kunnissa ja kouluissa edennyt, miten opetustoimen henkilöstö kokee uudistuksen, miten he tulkitsevat uusia arviointilinjauksia ja päättöarvioinnin kriteereitä sekä miten päättöarvosanat ovat muuttuneet uudistuksen jälkeen. Raportissa esitetään myös suosituksia siitä, miten arviointilinjauksia ja päättöarvioinnin kriteereitä tulisi kehittää jatkossa.
Julkaisun otsikon käännösFirst stages of the restructuring of final assessments in comprehensive school education: final report of the research project
Alkuperäiskielisuomi
JulkaisupaikkaHelsinki
KustantajaOpetus- ja kulttuuriministeriö
Sivumäärä203
ISBN (elektroninen)978-952-263-723-9
TilaJulkaistu - 31 tammik. 2024
OKM-julkaisutyyppiD4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys

Julkaisusarja

NimiOpetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja
KustantajaOpetus- ja kulttuuriministeriö
Numero6
Vuosikerta2024
ISSN (elektroninen)1799-0351

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä