Cleopatra´s varying roles in the opera Giulio Cesare in Egitto by Handel

Julkaisun otsikon käännös: Kleopatran muuttuvat roolit Händelin Julius Caesar-oopperassa

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

The focus of this article is evolving and opening up Cleopatra´s character and myth in the opera Giulio Cesare in Egitto by George Friedrich Händel. This is studied via different positive and negative portrayals of her from historical and cinematic representations up to musical solutions and situations. These are created by affects, emotional states, which function as musical expressive tools. Unlike her co-protagonist Caesar, who stays loyal and favourable to his character type, the heroic warrior, Cleopatra has four varying roles, which are the carefree juvenal, seductress, victim and hero-ruler. She is seen as the central figure, and her Parnasso scene with aria V´adoro, pupille is viewed as the turning point for the storyline. Her character relates also to that of femme fatale type. The variability of her roles is seen mainly as an “Italianate” feature, which is opposed to the French Baroque opera´s unilateral characters.

Artikkeli keskittyy avaamaan ja kehittelemään Kleopatran henkilöhahmoa ja myyttiä Georg Friedrich Händelin oopperassa Julius Caesar Egyptissä. Tämä tapahtuu tarkastelemalla hahmon erilaisia myönteisiä ja kielteisiä kuvauksia lähtien historiallisista ja elokuvallisista esitystavoista aina musiikillisiin ratkaisuihin ja tilanteisiin saakka. Nämä luodaan oopperassa affektien, musiikillisten ilmaisullisten välineiden eli tunnetilojen avulla. Toisin kuin toinen päähenkilö Caesar, joka säilyy sankarillisen soturin henkilöhahmolleen uskollisena, Kleopatralla on neljä erilaista roolia oopperassa. Nämä ovat huoleton nuori, viettelijä, uhri ja sankari-hallitsija. Hänet nähdään keskeisenä hahmona ja hänen Parnasso-kohtauksensa V´adoro, pupille-aarioineen tarinankerronnallisena käännekohtana. Hänen henkilöhahmonsa liittyy myös femme fatalen- eli kohtalokkaan naisen tyyppiin. Hänen rooliensa vaihtelevuus nähdään enimmäkseen ”italialaisena” piirteenä, joka on vastakohta ranskalaisen barokkioopperan yksiselitteisille muuttumattomille henkilöhahmoille.

Julkaisun otsikon käännösKleopatran muuttuvat roolit Händelin Julius Caesar-oopperassa
Alkuperäiskielienglanti
LehtiMusica & Figura
Numero6/2019
Sivut65-96
Sivumäärä31
ISSN2284-032x
TilaJulkaistu - 2019
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Lisätietoja

ISBN 978-88-9387-132-7.

Tieteenalat

  • 6131 Teatteri, tanssi, musiikki, muut esittävät taiteet

Siteeraa tätä