Computational thinking -ongelmanratkaisuprosessin hyödyntäminen kehittämistutkimuksessa: esimerkkinä kemian mittalaitteiden rakentaminen

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Abstrakti

Computational thinking (CT) on ajankohtainen pedagoginen viitekehys, jolla pyritään opettamaan tehokasta ongelmanratkaisua. Käytännössä se on tapa ajatella ja ongelmanratkaisuprosessi, joka hyödyntää ohjelmistokehittämisen työtapoja ja termistöä. Mallista ja sen soveltamisesta käydään aktiivista tieteellistä keskustelua eri tieteenaloilla ja niiden rajapinnoilla. Myös tämä artikkeli on rajapinta-artikkeli, jonka tavoitteena on jäsentää ajatuksiamme CT:n mahdollisuuksista kemian aineenopettajakoulutuksessa erityisesti kehittämistutkimuksen näkökulmasta. Tekstissä määritellään ensin CT ja sitten kehittämistutkimus. Lopuksi sovitetaan ne yhteen mahdollisuuksia pohtien.
Alkuperäiskielisuomi
Lehti Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews
Vuosikerta15
Numero1
Sivut16–21
Sivumäärä6
ISSN2323-7767
TilaJulkaistu - 21 huhtik. 2023
OKM-julkaisutyyppiD1 Artikkeli ammattilehdessä

Tieteenalat

  • 116 Kemia

Siteeraa tätä