Projekteja vuodessa
Abstrakti
misleading graph is based on valid data, but the visual appearance of the graph has been manipulated to distort the message of the graph. The results indicated
that most students knew how to read a single data point from a graph. However, students’ graph interpretation skills (inferring relationships in the represented
data) varied considerably. We performed latent profile analysis (LPA) and identified five profiles, which differed in students’ abilities to interpret well-constructed and misleading graphs, and their risk of being misled with visual manipulations. The students of the best performing profile (Critical graph readers; 17%) could consistently interpret well-constructed and misleading graphs correctly. The weakest performing group (17%) had considerable difficulties in graph interpretation, suggesting an overall lack of understanding of how to interpret graphs. Importantly, the students of the largest profile (Misleadable graph readers; 35%) could interpret well-constructed graphs but were misled by visual manipulations leading to faulty interpretations. We assume that these readers neglected the numerical information of the graph and based their interpretation only on the visual aspects of the graph, i.e., the height of the bars. There is a clear need to develop interventions to help students build resistance against common graph manipulation techniques.
Alkuperäiskieli | englanti |
---|---|
Sivut | 390 |
Tila | Julkaistu - 2023 |
OKM-julkaisutyyppi | Ei sovellu |
Tapahtuma | EARLI 2023 Conference : Education as a Hope in Uncertain Times - Thessaloniki, Kreikka Kesto: 22 elok. 2023 → 26 elok. 2023 |
Konferenssi
Konferenssi | EARLI 2023 Conference |
---|---|
Maa/Alue | Kreikka |
Kaupunki | Thessaloniki |
Ajanjakso | 22/08/2023 → 26/08/2023 |
Lisätietoja
EARLI 2023 Book of Abstracts. EARLI 2023 , The 20the Biennial EARLI Conferencefor Research on Learning and Instruction, 22-26 August 2023. Thessaloniki, Greece. EARLI.org/events/EARLI2023
Tieteenalat
- 113 Tietojenkäsittely- ja informaatiotieteet
- 516 Kasvatustieteet
Projektit
- 2 Päättynyt
-
CRITICAL: Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella (CRITICAL)
Muukkonen, P. (Projektinjohtaja), Kiili, K. (Projektinjohtaja), Kiili, C. (Projektinjohtaja), Torppa, M. (Projektinjohtaja), Mäntylä, M. (Projektinjohtaja), Hämäläinen, E. (Muu), Nylen, T. (Osallistuja) & Hirvensalo, V. J. (Osallistuja)
STN Strategisen tutkimuksen neuvosto
01/10/2020 → 30/09/2023
Projekti: Tutkimusprojekti
-
CRITICAL: Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella (CRITICAL)
Muukkonen, P. (Projektinjohtaja), Fink, C. (osallistuja), Hokkinen, J. S. (osallistuja), Hynynen, L. S. (osallistuja), Jylhä, M. (osallistuja), Lammi, P. E. M. (osallistuja), Nylen, T. (osallistuja), Pellikka, A. M. (osallistuja), Päivärinta, R. E. E. (osallistuja), Söderholm, M. (osallistuja) & Willberg, E. (osallistuja)
SUOMEN AKATEMIA Vähäkylä Leena
01/10/2020 → 30/09/2023
Projekti: Suomen Akatemia: Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoitus (STN)
Aktiviteetit
- 1 Suullinen esitys
-
Critical graph reading: Graphs can mislead adolescents
Kiili, K. (Puhuja), McMullen, J. (Puhuja), Lindstedt, A. (Puhuja), Nylen, T. (Puhuja), Ninaus, M. (Puhuja) & Muukkonen, P. (Puhuja)
22 elok. 2023 → 26 elok. 2023Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypit › Suullinen esitys