Abstrakti
Tässä laadullisessa kasvatustieteellisessä design-tutkimuksessa tarkastellaan draamatoimintaa ryhmän ohjaamisen ja systemaattisen observoinnin näkökulmasta perusopetuksen alakoulun kontekstissa. Väitöstutkimuksen päätehtävänä oli kehittää draamatoiminnan aikaisen ryhmän ohjaamisen havainnoimiseen tarkoitettu observointityökalu. Tutkimus- ja kehittämisprosessin aikana haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) millaisina ulottuvuuksina ja havainnoitavina indikaattoreina draamatoiminnan aikainen ryhmän ohjaaminen ilmenee, 2) millaisia vaatimuksia draamatoiminta asettaa kehitettävälle observointityökalulle ja 3) millaiset tekijät lisäävät kehitettävän observointityökalun käytettävyyttä.
Väitöstutkimus koostui yhdestä pääasiallisesta design-tutkimussyklistä, joka sisälsi alustavan tutkimusvaiheen, kehittämisvaiheen sekä arviointivaiheen. Kehittäminen tapahtui näiden vaiheiden aikana teoria- ja aineistolähtöisesti seitsemässä iteratiivisessa kehittämissyklissä. Pääaineistona tutkimuksessa oli lukuvuoden 2017–2018 aikana kuvattu videoaineisto (n=2250 min), joka koostui perusopetuksen luokanopettajien (n=17) draamatunneista (n=50).
Tutkimuksen päätuloksena rakentui peruskoulun alaluokkien videoidun draamatoiminnan systemaattiseen havainnointiin tarkoitettu työkalu, jonka avulla voi tarkastella draamatoiminnan aikaista ryhmän ohjaamista. Havainnointityökalussa draamatoiminnan aikainen ryhmän ohjaaminen koostui seuraavista osa-alueista: 1) toimintojen organisointina, 2) vertaisvuorovaikutuksen tukemisena ja 3) käyttäytymisen ohjaamisena. Kehitetty työkalu on osa DRAO-observointisysteemiä, ja se suunniteltu käytettäväksi myös rinnan kahden muun systeemin työkalun kanssa.
Tutkimuksen tulokset täydentävät aiempaa tietämystä draamaopettajuudesta sekä ryhmän ohjaamisesta. Ne korostavat vertaisryhmän sekä opettajan vuorovaikutuksen kautta antaman tuen merkitystä draamatoiminnan aikana. Väitöstutkimus nostaa esiin draamatoiminnan observoinnin haasteellisuuden sen vuorovaikutuksellisen, luovan ja kehollisen luonteen vuoksi. Tutkimus tuottaa tietoa myös observointityökalun kehittämisprosessista ja käytettävyydestä.
Tutkimus tuo draamaopetuksen kentälle uuden teoriapohjaisen työkalun ja käsitteet, jotka mahdollistavat draamatoiminnan aikaisen ryhmän ohjaamisen tarkastelun. Tutkimuksen tuottamaa tietoa ja observointityökalua voidaan hyödyntää tutkimuskäytössä, osana opettajankoulutusta sekä kentällä jo toimivien opettajien itsereflektion tukena sekä täydennyskouluttamisessa. Lisäksi tutkimuksessa tuotetun tiedon avulla on mahdollista kehittää observointia muiden oppiaineiden ja oppiaineiden rajat ylittävän opetuksen vuorovaikutustilanteiden tarkasteluun.
Väitöstutkimus koostui yhdestä pääasiallisesta design-tutkimussyklistä, joka sisälsi alustavan tutkimusvaiheen, kehittämisvaiheen sekä arviointivaiheen. Kehittäminen tapahtui näiden vaiheiden aikana teoria- ja aineistolähtöisesti seitsemässä iteratiivisessa kehittämissyklissä. Pääaineistona tutkimuksessa oli lukuvuoden 2017–2018 aikana kuvattu videoaineisto (n=2250 min), joka koostui perusopetuksen luokanopettajien (n=17) draamatunneista (n=50).
Tutkimuksen päätuloksena rakentui peruskoulun alaluokkien videoidun draamatoiminnan systemaattiseen havainnointiin tarkoitettu työkalu, jonka avulla voi tarkastella draamatoiminnan aikaista ryhmän ohjaamista. Havainnointityökalussa draamatoiminnan aikainen ryhmän ohjaaminen koostui seuraavista osa-alueista: 1) toimintojen organisointina, 2) vertaisvuorovaikutuksen tukemisena ja 3) käyttäytymisen ohjaamisena. Kehitetty työkalu on osa DRAO-observointisysteemiä, ja se suunniteltu käytettäväksi myös rinnan kahden muun systeemin työkalun kanssa.
Tutkimuksen tulokset täydentävät aiempaa tietämystä draamaopettajuudesta sekä ryhmän ohjaamisesta. Ne korostavat vertaisryhmän sekä opettajan vuorovaikutuksen kautta antaman tuen merkitystä draamatoiminnan aikana. Väitöstutkimus nostaa esiin draamatoiminnan observoinnin haasteellisuuden sen vuorovaikutuksellisen, luovan ja kehollisen luonteen vuoksi. Tutkimus tuottaa tietoa myös observointityökalun kehittämisprosessista ja käytettävyydestä.
Tutkimus tuo draamaopetuksen kentälle uuden teoriapohjaisen työkalun ja käsitteet, jotka mahdollistavat draamatoiminnan aikaisen ryhmän ohjaamisen tarkastelun. Tutkimuksen tuottamaa tietoa ja observointityökalua voidaan hyödyntää tutkimuskäytössä, osana opettajankoulutusta sekä kentällä jo toimivien opettajien itsereflektion tukena sekä täydennyskouluttamisessa. Lisäksi tutkimuksessa tuotetun tiedon avulla on mahdollista kehittää observointia muiden oppiaineiden ja oppiaineiden rajat ylittävän opetuksen vuorovaikutustilanteiden tarkasteluun.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Myöntävä instituutio |
|
Valvoja/neuvonantaja |
|
Myöntöpäivämäärä | 31 maalisk. 2023 |
Julkaisupaikka | Helsinki |
Kustantaja | |
Painoksen ISBN | 978-951-51-8958-5 |
Sähköinen ISBN | 978-951-51-8959-2 |
Tila | Julkaistu - 31 maalisk. 2023 |
OKM-julkaisutyyppi | G4 Tohtorinväitöskirja (monografia) |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet
- Draamakasvatus
- Ryhmän ohjaaminen
- Systemaattinen luokkahuoneobservointi
- Kasvatustieteellinen desing-tutkimus