Abstrakti
Esiopetusikäisille kohdennetun pilotointitutkimuksemme tavoitteena oli testata ajattelun taitoja stimuloivan interventio-ohjelman toimivuutta ja vaikuttavuutta. Interventio-ohjelmassa hyödynnettiin Adeyn ja Shaeyerin (1994) sekä Klauerin (1989) aikaisempia tutkimuksia ajattelun taitojen tukemisesta ja kehittämisestä. Pilotointitutkimus toteutettiin keväällä 2013 pääkaupunkiseudulla sijaitsevan päiväkodin esiopetusryhmistä muodostetussa interventioryhmässä. Interventio koostui 12 erillisestä 35–45 minuutin kestoisesta harjoitustuokiosta, jotka pidettiin neljän viikon aikana. Ajattelun taitojen harjoitusohjelmaan valittiin induktiivista päättelyä mittaavan alkumittauksen perusteella viisi taidoiltaan heikkoa lasta ja kontrolliryhmä (N = 13) muodostui muista tutkimukseen osallistuneista lapsista. Suunniteltuja harjoitustunteja ohjasi harjoitteiden suunnitteluun osallistunut erityispedagogiikan opiskelija. Koko tutkimusjoukko osallistui induktiivista päättelyä mittaavaan testiin kolme kertaa: ennen ja jälkeen intervention sekä viivästetysti. Lisäksi lasten kielellistä osaamista mitattiin tutkimuksen alkuvaiheessa. Aineisto analysoitiin tilastomenetelmillä. Tulokset osoittivat, että tutkimuksen alkuvaiheessa mitatut tilastollisesti merkitsevät erot ryhmien välillä hävisivät loppumittauksessa ja viivästetyssä mittauksessa. Interventioryhmän lasten kielellisten peruskäsitteiden ymmärtäminen oli yhteydessä heidän tulosparannukseen induktiivisen päättelyn mittauksissa. Pohdinnassa esitetään tutkimustuloksiin perustuvia johtopäätöksiä ajattelun taitojen tukemisesta esiopetusiässä, aiheeseen liittyviä jatkotutkimusideoita ja tutkimuksen rajoitteisiin liittyviä huomautuksia.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Lehti | NMI-bulletin |
Vuosikerta | 24 |
Numero | 2 |
Sivut | 19-35 |
Sivumäärä | 17 |
ISSN | 1236-2778 |
Tila | Julkaistu - 21 toukok. 2014 |
OKM-julkaisutyyppi | A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet