Rehtoreiden ja opettajien käsityksiä perusopetuksen opetussuunnitelman toteutumista edistävistä tekijöistä laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkelivertaisarvioitu

Abstrakti

Tarkastelemme laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä, millaisten rehtorin johtamiseen liittyvien elementtien opettajat ja rehtorit tulkitsevat edistävän opetussuunnitelman toteutumista. Aineistoina olivat rehtoreiden (N = 43) ja opettajien (N = 40) vastaukset opetussuunnitelman johtamista käsitteleviin avokysymyksiin. Aineistot kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella vuonna 2018. Sisällönanalyysin avulla vastauksista muodostettiin laajan pedagogisen johtamisen eri elementtejä kuvaavia teemoja. Rehtorien vastaukset olivat varsin yhtenäisiä. Heidän käsityksensä mukaan strateginen johtaminen, vuorovaikutus ja osaamisen johtaminen edustivat sellaisia johtamisen elementtejä, jotka edistivät opetussuunnitelman toteutumista koulussa. Opettajat kuvasivat johtajuutta jämäkkyyden, vuorovaikutuksen, arjen tuntemuksen ja tavoitteellisuuden kautta. Heidän vastauksissaan kuitenkin rehtorin opetussuunnitelman toteutumista edistävä johtajuus jäi hajanaisemmiksi ja jäsentymättömämmäksi kuin rehtoreiden. Tulokset antavat viitteitä siitä, että rehtorikoulutuksessa tulisi enemmän painottaa laajaa pedagogista johtamista, ja etenkin johtamisen symbolista ja kulttuurista ulottuvuutta suoran ja epäsuoran johtamisen ohella. Lisäksi opettajankoulutuksessa tulisi paremmin huomioida johtamiseen ja opettajien rooliin siinä liittyviä sisältöjä.
Julkaisun otsikon käännösExamination of the of implementation of national core curriculum of basic education within the framework of broad-based pedagogical leadership
Alkuperäiskielisuomi
LehtiHallinnon tutkimus
Vuosikerta40
Numero5
Sivut326-338
ISSN0359-6680
DOI - pysyväislinkit
TilaJulkaistu - 2021
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Siteeraa tätä