Farmivirta

Liisa Helena Kallio

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

Kuvaus

Tämä case-julkaisu liittyy Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaan Smart Energy Transition (SET) -hankkeeseen (www.smartenergytransition.fi). Oulun Energian Farmivirran liiketoimintamalli koetaan tuottajien kannalta hyvänä energiayhtiön avauksena uusiutuvan energian pientuotannolle. Farmivirran keskeisenä ongelmana voitiin pitää kuluttajasähkön vähäistä myyntiä, jonka epäiltiin johtuvan pääasiassa kahdesta syystä. Sekä Farmivirran tuottajat, että Oulun Energia nimesivät yhdeksi syyksi kuluttajien vähäisen kiinnostuksen sähkön alkuperään. Farmivirran tuottajat mainitsivat toistuvasti myös liian vähäisen markkinoinnin heikosti sujuneen sähkökaupan syyksi. Toisaalta myös Oulun Energia oli havainnut, että myynti sujui paremmin niillä tuottajilla, jotka osallistuivat myös itse markkinointiin. Sähkön alhainen markkinahinta ei tee ylijäämäenergian myymisestä houkuttelevaa energian pientuottajalle, eikä siten myöskään kannusta lisäinvestointeihin.
Alkuperäiskielisuomi
JulkaisupaikkaHelsinki
KustantajaAalto University
Vuosikerta2017
Painos1
Sivumäärä31
ISBN (elektroninen)978-952-60-7251-7
TilaJulkaistu - 1 tammikuuta 2017
Julkaistu ulkoisestiKyllä
OKM-julkaisutyyppiD4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys

Julkaisusarja

NimiAalto-yliopiston julkaisusarja CROSSOVER
KustantajaAalto-yliopisto
Numero1
Vuosikerta2017
ISSN (painettu)1799-4950
ISSN (elektroninen)1799-4969

Lainaa tätä

Kallio, L. H. (2017). Farmivirta. (1 toim.) (Aalto-yliopiston julkaisusarja CROSSOVER; Vuosikerta 2017, Nro 1). Helsinki: Aalto University.
Kallio, Liisa Helena. / Farmivirta. 1 toim. Helsinki : Aalto University, 2017. 31 Sivumäärä (Aalto-yliopiston julkaisusarja CROSSOVER; 1).
@book{ef31497dc3eb4318a75e6fafdb740813,
title = "Farmivirta",
abstract = "T{\"a}m{\"a} case-julkaisu liittyy Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaan Smart Energy Transition (SET) -hankkeeseen (www.smartenergytransition.fi). Oulun Energian Farmivirran liiketoimintamalli koetaan tuottajien kannalta hyv{\"a}n{\"a} energiayhti{\"o}n avauksena uusiutuvan energian pientuotannolle. Farmivirran keskeisen{\"a} ongelmana voitiin pit{\"a}{\"a} kuluttajas{\"a}hk{\"o}n v{\"a}h{\"a}ist{\"a} myynti{\"a}, jonka ep{\"a}iltiin johtuvan p{\"a}{\"a}asiassa kahdesta syyst{\"a}. Sek{\"a} Farmivirran tuottajat, ett{\"a} Oulun Energia nimesiv{\"a}t yhdeksi syyksi kuluttajien v{\"a}h{\"a}isen kiinnostuksen s{\"a}hk{\"o}n alkuper{\"a}{\"a}n. Farmivirran tuottajat mainitsivat toistuvasti my{\"o}s liian v{\"a}h{\"a}isen markkinoinnin heikosti sujuneen s{\"a}hk{\"o}kaupan syyksi. Toisaalta my{\"o}s Oulun Energia oli havainnut, ett{\"a} myynti sujui paremmin niill{\"a} tuottajilla, jotka osallistuivat my{\"o}s itse markkinointiin. S{\"a}hk{\"o}n alhainen markkinahinta ei tee ylij{\"a}{\"a}m{\"a}energian myymisest{\"a} houkuttelevaa energian pientuottajalle, eik{\"a} siten my{\"o}sk{\"a}{\"a}n kannusta lis{\"a}investointeihin.",
author = "Kallio, {Liisa Helena}",
year = "2017",
month = "1",
day = "1",
language = "suomi",
volume = "2017",
series = "Aalto-yliopiston julkaisusarja CROSSOVER",
publisher = "Aalto University",
number = "1",
address = "Suomi",
edition = "1",

}

Kallio, LH 2017, Farmivirta. Aalto-yliopiston julkaisusarja CROSSOVER, Nro 1, Vuosikerta 2017, Vuosikerta 2017, 1 toim, Aalto University, Helsinki.

Farmivirta. / Kallio, Liisa Helena.

1 toim. Helsinki : Aalto University, 2017. 31 s. (Aalto-yliopiston julkaisusarja CROSSOVER; Vuosikerta 2017, Nro 1).

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraporttiAmmatillinen

TY - BOOK

T1 - Farmivirta

AU - Kallio, Liisa Helena

PY - 2017/1/1

Y1 - 2017/1/1

N2 - Tämä case-julkaisu liittyy Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaan Smart Energy Transition (SET) -hankkeeseen (www.smartenergytransition.fi). Oulun Energian Farmivirran liiketoimintamalli koetaan tuottajien kannalta hyvänä energiayhtiön avauksena uusiutuvan energian pientuotannolle. Farmivirran keskeisenä ongelmana voitiin pitää kuluttajasähkön vähäistä myyntiä, jonka epäiltiin johtuvan pääasiassa kahdesta syystä. Sekä Farmivirran tuottajat, että Oulun Energia nimesivät yhdeksi syyksi kuluttajien vähäisen kiinnostuksen sähkön alkuperään. Farmivirran tuottajat mainitsivat toistuvasti myös liian vähäisen markkinoinnin heikosti sujuneen sähkökaupan syyksi. Toisaalta myös Oulun Energia oli havainnut, että myynti sujui paremmin niillä tuottajilla, jotka osallistuivat myös itse markkinointiin. Sähkön alhainen markkinahinta ei tee ylijäämäenergian myymisestä houkuttelevaa energian pientuottajalle, eikä siten myöskään kannusta lisäinvestointeihin.

AB - Tämä case-julkaisu liittyy Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaan Smart Energy Transition (SET) -hankkeeseen (www.smartenergytransition.fi). Oulun Energian Farmivirran liiketoimintamalli koetaan tuottajien kannalta hyvänä energiayhtiön avauksena uusiutuvan energian pientuotannolle. Farmivirran keskeisenä ongelmana voitiin pitää kuluttajasähkön vähäistä myyntiä, jonka epäiltiin johtuvan pääasiassa kahdesta syystä. Sekä Farmivirran tuottajat, että Oulun Energia nimesivät yhdeksi syyksi kuluttajien vähäisen kiinnostuksen sähkön alkuperään. Farmivirran tuottajat mainitsivat toistuvasti myös liian vähäisen markkinoinnin heikosti sujuneen sähkökaupan syyksi. Toisaalta myös Oulun Energia oli havainnut, että myynti sujui paremmin niillä tuottajilla, jotka osallistuivat myös itse markkinointiin. Sähkön alhainen markkinahinta ei tee ylijäämäenergian myymisestä houkuttelevaa energian pientuottajalle, eikä siten myöskään kannusta lisäinvestointeihin.

M3 - Tutkimusraportti

VL - 2017

T3 - Aalto-yliopiston julkaisusarja CROSSOVER

BT - Farmivirta

PB - Aalto University

CY - Helsinki

ER -

Kallio LH. Farmivirta. 1 toim. Helsinki: Aalto University, 2017. 31 s. (Aalto-yliopiston julkaisusarja CROSSOVER; 1).