Guidance for the inclusion of students with Special Educational Needs for online learning / Ohjeita erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden inklusiiviseen verkko-opetukseen

Inmaculada Fajardo Bravo, Nadina Gómez-Merino, Mickaël Jury, Susanna Mannik, Emily McDougal, Nina Klang, Timo Lüke, Anne-Laure Perrin, Evdokia Pittas, Erica Ranzato, Ana Luisa Rubio Jimenez, Kati Sormunen, Jo Van Herwegen, Pirjo Aunio (Toimittaja)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraportti

Abstrakti

Maailmanlaajuinen COVID-19 pandemia on aiheuttanut monia haasteita koulutuksen järjestämiseen ja opetuksen toteuttamiseen. Moni lapsi ja nuori opiskelee tällä hetkellä osittain tai kokonaan verkossa, jolloin erityisesti erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden oppimisen varmistaminen saattaa olla haastavaa. Tämä ohjeistus on suunnattu perusopetuksen opettajille ja muille koulutusalan ammattilaisille. Tavoitteena on tarjota viimeisimpään tutkimustietoon perustuvia näkökulmia, jotta erityistä tukea tarvitsevat oppilaat voivat saavuttaa täyden oppimispotentiaalinsa verkko-opetuksessa niin etäopetuksen aikana kuin myöhemmin toteutettavassa monimuoto-opetuksessa. Olemme pyrkineet huomioimaan ohjeistusta laadittaessa tuen tarpeiden moninaisuuden niin erityisryhmien kuin yksittäisten oppilaiden kykyjen ja taitojen näkökulmista. Tarkoitamme erityistä tukea tarvitsevilla oppilailla kaikkia niitä oppijoita,
jotka tarvitsevat lisätukea opiskelussaan saavuttaakseen täyden potentiaalinsa
(Suomessa erityisesti tehostetun ja erityisen tuen oppilaat). Huomioitavaa on, etteivät kaikki ohjeistuksen kohdat sovi sellaisenaan jokaiselle erityistä tukea tarvitseville oppilaalle. Toivomme kuitenkin ohjeistuksen auttavan ratkaisemaan oppilaalle verkko-opiskelusta aiheutuvia haasteita.
Alkuperäiskielienglanti
JulkaisupaikkaLeuven
KustantajaEuropean Association for Research on Learning and Instruction EARLI
Sivumäärä31
TilaJulkaistu - 2020
OKM-julkaisutyyppiD4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä