Haastava käyttäytyminen luokassa

Tutkimustuotos: Muu julkaisu

Abstrakti

Eri-ikäisten oppilaiden käyttäytymiseen liittyvät haasteet ovat toistuvasti esillä ja tuottavat usein ongelmia kouluissa (Ahonen 2015, 15; Greene 2009, 6). Osa opettajista kokee itsensä jopa voimattomaksi, eikä keinoja oppilaiden kanssa toimimiseen ole (Greene 2009). 24 eri maassa toteutetun OECD:n johtaman TALIS 2018-tukimuksen (Creating effective teaching and learning environments) mukaan työrauhassa on yksittäisten opettajien keskuudessa suuremmat erot kuin eri maiden tai koulujen välillä. Yleisesti järjestyksenpitoon käytetiin kansainvälisen keskiarvon mukaan noin 13% oppitunnista. Kuitenkin joka neljäs opettaja menettää kolmasosan tai jopa puolet oppitunnin tarkoituksen mukaisesta työajasta erilaisten häiriöiden takia. Työrauha on näin yhteydessä oppimiseen käytettyyn aikaan; mitä parempi työrauha, sen enemmän käytettiin aikaa oppimiseen. Suomessa järjestyksen ylläpitoon kului aikaa keskimäärin 14 % oppitunnista, joka oli 2%-yksikköä enemmän kuin naapurimaissa. Joka kolmannen suomalaisopettajan mukaan oppitunneilla esiintyi työrauhaongelmia. Lisäksi työrauha suomalaisissa kouluissa oli PISA-maista kolmanneksi huonoin.
Alkuperäiskielisuomi
Julkaisuvuosi25 toukok. 2020
TilaJulkaistu - 25 toukok. 2020
OKM-julkaisutyyppiEi sovellu

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • vuorovaikutuksen tutkimus
  • haastava käyttäytyminen
  • opettajan ammatillisuus

Siteeraa tätä