Havaintoja ja yläkoululaisten ajatuksia digitalisaatiosta oppitunneilla

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Aikaisemmat suomalaistutkimukset ovat osoittaneet digitalisaation etenevän kouluissa hyvin eri tahtiin. Jotta voitaisiin ymmärtää digitalisaation vaikutusta oppimistilanteisiin ja oppimiseen, havainnoitiin tässä tutkimuksessa oppitunteja (N = 21) ja haastateltiin havainnoitujen oppituntien oppilaita (N = 50) kolmessa yläkoulussa Itä-Suomessa, Pirkanmaalla ja pääkaupunkiseudulla keväällä 2022. Havainnointi- ja haastatteluaineistojen keruussa hyödynnettiin Helsperin, Schneiderin, van Deursenin ja van Laarin (2020) digitaalisten taitojen neljän ulottuvuuden mallia. Tuloksia peilattiin digitaalisen kuilun teoriaan, jotta voitaisiin arvioida muun muassa tasa-arvon toteutumista digitaalisessa oppimisessa. Tulokset osoittivat, että oppiminen kouluissa on edelleen opettajajohtoista ja että digitalisaatio ei ole tuonut muutosta pedagogiikkaan. Oppilaiden mukaan koulussa harjoitellaan digitaalisten taitojen neljää eri osa-aluetta, joskin satunnaisesti ja usein vain valinnaisaineiden oppitunneilla. Oppilaiden mukaan tehtävät ovat usein varsin helppoja, ja he kaipaisivat haasteellisempia ja omaa luovaa tuottamista mahdollistavia tehtäviä. Kaikissa tutkimuskouluissa oppilaat pitivät digitaalisia vuorovaikutus- ja turvallisuustaitoja tärkeimpinä taitoina tulevaisuutensa kannalta. Digitaalisen kuilun teorian näkökulmasta pääsy digitaalisten laitteiden ja osaamisen äärelle koulussa on opettajasta riippuvaista, ja tulisikin huolehtia siitä, että jokaisella peruskoululaisella on mahdollisuus saavuttaa riittävät digitaaliset taidot tasa-arvoisesti.
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoDigitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä
ToimittajatSanna Oinas, Mari-Pauliina Vainikainen
Sivumäärä26
KustantajaSuomen kasvatustieteellinen seura
Julkaisupäivä4 syysk. 2024
Sivut427-452
ISBN (painettu)978-952-7411-25-4
ISBN (elektroninen)978-952-7411-26-1
TilaJulkaistu - 4 syysk. 2024
OKM-julkaisutyyppiA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisusarja

NimiKasvatusalan tutkimuksia
KustantajaSuomen kasvatustieteellinen seura
Numero86
ISSN (painettu)1458-1094
ISSN (elektroninen)2489-768X

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä