@inbook{fec55d3ac06c47809c1e5486479e5de9,
title = "Havaintoja ja yl{\"a}koululaisten ajatuksia digitalisaatiosta oppitunneilla",
abstract = "Aikaisemmat suomalaistutkimukset ovat osoittaneet digitalisaation etenev{\"a}n kouluissa hyvin eri tahtiin. Jotta voitaisiin ymm{\"a}rt{\"a}{\"a} digitalisaation vaikutusta oppimistilanteisiin ja oppimiseen, havainnoitiin t{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa oppitunteja (N = 21) ja haastateltiin havainnoitujen oppituntien oppilaita (N = 50) kolmessa yl{\"a}koulussa It{\"a}-Suomessa, Pirkanmaalla ja p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla kev{\"a}{\"a}ll{\"a} 2022. Havainnointi- ja haastatteluaineistojen keruussa hy{\"o}dynnettiin Helsperin, Schneiderin, van Deursenin ja van Laarin (2020) digitaalisten taitojen nelj{\"a}n ulottuvuuden mallia. Tuloksia peilattiin digitaalisen kuilun teoriaan, jotta voitaisiin arvioida muun muassa tasa-arvon toteutumista digitaalisessa oppimisessa. Tulokset osoittivat, ett{\"a} oppiminen kouluissa on edelleen opettajajohtoista ja ett{\"a} digitalisaatio ei ole tuonut muutosta pedagogiikkaan. Oppilaiden mukaan koulussa harjoitellaan digitaalisten taitojen nelj{\"a}{\"a} eri osa-aluetta, joskin satunnaisesti ja usein vain valinnaisaineiden oppitunneilla. Oppilaiden mukaan teht{\"a}v{\"a}t ovat usein varsin helppoja, ja he kaipaisivat haasteellisempia ja omaa luovaa tuottamista mahdollistavia teht{\"a}vi{\"a}. Kaikissa tutkimuskouluissa oppilaat pitiv{\"a}t digitaalisia vuorovaikutus- ja turvallisuustaitoja t{\"a}rkeimpin{\"a} taitoina tulevaisuutensa kannalta. Digitaalisen kuilun teorian n{\"a}k{\"o}kulmasta p{\"a}{\"a}sy digitaalisten laitteiden ja osaamisen {\"a}{\"a}relle koulussa on opettajasta riippuvaista, ja tulisikin huolehtia siit{\"a}, ett{\"a} jokaisella peruskoululaisella on mahdollisuus saavuttaa riitt{\"a}v{\"a}t digitaaliset taidot tasa-arvoisesti.",
keywords = "516 Kasvatustieteet",
author = "Sanna Oinas and Risto Hotulainen",
year = "2024",
month = sep,
day = "4",
language = "suomi",
isbn = "978-952-7411-25-4",
series = "Kasvatusalan tutkimuksia",
publisher = "Suomen kasvatustieteellinen seura",
number = "86",
pages = "427--452",
editor = "Sanna Oinas and Mari-Pauliina Vainikainen",
booktitle = "Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selitt{\"a}j{\"a}n{\"a}",
address = "Suomi",
}