Projekteja vuodessa
Abstrakti
Artikkelissa tarkastelemme, miten historian tekstitaitoja voidaan arvioida kynä–
paperi-testin avulla ja mitä arviointi kertoo kuudesluokkalaisten osaamisesta.
Tutkimusta varten laadimme arviointivälineen, jolla keräsimme tietoa helsinkiläisen kuudennen luokan oppilaiden historian tekstitaidoista. Kirjallisena kokeena 18 oppilaalle teetetty tehtävä osoitti oppilaiden pystyvän hankkimaan historiatietoa eri tietolähteistä ja ymmärtävän historiatiedon tulkinnallisuutta. Se myös paljasti oppilaiden tunnistavan lähteiden tuottajien intentioita ja kykenevän
perustelemaan omat tulkintansa vetoamalla yksittäiseen lähteeseen. Näiltä osin
oppilaiden voi katsoa saavuttaneen opetussuunnitelman hyvän osaamisen kriteerit. Tehtävän teettäminen kahdelle oppilaalle ääneenajattelumenetelmällä toi tietoa oppilaiden tavasta lukea dokumentteja, vastata painotettuihin monivalintakysymyksiin ja tuottaa vastauksia tekstitaitoja mittaaviin kysymyksiin. Tutkimuksemme tarkoitus on valottaa millaisilla tehtävillä historian tekstitaitoja voi arvioida sekä antaa tietoa niiden opettamisen mahdollisuuksista ja haasteista
alakoulussa.
paperi-testin avulla ja mitä arviointi kertoo kuudesluokkalaisten osaamisesta.
Tutkimusta varten laadimme arviointivälineen, jolla keräsimme tietoa helsinkiläisen kuudennen luokan oppilaiden historian tekstitaidoista. Kirjallisena kokeena 18 oppilaalle teetetty tehtävä osoitti oppilaiden pystyvän hankkimaan historiatietoa eri tietolähteistä ja ymmärtävän historiatiedon tulkinnallisuutta. Se myös paljasti oppilaiden tunnistavan lähteiden tuottajien intentioita ja kykenevän
perustelemaan omat tulkintansa vetoamalla yksittäiseen lähteeseen. Näiltä osin
oppilaiden voi katsoa saavuttaneen opetussuunnitelman hyvän osaamisen kriteerit. Tehtävän teettäminen kahdelle oppilaalle ääneenajattelumenetelmällä toi tietoa oppilaiden tavasta lukea dokumentteja, vastata painotettuihin monivalintakysymyksiin ja tuottaa vastauksia tekstitaitoja mittaaviin kysymyksiin. Tutkimuksemme tarkoitus on valottaa millaisilla tehtävillä historian tekstitaitoja voi arvioida sekä antaa tietoa niiden opettamisen mahdollisuuksista ja haasteista
alakoulussa.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Otsikko | Uudistuva ja uusiutuva ainedidaktiikka |
Toimittajat | Heini-Marja Pakula, Elina Kouki, Harry Silfverberg, Eija Yli-Panula |
Sivumäärä | 17 |
Julkaisupaikka | Helsinki |
Kustantaja | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry |
Julkaisupäivä | jouluk. 2016 |
Sivut | 77-93 |
ISBN (painettu) | 978-952-5993-18-9 |
ISBN (elektroninen) | 978-952-5993-19-6 |
Tila | Julkaistu - jouluk. 2016 |
OKM-julkaisutyyppi | A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa |
Julkaisusarja
Nimi | Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja - Ainedidaktisia tutkimuksia |
---|---|
Kustantaja | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura |
Numero | 11 |
ISSN (painettu) | 1799-9596 |
ISSN (elektroninen) | 1799-960X |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet
Projektit
- 1 Päättynyt
-
HisLit: Kohti tiedonalakohtaista ajattelua lukiossa: historian tekstitaitojen hallinta, oppiminen ja arviointi
Rantala, J., Ouakrim-Soivio, N., van den Berg, M., Manninen, M., Khawaja, A. & Puustinen, M.
01/09/2016 → 31/08/2020
Projekti: Tutkimusprojekti