Historian tekstitaitojen arvioiminen peruskoulun kuudesluokkalaisilla

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Artikkelissa tarkastelemme, miten historian tekstitaitoja voidaan arvioida kynä–
paperi-testin avulla ja mitä arviointi kertoo kuudesluokkalaisten osaamisesta.
Tutkimusta varten laadimme arviointivälineen, jolla keräsimme tietoa helsinkiläisen kuudennen luokan oppilaiden historian tekstitaidoista. Kirjallisena kokeena 18 oppilaalle teetetty tehtävä osoitti oppilaiden pystyvän hankkimaan historiatietoa eri tietolähteistä ja ymmärtävän historiatiedon tulkinnallisuutta. Se myös paljasti oppilaiden tunnistavan lähteiden tuottajien intentioita ja kykenevän
perustelemaan omat tulkintansa vetoamalla yksittäiseen lähteeseen. Näiltä osin
oppilaiden voi katsoa saavuttaneen opetussuunnitelman hyvän osaamisen kriteerit. Tehtävän teettäminen kahdelle oppilaalle ääneenajattelumenetelmällä toi tietoa oppilaiden tavasta lukea dokumentteja, vastata painotettuihin monivalintakysymyksiin ja tuottaa vastauksia tekstitaitoja mittaaviin kysymyksiin. Tutkimuksemme tarkoitus on valottaa millaisilla tehtävillä historian tekstitaitoja voi arvioida sekä antaa tietoa niiden opettamisen mahdollisuuksista ja haasteista
alakoulussa.
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoUudistuva ja uusiutuva ainedidaktiikka
ToimittajatHeini-Marja Pakula, Elina Kouki, Harry Silfverberg, Eija Yli-Panula
Sivumäärä17
JulkaisupaikkaHelsinki
KustantajaSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
Julkaisupäiväjouluk. 2016
Sivut77-93
ISBN (painettu)978-952-5993-18-9
ISBN (elektroninen)978-952-5993-19-6
TilaJulkaistu - jouluk. 2016
OKM-julkaisutyyppiA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisusarja

NimiSuomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja - Ainedidaktisia tutkimuksia
KustantajaSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
Numero11
ISSN (painettu)1799-9596
ISSN (elektroninen)1799-960X

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä