Miten aktivoida luento-opetusta? – Suurten opiskelijamäärien haasteet

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

Kuvaus

Yliopisto-opetuksessa vaikuttaa kaksi ensi tuntumalta ristiriitaista pyrkimystä: paine opiskelijamäärien kasvattamiseen luentokursseilla kasvaa, mutta toisaalta painotetaan aktivoivan opetuksen ja vertaisoppimisen merkitystä. Aktivoivilla menetelmillä tarjotaan opiskelijoille mahdollisuuksia työskennellä oman oppimisensa eteen ja osallistua tiedon yhteisölliseen rakentamiseen. Sisällöllisten tavoitteiden lisäksi opiskelijoiden oletetaan oppivan myös yleisiä, siirrettäviä taitoja. Tämän työn tavoitteena oli kartoittaa hyviä, vuorovaikutteisuutta tukevia toimintatapoja silloin, kun henkilökohtaisen kontaktin luomiseen ei ole realistisia mahdollisuuksia opiskelijoiden suuren määrän vuoksi. Käsittelimme artikkelissamme suurten opiskelijamäärien asettamia haasteita, mutta myös niiden tuomia mahdollisuuksia. Heterogeeniset opiskelijaryhmät tarjoavat mm. mahdollisuuden oppia työskentelemään eritaustaisten ihmisten kanssa. Tarkastelimme erityyppisten aktivoivien opetusmenetelmien ja työkalujen soveltamista suurille ryhmille. Merkityksellisintä ei kuitenkaan ole mikään teknologia tai menetelmä sinänsä vaan se, mitä niiden käytöllä pyritään saavuttamaan. Havaintojemme mukaan tehokkaita menetelmiä yhdisti opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen tukeminen. Vuorovaikutus edistää sitoutumista, vastuunottoa ja reflektiokyvyn kehittymistä. Opettajan asennoitumisella ja joustavuudella oli suurempi merkitys kuin opetusryhmän koolla. Oppimisen mahdollistamiseen tulisi keskittyä enemmän kuin opettamiseen, mutta on huomioitava, että opiskelijat tarvitsevat tukea ja ohjausta yhteisöllisten menetelmien omaksumisessa.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiTeaching in life sciences : current practices and development : reports from University pedagogy courses at Viikki Campus
Vuosikerta2
Sivut1-13
Sivumäärä13
ISSN2343-1822
TilaJulkaistu - heinäkuuta 2016
OKM-julkaisutyyppiB1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä

Tieteenalat

  • 416 Elintarviketieteet

Lainaa tätä

@article{f0d27798596f44b7bdf2818a96cc7ccd,
title = "Miten aktivoida luento-opetusta? – Suurten opiskelijam{\"a}{\"a}rien haasteet",
abstract = "Yliopisto-opetuksessa vaikuttaa kaksi ensi tuntumalta ristiriitaista pyrkimyst{\"a}: paine opiskelijam{\"a}{\"a}rien kasvattamiseen luentokursseilla kasvaa, mutta toisaalta painotetaan aktivoivan opetuksen ja vertaisoppimisen merkityst{\"a}. Aktivoivilla menetelmill{\"a} tarjotaan opiskelijoille mahdollisuuksia ty{\"o}skennell{\"a} oman oppimisensa eteen ja osallistua tiedon yhteis{\"o}lliseen rakentamiseen. Sis{\"a}ll{\"o}llisten tavoitteiden lis{\"a}ksi opiskelijoiden oletetaan oppivan my{\"o}s yleisi{\"a}, siirrett{\"a}vi{\"a} taitoja. T{\"a}m{\"a}n ty{\"o}n tavoitteena oli kartoittaa hyvi{\"a}, vuorovaikutteisuutta tukevia toimintatapoja silloin, kun henkil{\"o}kohtaisen kontaktin luomiseen ei ole realistisia mahdollisuuksia opiskelijoiden suuren m{\"a}{\"a}r{\"a}n vuoksi. K{\"a}sittelimme artikkelissamme suurten opiskelijam{\"a}{\"a}rien asettamia haasteita, mutta my{\"o}s niiden tuomia mahdollisuuksia. Heterogeeniset opiskelijaryhm{\"a}t tarjoavat mm. mahdollisuuden oppia ty{\"o}skentelem{\"a}{\"a}n eritaustaisten ihmisten kanssa. Tarkastelimme erityyppisten aktivoivien opetusmenetelmien ja ty{\"o}kalujen soveltamista suurille ryhmille. Merkityksellisint{\"a} ei kuitenkaan ole mik{\"a}{\"a}n teknologia tai menetelm{\"a} sin{\"a}ns{\"a} vaan se, mit{\"a} niiden k{\"a}yt{\"o}ll{\"a} pyrit{\"a}{\"a}n saavuttamaan. Havaintojemme mukaan tehokkaita menetelmi{\"a} yhdisti opiskelijoiden v{\"a}lisen vuorovaikutuksen tukeminen. Vuorovaikutus edist{\"a}{\"a} sitoutumista, vastuunottoa ja reflektiokyvyn kehittymist{\"a}. Opettajan asennoitumisella ja joustavuudella oli suurempi merkitys kuin opetusryhm{\"a}n koolla. Oppimisen mahdollistamiseen tulisi keskitty{\"a} enemm{\"a}n kuin opettamiseen, mutta on huomioitava, ett{\"a} opiskelijat tarvitsevat tukea ja ohjausta yhteis{\"o}llisten menetelmien omaksumisessa.",
keywords = "416 Elintarviketieteet",
author = "Kristiina Hilden and Susanna Kariluoto and Koivula, {Hanna M.}",
year = "2016",
month = "7",
language = "suomi",
volume = "2",
pages = "1--13",
journal = "Teaching in life sciences : current practices and development : reports from University pedagogy courses at Viikki Campus",
issn = "2343-1822",
publisher = "Helsingin yliopisto",

}

TY - JOUR

T1 - Miten aktivoida luento-opetusta? – Suurten opiskelijamäärien haasteet

AU - Hilden, Kristiina

AU - Kariluoto, Susanna

AU - Koivula, Hanna M.

PY - 2016/7

Y1 - 2016/7

N2 - Yliopisto-opetuksessa vaikuttaa kaksi ensi tuntumalta ristiriitaista pyrkimystä: paine opiskelijamäärien kasvattamiseen luentokursseilla kasvaa, mutta toisaalta painotetaan aktivoivan opetuksen ja vertaisoppimisen merkitystä. Aktivoivilla menetelmillä tarjotaan opiskelijoille mahdollisuuksia työskennellä oman oppimisensa eteen ja osallistua tiedon yhteisölliseen rakentamiseen. Sisällöllisten tavoitteiden lisäksi opiskelijoiden oletetaan oppivan myös yleisiä, siirrettäviä taitoja. Tämän työn tavoitteena oli kartoittaa hyviä, vuorovaikutteisuutta tukevia toimintatapoja silloin, kun henkilökohtaisen kontaktin luomiseen ei ole realistisia mahdollisuuksia opiskelijoiden suuren määrän vuoksi. Käsittelimme artikkelissamme suurten opiskelijamäärien asettamia haasteita, mutta myös niiden tuomia mahdollisuuksia. Heterogeeniset opiskelijaryhmät tarjoavat mm. mahdollisuuden oppia työskentelemään eritaustaisten ihmisten kanssa. Tarkastelimme erityyppisten aktivoivien opetusmenetelmien ja työkalujen soveltamista suurille ryhmille. Merkityksellisintä ei kuitenkaan ole mikään teknologia tai menetelmä sinänsä vaan se, mitä niiden käytöllä pyritään saavuttamaan. Havaintojemme mukaan tehokkaita menetelmiä yhdisti opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen tukeminen. Vuorovaikutus edistää sitoutumista, vastuunottoa ja reflektiokyvyn kehittymistä. Opettajan asennoitumisella ja joustavuudella oli suurempi merkitys kuin opetusryhmän koolla. Oppimisen mahdollistamiseen tulisi keskittyä enemmän kuin opettamiseen, mutta on huomioitava, että opiskelijat tarvitsevat tukea ja ohjausta yhteisöllisten menetelmien omaksumisessa.

AB - Yliopisto-opetuksessa vaikuttaa kaksi ensi tuntumalta ristiriitaista pyrkimystä: paine opiskelijamäärien kasvattamiseen luentokursseilla kasvaa, mutta toisaalta painotetaan aktivoivan opetuksen ja vertaisoppimisen merkitystä. Aktivoivilla menetelmillä tarjotaan opiskelijoille mahdollisuuksia työskennellä oman oppimisensa eteen ja osallistua tiedon yhteisölliseen rakentamiseen. Sisällöllisten tavoitteiden lisäksi opiskelijoiden oletetaan oppivan myös yleisiä, siirrettäviä taitoja. Tämän työn tavoitteena oli kartoittaa hyviä, vuorovaikutteisuutta tukevia toimintatapoja silloin, kun henkilökohtaisen kontaktin luomiseen ei ole realistisia mahdollisuuksia opiskelijoiden suuren määrän vuoksi. Käsittelimme artikkelissamme suurten opiskelijamäärien asettamia haasteita, mutta myös niiden tuomia mahdollisuuksia. Heterogeeniset opiskelijaryhmät tarjoavat mm. mahdollisuuden oppia työskentelemään eritaustaisten ihmisten kanssa. Tarkastelimme erityyppisten aktivoivien opetusmenetelmien ja työkalujen soveltamista suurille ryhmille. Merkityksellisintä ei kuitenkaan ole mikään teknologia tai menetelmä sinänsä vaan se, mitä niiden käytöllä pyritään saavuttamaan. Havaintojemme mukaan tehokkaita menetelmiä yhdisti opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen tukeminen. Vuorovaikutus edistää sitoutumista, vastuunottoa ja reflektiokyvyn kehittymistä. Opettajan asennoitumisella ja joustavuudella oli suurempi merkitys kuin opetusryhmän koolla. Oppimisen mahdollistamiseen tulisi keskittyä enemmän kuin opettamiseen, mutta on huomioitava, että opiskelijat tarvitsevat tukea ja ohjausta yhteisöllisten menetelmien omaksumisessa.

KW - 416 Elintarviketieteet

M3 - Artikkeli

VL - 2

SP - 1

EP - 13

JO - Teaching in life sciences : current practices and development : reports from University pedagogy courses at Viikki Campus

JF - Teaching in life sciences : current practices and development : reports from University pedagogy courses at Viikki Campus

SN - 2343-1822

ER -