Miten vältän maan haitallisen tiivistymisen maatalousrenkaiden avulla?

Tuomas J Mattila, Jukka Aaro Rajala

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraportti

Kuvaus

Maan tiivistyminen on yleinen viljelymaiden ongelma. Entistä raskaammat maatalouskoneet lisäävät maaperän kuormitusta. Kun maaperä tiivistyy, sen irtotiheys kasvaa ja huokosten määrä vähenee, mikä heikentää maan vedenpidätyskykyä, vedenläpäisykykyä sekä kaasunvaihtoa. Tiivistymisen seurauksena juurten kasvu heikkenee ja ravinteiden otto vähenee. Satotasot jäävät vaatimattomiksi.

Maatalousrenkaat ovat kehittyneet viime vuosina. Oikein mitoitettujen ja valittujen maatalousrenkaiden avulla koneiden tiivistymisriskiä voidaan vähentää selvästi. Tärkeimmät tekijät tiivistymisriskien kannalta ovat rengaskuorma ja rengaspaine. Uudemmilla renkailla alhaisilla rengaspaineilla voidaan kantaa entistä suurempia kuormia. Tämä vähentää maan tiivistymisriskejä, mutta myös rengaskuormien pienentäminen voi olla kustannustehokas tapa vähentää tiivistymistä. Koneketjutarkastelulla voidaan tunnistaa maan tiivistymisen kannalta oleellisimmat koneet ja kohdentaa muutoskohteet näihin. Viljelykiertoa monipuolistamalla voidaan vähentää tarvittavaa koneiden kokoa ja painoa.

Mikäli koneita ei voida työn sujuvuuden kannalta keventää tarpeeksi kevyiksi, rengaskuormia voidaan vähentää lisäämällä pari- ja telipyöriä. Jotta rengaskuormien vähentämisestä saadaan etua, rengaspaineet tulee sopeuttaa työoloihin. Oikeiden rengaspaineiden käyttö eri tilanteissa helpottuu rengaspainetaulukon ja pikasäätöventtiilien avulla.

Renkaiden päivitys uudempiin, suuremman ilmatilavuuden tai suuremman joustavuuden renkaisiin voi mahdollistaa selvästi alemmat ilmanpaineet ja sitä kautta alhaisemman tiivistymisriskin. Renkaiden päivittäminen vaatii kuitenkin perehtymistä vaihtoehtoihin ja muutamiin keskeisiin teknisiin ominaisuuksiin (vierintäkehä, halkaisija, kuormitettu säde, kantavuus eri paineilla), joten siihen on hyvä varata aikaa ja ajatuksia. Uudet työkalut tiivistymisriskien arviointiin (Terranimo) helpottavat renkaiden valintaa ja vaikutusten arviointia huomattavasti.

Kaikissa tilanteissa tyydyttävän alhaisiin tiivistymisriskeihin ei kuitenkaan päästä. Näissä tilanteissa raideviljely (controlled traffic farming) on lupaava keino tiivistymisen rajoittamiseksi vain osalle peltoa.

Raportissa kuvataan suunnittelumenetelmiä ja työkaluja, joiden avulla tiivistymisriskiä voidaan arvioida ja annetaan esimerkkejä tiivistymisriskien vähentämisestä paremmilla renkailla käytännön tilatasolla.
Alkuperäiskielisuomi
JulkaisupaikkaMikkeli
KustantajaRuralia-instituutti
Sivumäärä41
ISBN (elektroninen)978-951-51-3750-0
TilaJulkaistu - 2018
OKM-julkaisutyyppiD4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys

Julkaisusarja

NimiRaportteja
KustantajaRuralia-instituutti
Numero175
ISSN (elektroninen)1796-0630

Tieteenalat

  • 4111 Maataloustiede
  • maan kasvukunto
  • tiivistyminen
  • maapaine
  • maatalousrenkaat
  • koneketjut

Lainaa tätä

Mattila, T. J., & Rajala, J. A. (2018). Miten vältän maan haitallisen tiivistymisen maatalousrenkaiden avulla? (Raportteja; Nro 175). Mikkeli: Ruralia-instituutti.
Mattila, Tuomas J ; Rajala, Jukka Aaro. / Miten vältän maan haitallisen tiivistymisen maatalousrenkaiden avulla?. Mikkeli : Ruralia-instituutti, 2018. 41 Sivumäärä (Raportteja; 175).
@book{0959b3b2e6d44160968228ef51a85805,
title = "Miten v{\"a}lt{\"a}n maan haitallisen tiivistymisen maatalousrenkaiden avulla?",
abstract = "Maan tiivistyminen on yleinen viljelymaiden ongelma. Entist{\"a} raskaammat maatalouskoneet lis{\"a}{\"a}v{\"a}t maaper{\"a}n kuormitusta. Kun maaper{\"a} tiivistyy, sen irtotiheys kasvaa ja huokosten m{\"a}{\"a}r{\"a} v{\"a}henee, mik{\"a} heikent{\"a}{\"a} maan vedenpid{\"a}tyskyky{\"a}, vedenl{\"a}p{\"a}isykyky{\"a} sek{\"a} kaasunvaihtoa. Tiivistymisen seurauksena juurten kasvu heikkenee ja ravinteiden otto v{\"a}henee. Satotasot j{\"a}{\"a}v{\"a}t vaatimattomiksi.Maatalousrenkaat ovat kehittyneet viime vuosina. Oikein mitoitettujen ja valittujen maatalousrenkaiden avulla koneiden tiivistymisriski{\"a} voidaan v{\"a}hent{\"a}{\"a} selv{\"a}sti. T{\"a}rkeimm{\"a}t tekij{\"a}t tiivistymisriskien kannalta ovat rengaskuorma ja rengaspaine. Uudemmilla renkailla alhaisilla rengaspaineilla voidaan kantaa entist{\"a} suurempia kuormia. T{\"a}m{\"a} v{\"a}hent{\"a}{\"a} maan tiivistymisriskej{\"a}, mutta my{\"o}s rengaskuormien pienent{\"a}minen voi olla kustannustehokas tapa v{\"a}hent{\"a}{\"a} tiivistymist{\"a}. Koneketjutarkastelulla voidaan tunnistaa maan tiivistymisen kannalta oleellisimmat koneet ja kohdentaa muutoskohteet n{\"a}ihin. Viljelykiertoa monipuolistamalla voidaan v{\"a}hent{\"a}{\"a} tarvittavaa koneiden kokoa ja painoa. Mik{\"a}li koneita ei voida ty{\"o}n sujuvuuden kannalta kevent{\"a}{\"a} tarpeeksi kevyiksi, rengaskuormia voidaan v{\"a}hent{\"a}{\"a} lis{\"a}{\"a}m{\"a}ll{\"a} pari- ja telipy{\"o}ri{\"a}. Jotta rengaskuormien v{\"a}hent{\"a}misest{\"a} saadaan etua, rengaspaineet tulee sopeuttaa ty{\"o}oloihin. Oikeiden rengaspaineiden k{\"a}ytt{\"o} eri tilanteissa helpottuu rengaspainetaulukon ja pikas{\"a}{\"a}t{\"o}venttiilien avulla.Renkaiden p{\"a}ivitys uudempiin, suuremman ilmatilavuuden tai suuremman joustavuuden renkaisiin voi mahdollistaa selv{\"a}sti alemmat ilmanpaineet ja sit{\"a} kautta alhaisemman tiivistymisriskin. Renkaiden p{\"a}ivitt{\"a}minen vaatii kuitenkin perehtymist{\"a} vaihtoehtoihin ja muutamiin keskeisiin teknisiin ominaisuuksiin (vierint{\"a}keh{\"a}, halkaisija, kuormitettu s{\"a}de, kantavuus eri paineilla), joten siihen on hyv{\"a} varata aikaa ja ajatuksia. Uudet ty{\"o}kalut tiivistymisriskien arviointiin (Terranimo) helpottavat renkaiden valintaa ja vaikutusten arviointia huomattavasti. Kaikissa tilanteissa tyydytt{\"a}v{\"a}n alhaisiin tiivistymisriskeihin ei kuitenkaan p{\"a}{\"a}st{\"a}. N{\"a}iss{\"a} tilanteissa raideviljely (controlled traffic farming) on lupaava keino tiivistymisen rajoittamiseksi vain osalle peltoa. Raportissa kuvataan suunnittelumenetelmi{\"a} ja ty{\"o}kaluja, joiden avulla tiivistymisriski{\"a} voidaan arvioida ja annetaan esimerkkej{\"a} tiivistymisriskien v{\"a}hent{\"a}misest{\"a} paremmilla renkailla k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n tilatasolla.",
keywords = "4111 Maataloustiede, maan kasvukunto, tiivistyminen, maapaine, maatalousrenkaat, koneketjut",
author = "Mattila, {Tuomas J} and Rajala, {Jukka Aaro}",
year = "2018",
language = "suomi",
series = "Raportteja",
publisher = "Ruralia-instituutti",
number = "175",
address = "Suomi",

}

Mattila, TJ & Rajala, JA 2018, Miten vältän maan haitallisen tiivistymisen maatalousrenkaiden avulla? Raportteja, Nro 175, Ruralia-instituutti, Mikkeli.

Miten vältän maan haitallisen tiivistymisen maatalousrenkaiden avulla? / Mattila, Tuomas J; Rajala, Jukka Aaro.

Mikkeli : Ruralia-instituutti, 2018. 41 s. (Raportteja; Nro 175).

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiTutkimusraportti

TY - BOOK

T1 - Miten vältän maan haitallisen tiivistymisen maatalousrenkaiden avulla?

AU - Mattila, Tuomas J

AU - Rajala, Jukka Aaro

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Maan tiivistyminen on yleinen viljelymaiden ongelma. Entistä raskaammat maatalouskoneet lisäävät maaperän kuormitusta. Kun maaperä tiivistyy, sen irtotiheys kasvaa ja huokosten määrä vähenee, mikä heikentää maan vedenpidätyskykyä, vedenläpäisykykyä sekä kaasunvaihtoa. Tiivistymisen seurauksena juurten kasvu heikkenee ja ravinteiden otto vähenee. Satotasot jäävät vaatimattomiksi.Maatalousrenkaat ovat kehittyneet viime vuosina. Oikein mitoitettujen ja valittujen maatalousrenkaiden avulla koneiden tiivistymisriskiä voidaan vähentää selvästi. Tärkeimmät tekijät tiivistymisriskien kannalta ovat rengaskuorma ja rengaspaine. Uudemmilla renkailla alhaisilla rengaspaineilla voidaan kantaa entistä suurempia kuormia. Tämä vähentää maan tiivistymisriskejä, mutta myös rengaskuormien pienentäminen voi olla kustannustehokas tapa vähentää tiivistymistä. Koneketjutarkastelulla voidaan tunnistaa maan tiivistymisen kannalta oleellisimmat koneet ja kohdentaa muutoskohteet näihin. Viljelykiertoa monipuolistamalla voidaan vähentää tarvittavaa koneiden kokoa ja painoa. Mikäli koneita ei voida työn sujuvuuden kannalta keventää tarpeeksi kevyiksi, rengaskuormia voidaan vähentää lisäämällä pari- ja telipyöriä. Jotta rengaskuormien vähentämisestä saadaan etua, rengaspaineet tulee sopeuttaa työoloihin. Oikeiden rengaspaineiden käyttö eri tilanteissa helpottuu rengaspainetaulukon ja pikasäätöventtiilien avulla.Renkaiden päivitys uudempiin, suuremman ilmatilavuuden tai suuremman joustavuuden renkaisiin voi mahdollistaa selvästi alemmat ilmanpaineet ja sitä kautta alhaisemman tiivistymisriskin. Renkaiden päivittäminen vaatii kuitenkin perehtymistä vaihtoehtoihin ja muutamiin keskeisiin teknisiin ominaisuuksiin (vierintäkehä, halkaisija, kuormitettu säde, kantavuus eri paineilla), joten siihen on hyvä varata aikaa ja ajatuksia. Uudet työkalut tiivistymisriskien arviointiin (Terranimo) helpottavat renkaiden valintaa ja vaikutusten arviointia huomattavasti. Kaikissa tilanteissa tyydyttävän alhaisiin tiivistymisriskeihin ei kuitenkaan päästä. Näissä tilanteissa raideviljely (controlled traffic farming) on lupaava keino tiivistymisen rajoittamiseksi vain osalle peltoa. Raportissa kuvataan suunnittelumenetelmiä ja työkaluja, joiden avulla tiivistymisriskiä voidaan arvioida ja annetaan esimerkkejä tiivistymisriskien vähentämisestä paremmilla renkailla käytännön tilatasolla.

AB - Maan tiivistyminen on yleinen viljelymaiden ongelma. Entistä raskaammat maatalouskoneet lisäävät maaperän kuormitusta. Kun maaperä tiivistyy, sen irtotiheys kasvaa ja huokosten määrä vähenee, mikä heikentää maan vedenpidätyskykyä, vedenläpäisykykyä sekä kaasunvaihtoa. Tiivistymisen seurauksena juurten kasvu heikkenee ja ravinteiden otto vähenee. Satotasot jäävät vaatimattomiksi.Maatalousrenkaat ovat kehittyneet viime vuosina. Oikein mitoitettujen ja valittujen maatalousrenkaiden avulla koneiden tiivistymisriskiä voidaan vähentää selvästi. Tärkeimmät tekijät tiivistymisriskien kannalta ovat rengaskuorma ja rengaspaine. Uudemmilla renkailla alhaisilla rengaspaineilla voidaan kantaa entistä suurempia kuormia. Tämä vähentää maan tiivistymisriskejä, mutta myös rengaskuormien pienentäminen voi olla kustannustehokas tapa vähentää tiivistymistä. Koneketjutarkastelulla voidaan tunnistaa maan tiivistymisen kannalta oleellisimmat koneet ja kohdentaa muutoskohteet näihin. Viljelykiertoa monipuolistamalla voidaan vähentää tarvittavaa koneiden kokoa ja painoa. Mikäli koneita ei voida työn sujuvuuden kannalta keventää tarpeeksi kevyiksi, rengaskuormia voidaan vähentää lisäämällä pari- ja telipyöriä. Jotta rengaskuormien vähentämisestä saadaan etua, rengaspaineet tulee sopeuttaa työoloihin. Oikeiden rengaspaineiden käyttö eri tilanteissa helpottuu rengaspainetaulukon ja pikasäätöventtiilien avulla.Renkaiden päivitys uudempiin, suuremman ilmatilavuuden tai suuremman joustavuuden renkaisiin voi mahdollistaa selvästi alemmat ilmanpaineet ja sitä kautta alhaisemman tiivistymisriskin. Renkaiden päivittäminen vaatii kuitenkin perehtymistä vaihtoehtoihin ja muutamiin keskeisiin teknisiin ominaisuuksiin (vierintäkehä, halkaisija, kuormitettu säde, kantavuus eri paineilla), joten siihen on hyvä varata aikaa ja ajatuksia. Uudet työkalut tiivistymisriskien arviointiin (Terranimo) helpottavat renkaiden valintaa ja vaikutusten arviointia huomattavasti. Kaikissa tilanteissa tyydyttävän alhaisiin tiivistymisriskeihin ei kuitenkaan päästä. Näissä tilanteissa raideviljely (controlled traffic farming) on lupaava keino tiivistymisen rajoittamiseksi vain osalle peltoa. Raportissa kuvataan suunnittelumenetelmiä ja työkaluja, joiden avulla tiivistymisriskiä voidaan arvioida ja annetaan esimerkkejä tiivistymisriskien vähentämisestä paremmilla renkailla käytännön tilatasolla.

KW - 4111 Maataloustiede

KW - maan kasvukunto

KW - tiivistyminen

KW - maapaine

KW - maatalousrenkaat

KW - koneketjut

M3 - Tutkimusraportti

T3 - Raportteja

BT - Miten vältän maan haitallisen tiivistymisen maatalousrenkaiden avulla?

PB - Ruralia-instituutti

CY - Mikkeli

ER -

Mattila TJ, Rajala JA. Miten vältän maan haitallisen tiivistymisen maatalousrenkaiden avulla? Mikkeli: Ruralia-instituutti, 2018. 41 s. (Raportteja; 175).