Projekteja vuodessa
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan hyperlinkkien funktioita yleistajuisissa ja tutkittuun tietoon perustuvissa terveys- ja ravitsemusaiheisissa blogiteksteissä sekä blogiteksteihin linkkien kautta kirjoittuvia kirjoittaja- ja lukijapositioita. Ydinaineistona on 30 suomenkielistä ja yleistajuista blogitekstiä. Ydinaineistosta tehtyjä havaintoja tuetaan vertailuaineistolla, toisten vastaavien asiantuntijoiden kirjoittamilla blogiteksteillä. Teoreettisena tausta-ajatuksena analyysissa on käsitys kielen dialogisuudesta: kielenkäyttö on aina osa vuorovaikutuksen jatkumoa, ja kielelliset valinnat ohjaavat sitä, minkälainen kirjoittaja ja lukija vuorovaikutuksessa rakentuu.
Hyperlinkkien funktioita lähestytään sen kielellisen toiminnan kautta, jonka osaksi linkit tekstissä asettuvat. Artikkelissa havainnollistetaan, miten hyperlinkin perusfunktion, viittaamisen, lisäksi linkit saavat muitakin funktioita, kuten lisätiedon tai lähdeviitteiden tarjoaminen, argumentin tukeminen sekä tekstin puheenaiheen kontekstualisoiminen. Linkkien avulla kirjoittaja voi myös osoittaa kuulumistaan muiden asiantuntijoiden kanssa samaan yhteisöön ja vahvistaa omaa asiantuntija-asemaansa.
Blogiteksteihin kirjoittuvia lukijapositioita puolestaan tarkastellaan yhtäältä linkkien kohdetekstien kautta: kun linkeillä viitataan tutkimusartikkeliin, lukijapositioon voi hahmottua asiantuntija, ja kun viitataan yleistajuiseen tekstiin, lukijaksi voi hahmottua maallikko. Toisaalta pelkästään linkin kohdeteksti ei määrittele lukijapositioita, sillä myös linkkiä ympäröivä kielellinen toiminta ja linkin ankkuriteksti rakentavat kirjoittaja–lukija-suhdetta: missä määrin kirjoittaja ohjaa lukijaa hyperlinkin avaamiseen ja auttaa kohdetekstin relevanssin tulkinnassa. Lisäksi blogitekstien kynnystekstit, kuten blogin tarkoitusta esittelevä teksti, avaavat blogille tietynlaisia lukijapositioita. Siten tieteellisiinkin teksteihin viittaavien linkkien voi tulkita vahvistavan kirjoittajan asiantuntijuutta myös maallikkolukijan silmissä.
Hyperlinkkien funktioita lähestytään sen kielellisen toiminnan kautta, jonka osaksi linkit tekstissä asettuvat. Artikkelissa havainnollistetaan, miten hyperlinkin perusfunktion, viittaamisen, lisäksi linkit saavat muitakin funktioita, kuten lisätiedon tai lähdeviitteiden tarjoaminen, argumentin tukeminen sekä tekstin puheenaiheen kontekstualisoiminen. Linkkien avulla kirjoittaja voi myös osoittaa kuulumistaan muiden asiantuntijoiden kanssa samaan yhteisöön ja vahvistaa omaa asiantuntija-asemaansa.
Blogiteksteihin kirjoittuvia lukijapositioita puolestaan tarkastellaan yhtäältä linkkien kohdetekstien kautta: kun linkeillä viitataan tutkimusartikkeliin, lukijapositioon voi hahmottua asiantuntija, ja kun viitataan yleistajuiseen tekstiin, lukijaksi voi hahmottua maallikko. Toisaalta pelkästään linkin kohdeteksti ei määrittele lukijapositioita, sillä myös linkkiä ympäröivä kielellinen toiminta ja linkin ankkuriteksti rakentavat kirjoittaja–lukija-suhdetta: missä määrin kirjoittaja ohjaa lukijaa hyperlinkin avaamiseen ja auttaa kohdetekstin relevanssin tulkinnassa. Lisäksi blogitekstien kynnystekstit, kuten blogin tarkoitusta esittelevä teksti, avaavat blogille tietynlaisia lukijapositioita. Siten tieteellisiinkin teksteihin viittaavien linkkien voi tulkita vahvistavan kirjoittajan asiantuntijuutta myös maallikkolukijan silmissä.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Lehti | Virittäjä |
Vuosikerta | 122 |
Numero | 2 |
Sivut | 161–186 |
Sivumäärä | 26 |
ISSN | 0042-6806 |
DOI - pysyväislinkit | |
Tila | Julkaistu - 21 kesäk. 2018 |
OKM-julkaisutyyppi | A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu |
Tieteenalat
- 6121 Kielitieteet
- blogi
- dialogisuus
- hyperlinkki
- yleistajuinen tiedonkerronta
Projektit
- 1 Päättynyt
-
Pitkää ja lyhyttä
Rahtu, T. (Osallistuja), Vitikka, E. (Osallistuja) & Hiidenmaa, P. (Osallistuja)
01/01/2015 → 31/12/2019
Projekti: Tutkimusprojekti